Gå til innhold

skaffe katt uten lov

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette har blitt diskutert hundrevis av ganger her inne, ingen kan nekte deg å ha katt - det stemmer.

Ingen kan kaste ut katten din (like lite som de kan kaste ut barnet ditt) og det er ikke oppsigelsesgrunn om du skaffer katt.

Det er normal folkeskikk å følge norske lover også, så i teorien bør det være helt greit å ha husdyr når man leier.

Det er også normal folkeskikk å respektere vilkårene huseier kommer med.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leiligheten skal selges, ja da tror eg virkelig huseier vil at du skal skaffe deg katt sånn at h*n kanskje kommer til å få erstatningskrav av ny huseier...

Og snakk om å ødelegge en potentiell referanse...

:balltre:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri skjønt hvorfor folk finner seg i at utleiere skal bestemme ting de ikke har noe med. Skjønner hvor du kommer fra loppekasse, men vilkårene huseier kommer med strider mot loven - og da spiller det ingen rolle hva huseier synes eller folk føler er høflig og riktig.

Det er dessverre veldig mange som gir slipp på dyrene sine fordi de tror de ikke har rett til å ha dyr der de leier.

Det er også svært mange utleiere (spesielt huseiere med utleie av sokkel) som tror at de kan bestemme om folk kan ha husdyr, få barn der de leier, ha overnattingsbesøk, drikke alkohol .. ja listen er uendelig lang :fnise:

Jeg jobber selv innen utleie (leier ut for andre, for det meste eneboliger og hybelhus) og hører veldig mye rart. Det er helt greit å komme med ønsker eller å "velge" leietakere som ikke har husdyr eller barn, men hva de skaffer seg senere er da virkelig ikke noe utleier har noe med.

Skrevet

Men det skal være gode grunner for å gjøre dette? Da er det tydeligvis ekstremt forskjellig hva folk ser på som gode grunner. "Jeg vil ha" er ikke en god nok grunn. Helt greit at loven sier at man har rett til å ha dyr, da syns jeg den loven er helt på tryne. Som en over her nevnte med allergikere, hva med de? Fordi en "hadde så lyst på" en katt skal de måtte pløye gjennom boligmarkedet som en idiot fordi loven gir alle rett til husdyr? Tåpelig.

Skrevet

Gode grunner kan være at de er godt selskap, man føler at man får utav livet (f.eks med hund å gå tur med, katt kose med etc etc), at de allerede er en del av familien er også en grunn for de som har dyr allerede.

Det må absolutt ikke være en servicehund for at det skal være en god grunn for leietager å ha dyr.

Store ulemper foruten dyr som ikke er tatt godt vare på (dette bør jo aldri skje og er helt uakseptabelt, da tenker jeg på hunder som bjeffer/skraper hele dagen og blir destruktive eller dyr som ikke er tatt vare på slik at det blir en bekymring for huseier) er hyperallergi eller ekstrem redsel/angst for enkelte dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...