Gå til innhold

Hvordan få ildfast form helt ren?

Anbefalte innlegg

Gjest Elissima
Skrevet

Jeg har en ildfast form som er gjennomsiktig, laget av glass. Uansett hvor mye jeg vasker og skurer den med sånn stålgreier så blir den ikke ordentlig ren. Noen tips? Eller er det meningen at de blir sånn stygge med brente flekker på?

Skrevet

Jeg bruker alltid å la min ligge i vann og zalo noen timer først for å "myke opp", og gå løs med stålull etterpå:)

Skrevet

Salobløt funker nok bra, samme gjør nok en konsentrert løsning av kaustisk soda. Det er en fordel å unngå stålull mest mulig, da det skraper opp overflaten, og gjør at skitten klorer seg enda bedre fast neste gang.

Skrevet

Jeg bruker grove Svamper og litt jif skurekrem

Gjest Cessie
Skrevet

Jeg har nesten aldri hatt problemer med å få formen ren. De få gangene jeg har hatt problemer, er hvis det har stått mat i formen ei stund, f.eks. rester til neste dag, som så har blitt varmet opp igjen. Jeg pleier å ha vann + oppvaskmiddel i formen med en gang den er tom, og så lar jeg det stå ei stund før jeg vasker opp.

Gjest Elissima
Skrevet

Min form pleier å bli lagt i varmt vann og zalo etter bruk, ofte i mange timer før jeg skrubber den. Men likevel ser den ikke ut! Kaustisk soda, er det noe som kan kjøpes i dagligvare eller må jeg på jernia eller noe lignende?

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du sånn grov stålull eller sånn fin stålull som ofte har litt skurekrem i seg som aktiveres når den blir bløt? Sistnevnte er ihvertfall å foretrekke til slike ting. Den tar møkka uten å skrape opp formen.

Skrevet

Hvis det er så vanskelig å få den ren, ville jeg gått til innkjøp av ny ildfast form. Jeg har mange i forskjellige materialer (også i glass), brukt på alle mulige måter, men har aldri hatt problemer med å få vasket de.

Gjest EryMax
Skrevet

Sun oppvaskmaskinpulver bruker å ta det meste

AnonymBruker
Skrevet

Salobløt funker nok bra, samme gjør nok en konsentrert løsning av kaustisk soda. Det er en fordel å unngå stålull mest mulig, da det skraper opp overflaten, og gjør at skitten klorer seg enda bedre fast neste gang.

Kaustisk soda? vet du hvor farlig det stoffet er....ikke noe stoff til å stå åpent å guffe

Gjest Survival
Skrevet

Jeg har en ildfast form som er gjennomsiktig, laget av glass. Uansett hvor mye jeg vasker og skurer den med sånn stålgreier så blir den ikke ordentlig ren. Noen tips? Eller er det meningen at de blir sånn stygge med brente flekker på?

Jeg har også ei ildfast form av glass, og det setter seg ALDRI noe fast som ikke kan vaskes bort. Jeg lurer på om det er fordi jeg alltid smører den godt inn med olje før bruk?

Tror kanskje du bør investere i ny ildfast form dersom alt setter seg fast.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere slike former,og har hatt de i åresvis. Brentflekker,tyder på at den ikke er smurt skikkelig. Et tips er å bruke bakepapir.

Rengjøringstips: spray på eddikk,strø på natron. La det stå å virke

Gjest Elissima
Skrevet

Takk, da tror jeg nesten det blir en ny form på meg. Har prøvd fin stålull med noe såpegreier i men har funket dårlig.

Gjest EryMax
Skrevet

Du må prøve å la den stå i bløt over natten med litt oppvaskmaskinpulver

Gjest SemperFi
Skrevet

Takk, da tror jeg nesten det blir en ny form på meg. Har prøvd fin stålull med noe såpegreier i men har funket dårlig.

Hell i noe eddik eller sitron, og la det stå litt.

Skrevet

Vaskepulver for klær tar det meste. Legg formen i varmt vann, dryss vaskepulver over og la det står over natten.

Gjest Consensio
Skrevet

Bakepulver og varmt vann,og la det så litt.

Funker alltid på den ene formen min som er kjempegammel og fin ( har arvet den )

De andre formene mine bare vasker jeg med zalo og vann, og bruker oppvaskbørste

Skrevet

Når du kjøper ny form, så ikke vask den med stålull eller noe som helst som skurer på den måten. Det lager nemlig sånne fine ujevnheter i glasset som ting setter seg fast i.

Mine former fra Pyrex (glass) er brukt i 15 år nå, uten at det er så mye som en flekk på dem. Jeg smører dem ikke engang.

Skrevet

Min form pleier å bli lagt i varmt vann og zalo etter bruk, ofte i mange timer før jeg skrubber den. Men likevel ser den ikke ut! Kaustisk soda, er det noe som kan kjøpes i dagligvare eller må jeg på jernia eller noe lignende?

Du burde klare å finne det i samme hylle som Plumbo. Plumbo er nesten det samme, bare med aluminiumspulver. Anbefaler ikke Plumbo!

Som en annen er inne på over her, dette er ikke ett ufarlig stoff, så ta forholdsregler! På flaska bør det stå noe sånt som "bruk vernebriller og hansker", dette MÅ følges! Bruk det bare om ikke noe annet funker.

Tapp noe glovarmt vann (eller bruk vannkokeren - glimrende redskap) i ei plastbøtte, og tøm så noe pulver oppi bøtta (forsiktig, og helst utendørs, da dette gasser endel). Rør litt med en oppvaskkost f.eks, om ikke alt pulveret løser seg opp. Tøm guffa i formen, og la stå en times tid. Om skitten ikke nå løsner, kjøper du ny form!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...