AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Vil det være feil av meg å skaffe meg en katt når det ikke er lov med husdyr hvor jeg bor nå? Vi blir uansett "kastet" ut om 5 mnd da leiligheten skal selges, og katten er ikke leveringsklar før om ca 2 mnd, så det blir ca 3 mnd med ulovlig kattehold. Tror i utgangspunket at det ikke blir oppdaget, for vi ser jo aldri til noen naboer som kan varsle uansett. Men samvittigheten i meg sier jo at det er litt feil å bryte regler, men jeg SKAL ha katt neste sted jeg bor, og ei venninne har nettopp fått noen kattunger hun vil bli kvitt. Så føler liksom tiden er inne. Om det blir oppdaget, hva skjer? Vi kan jo ikke bli kasta ut på dagen?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Hvis det blir oppdagte og noen lager bråk, så er dette bare en katt dere passer. Og vips, så har dere flyttet uansett. 4
Tulling Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Katten blir uansett ikke gammel nok til å gå ute alene så lenge du bor der. Og derfor heller ikke til sjenanse for andre. Jeg syns du skal snakke med husseier og legge det fram på den måten.
Inwe Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Jeg hadde katt uten lov i 1 år.. Innekatt vel og merke, siden vi da bodde i Oslo. Gikk helt fint, ingen som merket noe. Katten gjør jo ikke noe ut av seg allikevel Nå har vi to innekatter, helt lovlig. 1
Perelandra Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 Katten blir uansett ikke gammel nok til å gå ute alene så lenge du bor der. Og derfor heller ikke til sjenanse for andre. Jeg syns du skal snakke med husseier og legge det fram på den måten. Godt forslag. Hvis dere ikke får lov til å ha katten i leiligheten, kan du ikke spørre venninnen din om katten kan være hos henne inntil dere flytter? Det er jo ikke snakk om så lang tid. I mens får dere heller besøke henne ekstra mye slik at dere og katten blir godt kjent før dere overtar den. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Vil det være feil av meg å skaffe meg en katt når det ikke er lov med husdyr hvor jeg bor nå? Vi blir uansett "kastet" ut om 5 mnd da leiligheten skal selges, og katten er ikke leveringsklar før om ca 2 mnd, så det blir ca 3 mnd med ulovlig kattehold. Tror i utgangspunket at det ikke blir oppdaget, for vi ser jo aldri til noen naboer som kan varsle uansett. Men samvittigheten i meg sier jo at det er litt feil å bryte regler, men jeg SKAL ha katt neste sted jeg bor, og ei venninne har nettopp fått noen kattunger hun vil bli kvitt. Så føler liksom tiden er inne. Om det blir oppdaget, hva skjer? Vi kan jo ikke bli kasta ut på dagen? Om du ikke blir kastet ut,så kan katten bli kastet ut. Eier kan kreve at du kvitter deg med katten. Vil du en kattunge så vondt? at du må omplassere den? Du må vente til du flytter 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #7 Skrevet 9. januar 2012 jeg skjønner godt at du vil ha katt, for det er nydelige dyr! Og jeg ville ikke vært foruten min, men i din situasjon jeg ville ikke gjort det. en kattunge kan lage mye mer skader på møbler og leilighet enn man skulle tro. kattetiss som trekker ned i tregulv er ikke akkurat herlig, eller kvessemerker i dørkarmen (snakker av erfaring ), og det hadde jo vært kjempekjedlig om det skulle skje rett før du flytter ut, og du står til ansvar for å dekke skadene. spør heller om venninnen din kan beholde kattungen til du flytter ut, når hun har satt kull på hunkatten sin, bør hun også kunne være såpass ansvarfull at hun kan ta vare på de en stund. ellers er det mange katter der ute som sårt trenger et hjem, så du vil nok uansett få deg katt til slutt. 5
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 hva om boligen er for allergikere/astmatikere? Da bryter du ikke bare en lov,men folk kan bli rimelig syk av ditt ulovlige dyrehold. 6
Zesaria Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Sjekk årsaken til at det ikke er lov med katt. Skyldes det en generell regel, hadde jeg hjulpet katteungen og tatt den til meg. Jeg hadde vel og merke ikke sluppet den ut, og passet på at den ikke ødelegger noe inne som kan gjøre deg erstatningspliktig. Skyldes forbudet allergi, hadde jeg bedt venninna mi ta vare på katteungen til du flytter.
CathFoto Skrevet 10. januar 2012 #10 Skrevet 10. januar 2012 Jeg kan ikke moralisere over dette da jeg gjorde nettopp det for 7 år siden. Har ikke angret et sekund selv om det ikke var riktig ovenfor snille huseiere. Og i og med det er snakk om så kort tid mellom overtakelse og flytting til kattevennelig sted, så ser jeg ikke helt at det er så fryktelig ille. Med mindre forbudet et pga astma, allergi etc., da kan regelbruddet ha litt større konsekvenser.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #11 Skrevet 10. januar 2012 Antar du kan si hadet til depositumet ditt dersom dette blir oppdaget. Husk at en kattunge er vanskelig å holde styr på, den kommer til å gjøre fra seg inne, kvesse klørne sine over alt og lage lyder som kan være sjenerende for naboer. Som huseier vet jeg hvor mye skade dyr kan gjøre på en leilighet, og da er eneste mulighet for å dekke dette å ta av depositumet. Det kan bli dyrt å legge nytt gulv og nye lister.. 4
Perelandra Skrevet 10. januar 2012 #12 Skrevet 10. januar 2012 (endret) Antar du kan si hadet til depositumet ditt dersom dette blir oppdaget. Husk at en kattunge er vanskelig å holde styr på, den kommer til å gjøre fra seg inne, kvesse klørne sine over alt og lage lyder som kan være sjenerende for naboer. Som huseier vet jeg hvor mye skade dyr kan gjøre på en leilighet, og da er eneste mulighet for å dekke dette å ta av depositumet. Det kan bli dyrt å legge nytt gulv og nye lister.. En liten kattunge trenger ikke lage skade og være til sjenanse dersom den får riktig stell. Kattunger som er lenge nok hos moren blir oppdratt av henne til å være renslige, og skal normalt være det når de kommer til et nytt hjem. Det kan likevel skje noen få uhell i overgangen. Når de lærer hvor kassen er i det nye hjemmet, pleier det å gå greit. For å unngå kloring og klatring på møbler og vegger, bør kattungen ha tilgang til et kloretre/kloremøbel. Den må også lære hvor den har lov til å klore. Kattunger som ikke er alene for lenge vil heller ikke lage sjenerende lyder. Men bare så det er sagt: Jeg anbefaler IKKE å gå bak ryggen på huseieren og ha katten i leiligheten i all hemmelighet. Som nevnt over synes jeg det beste er å spørre om dere kan ha katt i boligen for den korte tiden. Hvis ikke håper jeg venninnen din kan beholde katten inntil dere flytter. Jeg lurer ellers på: Hvor lenge skal kattungen være hos venninnen din TS? Du skriver at venninnen din har nettopp fått noen kattunger hun vil bli kvitt. Videre skriver du at katten er ikke leveringsklar før om ca 2 mnd. Kattunger er ikke leveringsklare før etter 12 uker hos moren. Endret 10. januar 2012 av Perelandra 1
Gjest finurlig Skrevet 10. januar 2012 #13 Skrevet 10. januar 2012 http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm Ingen kan nekte deg å ha katt
Rosalie Skrevet 10. januar 2012 #14 Skrevet 10. januar 2012 http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm Ingen kan nekte deg å ha katt Det der gjelder om man eier selv. Leier man er det faktisk opp til utleier. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #15 Skrevet 10. januar 2012 Det der gjelder om man eier selv. Leier man er det faktisk opp til utleier. Ikke helt riktig. Den generelle regelen er at ingen kan nekte en leietaker å ha katt så lenge det er gode grunner for å ha dyret, og det ikke kan dokumenteres at husdyrholdet er til sjenanse for andre. Og der starter krangelen, for hva som er "gode grunner" og "sjenanse" er jo ikke akkurat objektive størrelser. Personlig synes jeg det blir litt for dumt å sette seg på bakbeina å henvise til at "ingen kan nekte deg å ha katt", da normal folkeskikk tilsier at man i det minste forklarer saken for utleier og forhører seg om mulighetene først. Også for at utleier skal få sjanse til å dokumentere ev. sjenanse. Og klarer han ikke det, så er jo saken grei? (da er det selvfølgelig snakk om sjenanse som KAN dokumenteres før dyret er der, f.eks. allergiske naboer o.l. Det kan fortsatt bli trøbbel i etterkant om katta driter i alle blomsterbedene, skraper opp andres biler og mjauer konstant)
isdronning Skrevet 11. januar 2012 #16 Skrevet 11. januar 2012 Jeg synes du skal ta det forsiktig opp med den som leier ut leiligheten til deg. Kanskje du skal kan spørre sånn "er det noen grunn til at man ikke får oppholde dyr i denne leiligheten", "har det vært dyr i leiligheten tidligere" osv. Selv elsker jeg katter, de er jo så herlige - spesielt når de er små. Hvis du får lov til å ha den der er det jo flott! Meeen... dersom du ikke får lov og må la katteungen være hos matmor til du flytter ut så kan det være vanskeligere for katten å flytte på seg ettersom at den på en måte har blitt "inngrodd i husveggene" til sin matmor. Har ikke noen erfaringer med dette selv, men tenk litt på det. Er kanskje ikke barebare å flytte en 5 mnd. gammel katt fra si mor... Håper uansett at dette ordner seg for deg! Masse lykke til!
ninuska_ Skrevet 11. januar 2012 #17 Skrevet 11. januar 2012 Hva med å legge fram forslaget og spørre? I min leilighet, som jeg leier, var det ikke lov med husdyr. Jeg la frem saken med min huseier, og han nølte ikke en gang etter å ha hørt på meg. Greia var at han var usikker på dette med dyr - han trodde katter pisset ned vegger og parkett, at de ødela alt. Ja, det er mer slitasje med dyr, men det betyr ikke de er destruerende tornadoer. Iblant så kan uvitenhet være grunnen til forbud mot husdyr
Chelmon Skrevet 11. januar 2012 #18 Skrevet 11. januar 2012 Dette har blitt diskutert hundrevis av ganger her inne, ingen kan nekte deg å ha katt - det stemmer. Ingen kan kaste ut katten din (like lite som de kan kaste ut barnet ditt) og det er ikke oppsigelsesgrunn om du skaffer katt. normal folkeskikk tilsier at man i det minste forklarer saken for utleier og forhører seg om mulighetene først. Det er normal folkeskikk å følge norske lover også, så i teorien bør det være helt greit å ha husdyr når man leier.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #19 Skrevet 13. januar 2012 Utleier har faktisk sin fulle rett til å nekte leieboer å ha husdyr. Det kan enten stå i husleiekontrakten, eller det kan være en muntlig inngått avtale (som er bindende i Norge) http://www.sit.no/internett/raadgiving/answer.jsp?questionid=5867 I ditt tilfelle er det jo litt spesielt, men jeg ville ha forklart utleierne situasjonen, og håpet på positivt svar! Det er ikke så morro å ha dårlige referanser heller.. Og at kattunger med skikkelig stell ikke kan gjøre ugang? OIDA! Vår katt fant ut en dag at gulvbelegget i gangen var veeeeldig godt å tygge på! Han hadde tygget istykker ca 90X3 cm! (og han kunne gå ut og inn som han ville, og vi var borte noen få timer) Nå eier vi huset selv, så ingen krise der, men katter (og alle andre dyr) er utilregnelige. Man vet aldri hvilken personlighet man får i hus! 2
Chelmon Skrevet 15. januar 2012 #20 Skrevet 15. januar 2012 (endret) Utleier har faktisk sin fulle rett til å nekte leieboer å ha husdyr. Nei det kan han ikke. Dersom det står i husleiekontrakten er dette ugyldig (fordi loven kommer over kontrakten), man kan alltid ha husdyr om gode grunner taler for det. Som sagt er det mange tråder her inne om det, men gode grunner kan være godt selskap eller at man ser på dyret som et familiemedlem. Det skal derfor veldig mye til for at ulempene er store nok til ikke å få lov. Endret 15. januar 2012 av Chelmon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå