AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Del Skrevet 9. januar 2012 Langkjøring er jo obligatorisk ifm å ta førerkortet. På min kjøreskole er dette en 5-timers økt (usikker på om det er 5 klokketimer eller 5 kjøretimer, men uansett er det lenge). Hva er egentlig poenget? Altså, å kjøre langt er jo annerledes enn korte turer, men er det nødvendig å ha dette som obligatorisk del på kjøreskolen? Jeg tenker at langkjøring er erfaring man får etterhvert... Skal bare være 1 i bilen (+ kjørelærer så klart) og han sa vi skulle kjøre rundt på landeveier og diverse. Uten noe spesielt mål eller hensikt, bare kjøre rundt i 4-5 timer. Koster flere tusen og uendelig kjedelig:p I dobbelttimene våre, som jeg vanligvis har, kjører vi ofte langt på landeveier, så syns det holder lenge. Vet jo at jeg må ta denne, men jeg lurer oppriktig på hva som er hensikten? Vet at folk fra småsteder tar langkjøring ifm bykjøring, men for meg som bor i stor by er ikke dette relevant. Forbikjøring og sånn er en egen dag, så det er ikke trening på det heller. Glattkjøring, forbikjøring osv er jo nyttig, men akkurat den langkjøringa ser jeg ikke helt poenget med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Del Skrevet 9. januar 2012 Litt OT, men vet du når det ble obligatorisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #3 Del Skrevet 9. januar 2012 Hensikten er at du skal få føle på hvordan det er å kjøre lengre strekninger, sånn at ud vet hvordan det er. Det holder ikke bare med en dobbeltime, for det er ikke langt nok. Du vil merke om du blir trøtt og sliten, og om du rett og slett klarer å holde på konsentrasjonen så lenge. Siden konsentrasjonen er det viktigste med bilkjøring, er vel den delen veldig viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #4 Del Skrevet 9. januar 2012 Litt OT, men vet du når det ble obligatorisk? Aner ikke, men den er hvertfall det nå... Tror det har vært det en stund, men det blir ren tipping fra min side:p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #5 Del Skrevet 9. januar 2012 Aner ikke, men den er hvertfall det nå... Tror det har vært det en stund, men det blir ren tipping fra min side:p Da jeg tok lappen i november 2009, var det ikke obligatorisk. Men jeg vet at andre kjøreskoler i området hadde langkjøring, men det hadde ikke jeg. Føler meg ganske sikker på at kjøreskolen ikke droppet noe som var pålagt, da det var en veldig seriøst kjøreskole med godt rykte. Tror derfor det bare var lagt opp slik fordi noen kjøreskoler mente man hadde god nytte av det. Kanskje det er sånn enda? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #6 Del Skrevet 9. januar 2012 Venninne av meg tok lappen for 18 år siden, var obligatorisk den gang i allefall.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #7 Del Skrevet 9. januar 2012 Hensikten er at du skal få føle på hvordan det er å kjøre lengre strekninger, sånn at ud vet hvordan det er. Det holder ikke bare med en dobbeltime, for det er ikke langt nok. Du vil merke om du blir trøtt og sliten, og om du rett og slett klarer å holde på konsentrasjonen så lenge. Siden konsentrasjonen er det viktigste med bilkjøring, er vel den delen veldig viktig. Sant nok:) Syns likevel det er noe som ikke er veldig nødvendig å ha som obligatorisk (pga tiden og at det er veldig dyrt), men ser poenget. Jeg tenker at man erfarer slik etterhvert. Man kan ikke erfare og lære alt på kjøreskolen. Konsentrasjonen får brynet seg godt på vanlige dobbeltimer syns jeg, kanskje ikke på samme måte, men når man er ny er selv en halvtime på veien konsentrasjonskrevende. Takker for konstruktivt svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kirby Skrevet 10. januar 2012 #8 Del Skrevet 10. januar 2012 Da jeg hadde langkjøring kjørte vi til Sverige, med noen omveier. Det gikk mye på å følge skilter TIL Sverige, og tilbakeveien skulle jeg selv legge opp ved å bruke kart - fikk kun beskjed om at jeg skulle innom noen steder på veien, men ellers måtte jeg klare meg selv. Det er uansett noe helt annet å kjøre lenge om gangen enn dobbelttimer, det er helt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #9 Del Skrevet 10. januar 2012 Det er for dyrt, men jeg fikk mye utbytte av det. Man kjører jo i alle slags omgivelser på samme dag. Selv kjørte jeg ca. 8 timer (9 med pausen). Og det er eneste måte å øve på forbikjøring. Er veldig dyrt, men i forhold til alle kjøretimene det inkluderer går det omtrent opp i opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Namine Skrevet 10. januar 2012 #10 Del Skrevet 10. januar 2012 Poenget med langkjøring, er at man skal få kjøre litt lengre enn dobbelttimene på kjøreskolen (og veldig ofte har man ikke kjørt noe lengre enn det før langkjøringen), og at man