Gå til innhold

Har glemt P-pilla.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Det er ikke så altfor lenge siden jeg begynte på p-piller. Mest for å regulere menstruasjon og blødninger. Jeg er ikke seksuelt aktiv for øyeblikket, så det er ikke noe problem.

Men jeg har altså glemt å ta pilla. Glemte på lørdag og på søndag. Så jeg lurer på hvilken jeg skal ta nå? Jeg vet at det er forskjellig innhold av hormoner fra dag til dag. På lørdag skulle jeg tatt pille nr. 13.

Er det da nr 13 jeg skal ta i dag, eller er det nr. 15 som jeg egentlig skal ta i dag?

Uff, dårlig forklaring, men håper noen av dere forstår hva jeg mener, er litt forvirret her nå! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les bruksanvisningen.

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Jeg tror ikke det er forskjellig innhold av hormoner i hver pille. Det høres ihvertfall litt rart ut for min del. :P

Hvis du leser pakningsvedlegget finner du det ut, men du skal fortsette som normalt; altså ta pille 13, og i morgen pille 14 osv.

Husk også å bruke tilleggs prevensjon i 7 dager dersom du skal ha sex.

Skrevet

Alle pillene på brettet ditt som har samme farge har samme mengde hormoner. De fleste p-piller er monofasiske - det vil si at du tar akkurat samme hormoner tre uker i strekk, for så å ta sukkerpiller en uke. Noen p-piller er trifasiske, da er det ulike hormoner fra uke til uke.

Les pakningsvedlegget grundig, det er viktig når man bruker reseptbelagte medisiner. Det du bør gjøre nå er sannsynligvis å erstatte gårsdagens pille dersom det er under 24 timer siden du glemte den, og så ta dagens som vanlig og fortsette å ta pillene. Det er viktig å bruke tillegsprevansjon i 7 dager, og ta angrepille dersom du har hatt sex i dagene før helgen eller i helgen.

Skrevet

Takk for svar dere :)

Hm, fikk vite av legen at det var forskjellig hormoninnhold i dem, men kanskje det bare var jeg som misforstod :)

I hvertfall. Leste litt grundigere på vedlegget og der stod det at man skulle ta fra den siste glemte pillen, selv om det innebar å ta to piller den dagen, så da gjorde jeg det, også får vi satse på at det går bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...