AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har ikke gått på ski på over ti år, men nå har jeg lyst å gjøre et forsøk igjen. Grunnen til at jeg ikke har gått på ski på så lenge er at jeg begynte å få skrekkelig vondt i beina når jeg gikk på ski. Og da snakker jeg ikke om vondt som i sliten/utrent/dårlig teknikk osv. Jeg fikk veldig sterke smerter under føttene, på innsiden. Liksom i buen under foten, eller hva man kaller det. Og det var ikke bare litt ubehagelig, det var så vondt at jeg måtte sette meg ned i snøen etter 100 meter eller noe sånt. Etter flere forsøk over et par vintre så ga jeg opp. Det var så smertefullt (intenst, ikke bare litt vondt) og frustrerende at jeg endte med å ta av meg skiene og gå skuffet hjem hver gang. Jeg er plattfot, så det kan kanskje være derfor? Men jeg trenger ikke noen form for spesialsåler i vanlige sko, så det skulle vel ikke være så ekstremt? Jeg opplever forresten det samme med skøyter, så det har jeg heller ikke prøvd på mange år. Og jeg opplever et lite snev av det samme når jeg bruker gummistøvler. Er det noen som har opplevd det samme og har peiling på hva det kan være? Jeg har forresten også ganske brede føtter, kan det hende skisko og skøyter er for smale for meg? Finnes det skisko som er bredere og mer komfortable på foten enn de vanlige? Savner å kunne gå skiturer på påskefjellet, så nå VIL jeg finne en løsning på dette. Og gjerne uten å tømme lommeboka. Har stram økonomi, så jeg planlegger å kjøpe brukte ski for å spare penger. Men skisko må jeg kanskje legge litt penger i? Men så er det jo kjipt å kjøpe kjempedyre skisko for så å oppdage at problemet er like ille som før. Noen råd?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Ingen som har opplevd noe tilsvarende? TS
Løpern Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Skøyter du eller går du klassisk? Jeg opplevde det samme da jeg begynte med skøyting, og fikk vite at dette var på grunn av feil teknikk. Det kan være en ide å se på den, det var ihvertfall det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt. Lykke til!
Wiggins Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Savner å kunne gå skiturer på påskefjellet, så nå VIL jeg finne en løsning på dette. Og gjerne uten å tømme lommeboka. Har stram økonomi, så jeg planlegger å kjøpe brukte ski for å spare penger. Men skisko må jeg kanskje legge litt penger i? Men så er det jo kjipt å kjøpe kjempedyre skisko for så å oppdage at problemet er like ille som før. Noen råd? De dyre skiskoene er neppe noe bedre for føttene dine enn de middels dyre, forskjellen på dem er hvor vannavstøtende de er og hvor lette de er. Det at du er plattfot er nok hovedårsaken. I tillegg har du kanskje over- eller underpronasjon. Når du får vondt i fotbuen så høres det ut som noe som kan løses med en kombinasjon av innleggssåler og øvelser. Hvis du bor i Oslo så vet jeg om en fysioterapeut som er flink med føtter. I så fall kan du sende meg en privat melding, så skal jeg gi deg detaljene.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Skøyter du eller går du klassisk? Jeg opplevde det samme da jeg begynte med skøyting, og fikk vite at dette var på grunn av feil teknikk. Det kan være en ide å se på den, det var ihvertfall det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt. Lykke til! Går kun klassisk. Jeg har aldri vært mer skigåer enn type "rusle rolig avsted på søndagstur i behagelig terreng". Og siden det gjør vondt etter veldig kort tid så tipper jeg at teknikken ikke har så mye å si egentlig. De dyre skiskoene er neppe noe bedre for føttene dine enn de middels dyre, forskjellen på dem er hvor vannavstøtende de er og hvor lette de er. Det at du er plattfot er nok hovedårsaken. I tillegg har du kanskje over- eller underpronasjon. Når du får vondt i fotbuen så høres det ut som noe som kan løses med en kombinasjon av innleggssåler og øvelser. Hvis du bor i Oslo så vet jeg om en fysioterapeut som er flink med føtter. I så fall kan du sende meg en privat melding, så skal jeg gi deg detaljene. Ja, jeg tror også plattfoten er problemet. Og når du nevner pronasjon: Jeg har kraftig overpronasjon, fikk jeg høre på Løplabbet i sommer. Jeg har pleid å få litt ubehag i fotbuen også ved å gå på beina, men ikke engang en brøkdel så vondt som ved skigåing. Med nye gode joggesko som veier opp for overpronasjonen så kan jeg gå mye lengre enn jeg kunne før. Men tror du det fortsatt kan være plattfot og overpronasjon som er "hele" problemet? Jeg tenker siden jeg får så ekstremt vondt på så kort tid. Bor ikke i Oslo, men skal sjekke her jeg bor om det finnes noen som er flinke på dette. Takk for tipset.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Glemte å signere innlegget over, men det var vel ganske åpenbart at det var meg. TS
Gjest Knut Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 Jeg har også vondt under fotbuen når jeg skøyter... Vet ikke hva jeg skal gjøre
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #8 Skrevet 24. desember 2012 Prøv såler som er tilpasset din fot og formål. Det er det eneste som har hjulpet meg. Anonym poster: 69b3210a5535aac24f5d8d36c0833a1a
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #9 Skrevet 24. desember 2012 Dette har jeg også slitt med! Virkelig lidd meg igjennom noen gymtimer da jeg gikk på skolen. Jeg prøvde innleggssåler, men da ble det verre så fikk beskjed om å kutte de ut. Får ofte vondt av joggesko også. Det beste er for meg å gå barbent. Fant du en løsning TS? Anonym poster: 9022ef901112f34e5d70186327d91ce6
Wonders Skrevet 17. januar 2013 #10 Skrevet 17. januar 2013 (endret) Ingen som har opplevd noe tilsvarende? TS Jo da, man er bare utrent. Føttene må trenes opp til å tåle dette med skøyter, på smme måte som høye heler. Selv har jeg skikkelige skøyter, varme og lune. Kjøpte dem på Smart Club. Endret 17. januar 2013 av Wonders
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå