Allimac Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Trenger sårt hjelp nå, vi har invitert foreldre og svigerforeldrene mine på middag i morgen...juleskinke og fløtegratinerte poteter. Men ingen av oss har laget det før. Vi blir 8-9 voksne. Skal jeg koke potetene før jeg lager selve formen med poteter, hva skal jeg gjøre med skinkene? Har sjekket på nettet, men står så mye forskjellig... Vi har en kokt juleskinke(så da trengs den ikke kokes, har jeg forstått), på 1,8 og 1 kg... Vil ikke ringe mamma fordi jeg vil imponere henne i morgen Kan noen være så snill og hjelpe meg???
The Kitten Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Du trenger ikke koke potetene før du putter dem i ovnen. Takk for meg, det var det jeg kunne bidra med.
Gjest snoopy_93 Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Vi lager fløtegratinerte poteter med løk osv og bruker bare å skjære opp potetene i passelig tykke skiver. Legger annenhvert lag med poteter og løk. Heller over fløte og melk om jeg ikke tar helt feil og salter og peprer det. Regner med at du ikke skal koke de først.
RoH Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Kjøp Ingrid Espelid Hovig sin bok, den er glimrende på alt sånn. Eller http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=3379 NB bruk masse hvitløk i poteten. Knust. Skinka kan serveres kald med en god saus til, for eks. rosenpeppersaus. Lag kokte grønsaker av erter, gulerøtter, blomkål / rosenkål.Pass på og ikke overkok grønsaker, skal bare trekk mm digg. Lykke til. 1
Allimac Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 9. januar 2012 Takk begge to, for raske og gode svar! Stod ikke noe om å koke de først på noen oppskrifter, men ville være sikker! Takk Vi lager fløtegratinerte poteter med løk osv og bruker bare å skjære opp potetene i passelig tykke skiver. Legger annenhvert lag med poteter og løk. Heller over fløte og melk om jeg ikke tar helt feil og salter og peprer det. Regner med at du ikke skal koke de først.
Gjest Survival Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Kokt juleskinke trenger egentlig bare å varmes. Det er flere måter å gjøre det på. Det jeg bruker å gjøre er å skjære skinka i passelige stykker, legge dem inni litt aluminiumsfolie, ha på bitte-bitte-litt salt og pepper og en liten dæsj smaksfri olje, og la dem varmes midt i ovnen på 180-200 grader. Ikke for lenge, da blir de tørre. Men har du pakket dem inn i folien, holder saftene seg som regel inni der. Det funket i hvert fall knall hos meg! Skinka bør serveres med en slags saus da. Vi brukte en sjysaus med rødvin. De fløtegratinerte potetene er kjempeenkle å tilberede. Potetene skrelles og skjæres i tynne, tynne skiver. Jo tynnere skiver, jo mindre tid trenger de i ovnen. Ha på litt salt og pepper og hell over med fløte og stek midt i ovnen på 200 grader i ca. 30 minutter. Litt avhengig av tykkelsen på potetskivene. Jeg bruker å ha på revet ost etter ca. 15 minutter i ovnen sånn at osten ikke blir for brun eller hard. 1
Allimac Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2012 Takk- da satser vi på stor suksess.. Skulle hatt middagen på søndag, så i morgen blir det nok litt mer travelt, men det får gå. Kjempetakknemlig nå. Gir beskjed i morgenkveld, hehe
Susa Skrevet 10. januar 2012 #8 Skrevet 10. januar 2012 Jeg pleier å bruke ostehøvelen på potetene! Da får du jevne, tynne skiver!
pulverheksa Skrevet 10. januar 2012 #9 Skrevet 10. januar 2012 Jeg koker alltid potetene først før jeg heller de over i en form og gratinerer dem. Skjærer pastinakk og poteter i tynne skiver og koker dem med rikelig med hakket hvitløk i en blanding av h-melk og kremfløte. Når potetene er møre heller jeg det over i en form og gratinerer med ost på under grille i noen minutter til osten smelter og blir gylden. Denne metoden sparer plass i ovnen og går veldig mye raskere enn å lage det hele i ovnen. Det tar jo glatt en drøy time, skal potene bli skikelig møre. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #10 Skrevet 10. januar 2012 Skriver under på Pulverheksas metode! Å koke potene i fløtemelk først gjør også at stivelsen i potetene bidrar til å jevne "sausen", slik at det får bedre og tykkere konsistens.
Allimac Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2012 Hei. Ja, den ble ikke spesielt tykk, men da har jeg lært til neste gang. Ble vellykket, og alle dro mette og fornøyde hjem. Takk alle sammen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå