Gå til innhold

kul på halsen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått en kul på høyre side av halsen. Rett under der kjeven slutter..

Viste den til .legen sommeren for 1.5 år siden og han bare føyde det vekk med at den ville forsvinne. Viste den flere ganger, med samme beskjed..

Den er øm og Jeg har så å si konstant småvondt i halsen.

Byttet omsider fastlege, og ble sendt på ultralyd. hun trodde det bare var en hoven lymfeknute. Men de blir jo ikke hovne sånn helt uten grunn?? Kan det være noe annet? Kreft?

Har time i morgen. Og nå snurrer tankenene så veldig. Syns det har vært veldig lenge å vente i nesten 1 mnd på det bildet, blir bare mer og mer livredd! :-(

Kan noen si noen beroligende ord, er så fryktlig redd her Jeg sitter og kjenner pulsen slå vondt i kulen....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lymfene kan bli hovne dersom du er forkjøla eller syk på noen måte. Da jobber imunforsvaret og lymfene hovner opp. Er kulen din hoven hele tiden eller forsvinner den og kommer tilbake?

Syns du ikke skal gi deg med å få legen sin til å se på den, men de avfeier det nok ikke med mindre de har god grunn til det. Syns ikke du skal få panikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg skjønner nøyaktig hvordan du har det! Jeg lå på sofaen og sov, da jeg våknet opp hadde jeg en stor smertefull kul i halsen, omtrent der du beskriver. Jeg hadde følt at området tidligere var litt ømt, men plutselig var den der, og den ble bare større etterhvert. Jeg gråt forferdelig, jeg var overbevist om at dette var kreft. Har en onkel som døde av kreft når eg var liten, og han hadde nettopp en sånn kul i halsen, akkurat på samme sted....

Uansett, jeg kom meg veldig fort til lege, og ble sendt til ultralyd der de stod leeeeenge og undersøkte. Det tok ukesvis mellom de tingene, så jeg hadde god grunn til å tro det aller verste da.

På ultralyd undersøkte de lenge, som sagt, og de mente at dette var ikke kreft i det hele tatt.

Det tok likevel nesten 2 ÅR før kulen forsvant og sank igjen. Det verste er at den kom tilbake noen måneder etterpå, men bare en liten stund, så forsvant den igjen.

Gjest gjest-ts
Skrevet

Den har vært vedvarende stor i 1.5 år. Kom så godt Jeg husker veldig plutselig.. hender den blir enda mer øm enn den er i "hverdagen".. Jeg er ikke forkjølet, men føler meg o generelt dårlig form hele tiden. Jeg har også mye smerter i nakken, skuldrene.. kroppen er i ulage.. godt å høre at du har hatt kul som gikk vekk av seg selv :-) da hadde Jeg blitt såå glad!

AnonymBruker
Skrevet

Den har vært vedvarende stor i 1.5 år. Kom så godt Jeg husker veldig plutselig.. hender den blir enda mer øm enn den er i "hverdagen".. Jeg er ikke forkjølet, men føler meg o generelt dårlig form hele tiden. Jeg har også mye smerter i nakken, skuldrene.. kroppen er i ulage.. godt å høre at du har hatt kul som gikk vekk av seg selv :-) da hadde Jeg blitt såå glad!

Jeg hadde bare en stor lymfeknute, og basert på din beskrivelse, tror jeg du også har det, uten at jeg skal uttale meg for mye. jeg også sliter en del med stivhet i nakke, skuldre, øverste del av rygg, selv om jeg ikke akkurat var forkjølt når jeg fikk den nei :)

Min kom veldig plutselig, og så forsvant den etterhvert plutselig og, selv om det som sagt tok ca 2 år altså.

Skrevet

Jeg hadde bare en stor lymfeknute, og basert på din beskrivelse, tror jeg du også har det, uten at jeg skal uttale meg for mye. jeg også sliter en del med stivhet i nakke, skuldre, øverste del av rygg, selv om jeg ikke akkurat var forkjølt når jeg fikk den nei :)

Min kom veldig plutselig, og så forsvant den etterhvert plutselig og, selv om det som sagt tok ca 2 år altså.

Tusen takk <3

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk <3

:klem:

Men jeg forstår uroen din godt, jeg tok det veldig tungt selv, var sikker på at nå var det Game Over, for å si det sånn. Forferdelig ekkelt å vente, ikke vite, og vente på svar.

Skrevet

Joda, det er jo det Jeg vet og håper på innerst inne selv. Bare så vanskelig å ikke tenke på det! Er jo mest sannsynlig ingen ting.

Skrevet

Da er undersøkelsen ferdig, kulen på halsen var ikke noe farlig mest sannsynlig, og ille stor nok til å undersøkes videre. Den var bare 7 mm. Ble beroliget ang den. Men Jeg har også en kul på ryggen, som han ikke likte så godt, så nå skal Jeg på Mr allerede om 1 uke :S skal prøve så godt Jeg kan ikke å tenke noe på det, meen det blir nok litt vanskelig :-(

Er nok bare en fettkul etc., håper Jeg.

Skrevet

Det er ganske vanlig med slike kuler. Så lenge man får dem undersøkt og avkreftet om det er farlig går det nok bra.

Etter en kraftig virusinfeksjon i 1997 eller 96 (husker ikke eksakt) fikk jeg en slik kul på halsen, og den har aldri gått tilbake. Jeg kjenner den beveger seg under huden når jeg tar på den. Rundt er det noen litt mindre kuler som også er bevegelige. Har vært til to leger, tatt blodprøver, og de har kjent på dem men det er vissnok ikke noe farlig.

Hvis kulen derimot blir hard og sitter fast (ikke er bevegelig) under huden fikk jeg beskjed om å komme tilbake. Hadde det vært kreft så hadde jeg mest sannsynlig vært død for flere år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...