skal få oppleve hvordan det er å kjøre såpass lenge. Det krever litt konsentrasjon og oppmerksomhet, og dette er en veldig grei måte å trene på det på. I tillegg får du trent på det å følge skilt på en helt annen måte enn tidligere. Du kjører på ukjente områder, her må du faktisk følge skiltene til Rv 159 for å komme ut på veien som fører til Lillestrøm, ikke bare kjøre den veien fordi du vet at Lillestrøm er den veien. Man får også veldig ofte trene på forbikjøring, og det er ikke alltid man får til når man kjører rundt i byen eller på trange landeveier. Jeg fikk også prøve meg på å kjøre ombord på en båt, og det var eneste gangen vi hadde mulighet til det via kjøreskolen. Og ikke minst får du oppleve variasjon på en og samme dag. Man kjører ofte i byen, på landevei, motorvei med 100 km/t, og smågater med 30 km/t. Ja, jeg er enig at det er dyrt, og den har sikkert ikke blitt noe billigere siden jeg tok lappen. Men det er obligatorisk, så er likosm ikke så mye å gjøre med. Lykke til da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #11 Del Skrevet 10. januar 2012 Har hørt fra mange som tar lappen nå at når de har langkjøring er det bare kjørelæreren som kjører. Du sitter bare på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trinem0r Skrevet 10. januar 2012 #12 Del Skrevet 10. januar 2012 Har hørt fra mange som tar lappen nå at når de har langkjøring er det bare kjørelæreren som kjører. Du sitter bare på... nei det er eleven som kjører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #13 Del Skrevet 10. januar 2012 Har hørt fra mange som tar lappen nå at når de har langkjøring er det bare kjørelæreren som kjører. Du sitter bare på... Ja, DEN kjøper vi. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #14 Del Skrevet 10. januar 2012 Har hørt fra mange som tar lappen nå at når de har langkjøring er det bare kjørelæreren som kjører. Du sitter bare på... Blander du med mørkekjøring nå? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #15 Del Skrevet 10. januar 2012 Har hørt fra mange som tar lappen nå at når de har langkjøring er det bare kjørelæreren som kjører. Du sitter bare på... Hva? Neei, det hadde jeg faen meg aldri betalt for. Du er sikker på at de ikke mener mørkekjøring da? For der sitter man bare på, læreren kjører.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linkan Skrevet 10. januar 2012 #16 Del Skrevet 10. januar 2012 Poenget med langkjøring er jo at du skal få kjenne på kroppen hvordan det føles å kjøre langt, og da er ikke en vanlig dobbeltime lenge nok. En 18-åring som nettopp har fått lappen er gjerne "på toppen av verden" og undervurderer ting (snakker av egne erfaringer nå, bare sånn at det er klart). Jeg merket i hvert fall at jeg var veldig takknemlig for langkjøringen da jeg som 18-åring flyttet til Oslo. Jeg tok med bilen min, og hver gang jeg skulle hjem på ferie, ventet en 9 timer lang kjøretur. Det er slitsomt, for en tenåring som egentlig bare er vant til småturer frem og tilbake med bil. Synes det er fryktelig rart det anonymbruker nevnte, om at det noen ganger er kjørelæreren som kjører imens elev bare sitter på. Sånn var det ikke på min kjøreskole (for tre år siden), hvilken nytte skulle vel det ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 10. januar 2012 #17 Del Skrevet 10. januar 2012 Hva? Neei, det hadde jeg faen meg aldri betalt for. Du er sikker på at de ikke mener mørkekjøring da? For der sitter man bare på, læreren kjører.. Hva? Har aldri hørt at læreren kjører. Ang langkjøring så var det (og mørkekjøring, bykjøring i storby og glattkjøring) obligatorisk for å komme til oppkjøring når jeg tok lappen for 18 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #18 Del Skrevet 10. januar 2012 Aner ikke, men den er hvertfall det nå... Tror det har vært det en stund, men det blir ren tipping fra min side:p tok lappen for 25 år siden,og da var det obligatorisk. Syns det var kjekt.Som fersk sjåfør merket man at det var slitsomt.Vanen etter den gang ble: hypige pauser,strekke på bena osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #19 Del Skrevet 10. januar 2012 Da jeg hadde langkjøring kjørte vi til Sverige, med noen omveier. Det gikk mye på å følge skilter TIL Sverige, og tilbakeveien skulle jeg selv legge opp ved å bruke kart - fikk kun beskjed om at jeg skulle innom noen steder på veien, men ellers måtte jeg klare meg selv. Det er uansett noe helt annet å kjøre lenge om gangen enn dobbelttimer, det er helt klart. På min kjøreskole har vi kartkjøring som en egen obligatorisk del. Langkjøring er bare kjøre rundt. Forbikjøring er også en egen, selv om det sikkert blir forbikjøring på langkjøringen også når det er hensiktsmessig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå