Gå til innhold

kleskjeder som bruker heller tvilsomme metoder

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Stassy ikke innlogget

til å få sydd/produsert sine plagg.. Tenker på det som skjer i u-land.

Har jeg noe mulighet til å finne ut hvem jeg bør styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stassy ikke innlogget

HVA er typisk norsk??

Kan en ikke bry seg litt og ta ansvar for seg selv uten at DET skal bli kritisert også? Jeg vil heller si at det DU gjorde der er typisk norsk, og det synes jeg er veldig leit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror dere at dere hjelper de fattige i u-land ved å boikotte disse kjedene? De er faktisk avhengig av den lønna de får for å overleve og dessverre er man ofte avhengig av at barna også jobber. Det blir derfor helt feil å rive livsgrunnlaget vekk for dem. Det man må gjøre er å bedre forholdene på arbeidsplassen, med kortere arbeidstider, bedre lønn osv, samt at barn selvsagt ikke skal utføre fysisk belastende og/eller livsfarlig arbeid. Hva mener dere egentlig disse menneskene skulle gjort for å tjene penger hvis de ikke skal få jobbe på klesfabrikker? Prostituert seg for vestlige turister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jo - det er faktisk typisk norsk å boikotte i øst og vest uten å tenke noe videre på det.

Det protesteres mot barnearbeid og elendige arbeidsvilkår - en kortsiktig tankegang fordi dere tenker ikke lenger enn nasen rekker. Hva er alternativet for disse menneskene?

Jo, veldig ofte så er alternativet prostitusjon eller et liv i enda mer fattigdom og elendighet. Tenk litt på det før dere starter en boikott neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel, da må jeg unnskylde.. :oops:

Jeg har sikkert latt meg påvirke av media og menneskene rundt meg uten å undersøke nærmere, men sånn er det ofte. Det er uansett greit å vite hva som foregår rundt oss, men nå fikk jeg da i allefall et bredere perspektiv (og dette er ikke ment som sarkasme, som i hvertfall er typisk norsk :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg mente ikke å stå fram som en slags bedreviter, men etter å ha vært på et foredrag av en som har reist mye i disse landene og sett dette på nært hold, så gikk det et lys opp for meg. Vi har ikke monopol på alt vett og vi har ikke rett til å blande oss inn i ethvert anliggende i andre land. Man gjør dem nemlig veldig ofte en bjørnetjeneste !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å stå fram som en slags bedreviter' date=' men etter å ha vært på et foredrag av en som har reist mye i disse landene og sett dette på nært hold, så gikk det et lys opp for meg. Vi har ikke monopol på alt vett og vi har ikke rett til å blande oss inn i ethvert anliggende i andre land. Man gjør dem nemlig veldig ofte en bjørnetjeneste ![/quote']

Vi har ikke monopol på vett, og mye av det vi foretar oss vi veldig etnosentrisk ja. MEN vi er kommet veldig langt når det gjelder menneskerettigheter og vi vet at barnearbeid og prostitusjon ikke er det et samfunn ønsker. Vi vet også at det ødelegger menneskeheten og ikke fører til kunnskap og utvikling. Boikott av enkelte varer er ikke den eneste metoden vi skal bruke, men en av mange. Vi må aldri slutte å jobbe med u-land. Vi må ha tro på at disse landene også kan utvikle seg i en positiv retning. Og når jeg sier positiv da mener jeg ikke i vår vestlige retning, men i en retning der menneskeretter står i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...