Mamalama Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Fikk diagnostisert leddgikt for litt over ett år siden, og har siden det bare fått bettennelse i flere og flere ledd :-( . Nå har jeg knær, ankler, håndledd, skuldre og en albue. Har gått på Metex siste halvår, men ikke hatt effekt så skal nå starte med Enbrel snart. Noen som har erfaring med dette? Hvordan lever dere med sykdommen? Jobber dere fullt, har dere effekt av medisiner? Er det noe dere ikke kan gjøre? Er det noen tiltak dere har gjort selv som har fungert? F.eks. kosthold, trening etc Håper noen vil dele med sine erfaringer! :-)
Zakuro Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Fikk diagnostisert leddgikt for litt over ett år siden, og har siden det bare fått bettennelse i flere og flere ledd :-( . Nå har jeg knær, ankler, håndledd, skuldre og en albue. Har gått på Metex siste halvår, men ikke hatt effekt så skal nå starte med Enbrel snart. Noen som har erfaring med dette? Hvordan lever dere med sykdommen? Jobber dere fullt, har dere effekt av medisiner? Er det noe dere ikke kan gjøre? Er det noen tiltak dere har gjort selv som har fungert? F.eks. kosthold, trening etc Håper noen vil dele med sine erfaringer! :-) Fikk diagnosen barneleddgikt da jeg var 4, mest aggressiv da jeg var ung, men jeg er i full jobb. Og den beste medisinen; fysisk aktivitet. Om det er for vondt å løpe og hoppe, sats på sykling(særlig om du har problemer med knærne som jeg), svømming, steppe maskiner og sånt. Mye melkeprodukter og et litt mer vegetarisk kosthold tok livet av gikt smertene i hendene mine:)
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Har leddgikt. Er i dag 30 år og hatt det i ca 17 år, og er av den grunn uføretrygdet. Men kjenner dog mange som har leddgikt og er ute i både 50% og 100% jobb. Har tidligere også brukt Metex, men kjente heller ingen bedring. Eneste var blodprøvene som ble bedre, så da ble det Enbrel på meg også. Minnes jeg ble bedre med den, bare at det tok litt tid. Både kroppen og blodprøvene ble bedre. Måtte slutte pga infeksjon. Veldig viktig med jevnelig oppfølging av blodprøver og at man tar en pause hvis man har infeksjon som f.eks forkjølelse. Mine tiltak: lytt til kroppen. Ta pause når man trenger det. Jeg må holde meg unna enkel man som eks jordbær og rød paprika. Ellers ingen "diett" Trener fast utholdenhet og styrke. Meldte meg også på Lærings- og mestringskurs for RA. Var lærerrikt da man er en uke sammen med folk som er i samme situasjon som en selv. Har du ikke vært på det, så anbefaler jeg det på det sterkeste. Lykke til videre
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Fysiskaktivitet er nok den beste medisinen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 Jeg har hatt diagnosen RA siden 94 og har greidd meg relativt bra. Sykdommen var mest hissig med det samme, og jeg tok flere operasjoner og fikk satt inn to kunstige ledd i fingrene. Har gått jevnt på svømming i varmtvannsbasseng og trener sykkel innendørs. Reiser også til varmere strøk såsant jeg kan. Varme hjelper. Når det gjelder kosthold har jeg gått mer og mer over til vegetarmat. Det første jeg kuttet ut, var faktisk svinekjøtt og idag kunne jeg ikke fått ned en bit om jeg ville. :-) Ellers mye grønnsaker, frukt og vann. Jeg går på Methotrixat og litt betennelsesdempende. Har i det siste begynt å spise reseptfrie tabletter med Glukosamin. Jobber litt ved siden av uføretrygd, og er glad jeg har et relativt fysisk lett yrke.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Har hatt leddgikt i 26 år og er i fullt arbeid men må sykemeldes hvis det er så kaldt ute at jeg er stokke stiv om morgenen, da klarer jeg ikke å fungere. Men det er sjelden det er så ille. Spiser naprosyn når jeg trenger det og ikke noe annet, min første reumatilog sa til meg det er viktig å ha et sunt og balansert kosthold, holde seg unn mat med mye syrer så som epler etc. Jeg kjenner godt når jeg har spist dette, og saltholdig mat ligger jeg også unna. For mye salt binder vannet i kroppen som igjen belaster leddene. Mosjon er også viktig. Har også kjøpt inn varmepledd, fotvarmer og bruker godt med ull om vintere. Et annen tips for vonde fingre er å varme sand i stekeoven en stud, ha i en skål og grav hende rundt i denne en stund.
Mamalama Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 10. januar 2012 Takk for svar alle sammen! Skremmende å høre at så mange er uføretrygdet igrunn, det er nemlig noe av det jeg frykter mest... Har et fysisk ganske krevende yrke, men elsker jobben min og kunne ikke tenke meg å gjøre noe annet! Tar gjerne imot flere erfaringer om det er flere på KG med RA . Særlig med tanke på behandling med biologisk medisin som Enbrel o.l. Og hva er erfaringen med kirurgi? Har blitt forespeilet av revmatologen at det nok ligger en eller flere operasjoner litt frem i tid for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå