altflyter Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Jeg har akkurat begynt på zoloft, 50mg mot angst og depresjon. Jeg har tatt dem i en uke nå (Begynte med halve tabletter som jeg ble anbefalt, og skal fortsette med det til det har gått 10 dager) Jeg var egentlig veldig skeptisk til medisinering, men etter hvert ble det så ille at jeg ikke så noen annen mulighet... Jeg går selvfølgelig også i terapi. Cipralex er uaktuelt for meg foreløpig, fordi jeg trengte noen piller som virket så fort som mulig grunnet alvorlighetsgraden av depresjonen... Allerede nå, kjenner jeg på bivirkningene. Jeg er tørr i munnen, hodepine, og jeg kjenner at depresjonen blir verre. Sexlysten er til å grine av, og det merker jo samboeren min godt... Jeg vet at dette er vanlige bivirkninger, og legen min bad meg holde ut litt til, så det jeg lurer på er deres erfaringer. Fikk du mange bivirkninger da du gikk på zoloft? Var de i så fall forbigående? (Spesielt dette med sexlyst er viktig for meg) Syntes du de virket? Hvor lang tid tok det før de virket på deg?
altflyter Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #2 Skrevet 9. januar 2012 Pokker... Hersens anonymknapp som man glemmer å trykke på...
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Hvilken type antidepressiv er zoloft? Det står ingenting om det i felleskatalogen. Ble nysgjerrig. Jeg har gått på andre typer antidepressiv, og fikk som deg bivirkninger. Man skal vel helst gi det 2-3 uker og se om bivirkningene minsker med tiden. Hvis de bare øker, er det et dårlig tegn.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 man mister sexlysten i 2 år... så går det bedre :gjeiper: :gjeiper: :gjeiper: huff
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 man mister sexlysten i 2 år... så går det bedre :gjeiper: :gjeiper: :gjeiper: huff jeg gikk fra å være en overkåt jævel til å ikke ha lyst på det i det hele tatt.
altflyter Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2012 (endret) Hvilken type antidepressiv er zoloft? Det står ingenting om det i felleskatalogen. Ble nysgjerrig. Jeg har gått på andre typer antidepressiv, og fikk som deg bivirkninger. Man skal vel helst gi det 2-3 uker og se om bivirkningene minsker med tiden. Hvis de bare øker, er det et dårlig tegn. Det er et ssri preparat, men det er kjent for å virke litt sterkere enn de andre preparatene i samme gruppe... Wikipedia forklarer det greit her Endret 9. januar 2012 av altflyter
altflyter Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 9. januar 2012 jeg gikk fra å være en overkåt jævel til å ikke ha lyst på det i det hele tatt. Seriøst? Da er det faktisk ikke verdt det
Mubba Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 Fikk du mange bivirkninger da du gikk på zoloft? Var de i så fall forbigående? (Spesielt dette med sexlyst er viktig for meg) Syntes du de virket? Hvor lang tid tok det før de virket på deg? Ja, jeg fikk ekstremt mange bivirkninger, de fleste ga seg etter 2-3 MÅNEDER, men jeg måtte slutte fordi de ga meg bivirkninger selv etter mange måneder. Jeg tror det gikk et par månederstid før de virket på meg, og de virket godt for det merket jeg veldig da jeg trappet ned..
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 jeg var en zombie hele tiden jeg brukte zoloft.Ikke så høy dose som deg.Men sliter i dag pga hukommelsesproblemer. 1
Gjest Applecore Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Zoloft er en veldig effektiv medisin, men bivirkningene kan være ganske tøffe. Man kan bli ganske deprimert i begynnelsen, men dette går over etterhvert. For munntørrheten kan jeg anbefale xerodent-tabletter (fåes på apoteket). Pass godt på tannhygienen. Husk å drikke mye vann. Jeg mistet tørsthetfølelsen, så jeg glemte ofte å få i meg drikke. Når det gjelder sexlyst, så var min erfaring at selv om jeg ikke hadde lyst sånn uten videre, så kom den etterhvert om vi begynte å kose. Men jo, det ER den kjipeste bivirkningen. Ps. Her står det om zoloft i felleskatalogen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #11 Skrevet 9. januar 2012 Jeg ble mere utadvendt og sa ting mere rett ut, men gikk tilbake til normalen når jeg sluttet.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #13 Skrevet 9. januar 2012 Jeg slet litt med kvalme den første uken, men etter det var det kun munntørrhet og mangel på sexlyst som var bivirkningene. Den manglende lysten var til gjengjeld så ekstrem at jeg ikke var i stand til å ha sex på to år, til tross for at jeg hadde samboer. Ingenting kunne tenne meg, og jeg var heller ikke i stand til å oppnå orgasme på egenhånd, selv om det er noe jeg vanligvis har lett for. Jeg gikk på en relativt lav dose. En tablett (50 mg) daglig. Zoloft kan aldri kurere deg, men tablettene kan gjøre det litt lettere å leve med depresjonen, frem til du vet hva du skal gjøre for å bli friskere, eller frem til den forsvinner av seg selv. Jeg kunne for så vidt fint ha klart meg uten Zoloft dersom jeg hadde visst hvordan jeg skulle håndtere depresjonen, men det tok lang tid før jeg innså hva som fungerte for meg, så sånn sett var det nok nødvendig med medisin i mellomtiden. Synes ikke du skal tenke så mye på manglende sexlyst akkurat nå. Du er tross alt syk, og skal ikke ha skyldfølelse for det. Jeg mener ikke at du skal drite i de rundt deg, men det å være egoistisk, i den forstand at du først og fremst tenker på hva du har behov for nå, hva du ønsker akkurat nå, er viktig for å kunne bli fortere frisk. Gi medisinen en sjanse. La det stabilisere seg før du gjør deg opp en mening om dette er noe som fungerer for deg. Sexlysten min kom forresten tilbake innen en uke etter jeg hadde sluttet å ta pillene, og da var det som om all lysten hadde samlet seg opp inni meg. Jeg kunne rett og slett ikke få nok sex, og var konstant kåt en lang periode. For min del gikk jeg fra depresjon med bunnløse dyp og noen ytterst få, men intense, glimt av glede til en mer likegyldig og grå tilværelse. Det var greit å få en pause fra depresjonen, men etter to år hadde jeg fått nok av "grått". Jeg trappet ned på Zoloft, og sluttet etterhvert helt med dem. Jeg måtte gjennom en svært tung periode for å bli frisk, for jeg måtte bekjempe demonene fremfor å fortrenge dem (som jeg jo hadde gjort mens jeg gikk på medisiner), men jeg kom styrket ut av det. Jeg vet hvor svart alt kan virke nå, men tvil aldri på at du skal bli frisk. Ønsker deg masse lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #14 Skrevet 11. januar 2012 Jeg fant en artikkel der det stod at det er farlig
Gjest Applecore Skrevet 11. januar 2012 #16 Skrevet 11. januar 2012 (endret) Du har ikke lyst til å linke til artikkelen vel? Red. Takk Endret 11. januar 2012 av Applecore
altflyter Skrevet 11. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 11. januar 2012 (endret) Den artikkelen er jo bare vås. Man blir ikke glad av å gå på zoloft, og man blir ikke avhengi på den måten heller... Her har åpenbart noen som ikke har peiling, skrevet en artikkel for å skape blest om antidep. "lykkepiller" er et veldig misforstått uttrykk. Hadde man blitt glad av dem, så hadde det vært greit, men de gjør deg ikke mer lykkelig, bare mer likegyldig... slik som jeg har forstått det... Foreløpig merker jeg ingen forskjell.. Endret 11. januar 2012 av altflyter
Gjest Applecore Skrevet 11. januar 2012 #18 Skrevet 11. januar 2012 Erm, det var da en særdeles uprofesjonell artikkel... De har intervjuet en 17 år gammel jente og en rusmisbruker, og ikke giddet å skrive noen fakta om medisinen eller snakket verken med lege eller farmasøyt...
Rusken Skrevet 11. januar 2012 #19 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har tatt zoloft i snart tre år mot angst og depresjon. Jeg mistet sexlysten helt, og den har dessverre ikke kommet tilbake. Jeg tok dette opp med psykologen min og hun sa at her måtte jeg veie litt mot hverandre. Kanskje var min psykiske helse viktigere enn sex akkurat nå? Ja, det var den. Men tre år uten sexlyst? Hvor mye lenger? Jeg har fortsatt sex, men jeg er veldig sjeldent kåt :/ Det er den bivirkningen jeg synes er verst. Helt i starten var jeg veldig døs og slapp, men det gikk over etter noen uker. Jeg synes forresten "lykkepiller" er et veldig teit begrep. Jeg føler ikke konstant lykke, nemlig. Jeg føler meg faktisk bare likegyldig... Mye jeg syntes var morsomt og spennende før, men som ikke virker inn på meg lenger.. Jaja, lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #20 Skrevet 11. januar 2012 Erm, det var da en særdeles uprofesjonell artikkel... De har intervjuet en 17 år gammel jente og en rusmisbruker, og ikke giddet å skrive noen fakta om medisinen eller snakket verken med lege eller farmasøyt... Enig med deg. Dessuten så er det faktisk vanlig å få bivirkninger av medisiner, og det betyr bare at man må slutte og evt finne et annet preparat. Jeg ser ikke hva som skal være så skremmende med at en medisin kan gi bivirkninger..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå