Gå til innhold

Er de døde blant oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest MorAase

Ja, de døde er blant oss. Ånder finnes og de passer på oss, iallefall de fleste av dem. Jeg har opplevd ting som gjør at jeg tror. Det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner.

Det er mange som sier at ånder ikke finnes. Dette virker kanskje litt idiotisk, men hvilke bevis har de på at ånder ikke finnes? Og de kan jo spørre oss som tror om det samme.

Jeg tror på et liv etter døden, for jeg har som sagt opplevd ting som ikke kan forklares på noen annen måte.

Hadde jeg vært tilstede mens disse tingene skjedde skulle jeg gitt deg rasjonelle forklaringer på alt.

Det mange nekter å innse er hvor fantastisk, og til tider ustabil, hjernen vår er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært tilstede mens disse tingene skjedde skulle jeg gitt deg rasjonelle forklaringer på alt.

Det mange nekter å innse er hvor fantastisk, og til tider ustabil, hjernen vår er.

Jeg vil si at de som ikke tror kan finne rasjonelle forklaringer til alt som blir sett på som overnaturlig. Kanskje det finnes en rasjonell forklaring eller kanskje ikke...

Jeg vet bare det at jeg opplevde ting som liten jente og det sies at barn er mer åpne for åndeverdenen enn det voksne er. Jeg husker godt en epiosde hvor jeg lå i sengen min på rommet mitt. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men jeg gikk iallefall på barneskolen.

Mens jeg ligger der, så begynner plutselig noe/noen å skrike noe så infernalsk inne på mitt rom. Jeg var helt alene på rommet. Jeg våget ikke å gå ut av sengen for jeg var livredd. Skriket holdt på en god stund uten å stoppe.

Det forferdelige skriket og den ekle følelsen jeg fikk er inngravert i tankene mine. og ikke minst sjelen min, for å si det sånn.

Huset vi bodde i da, hadde et rykte som spøkelseshus blant de lokale...

En annen gang, når jeg var mye eldre, var jeg også på rommet mitt alene ( men da bodde vi på et annet sted ). Plutselig får jeg en overveldende følelse av at det er noe ondt i rommet med meg. Jeg ble redd, tårene begynte og trille og jeg kunne ikke komme meg fort nok ut av huset!

Klart, det kan være mange grunner til dette, men det vil vi aldri få vite.....

Er flere ting som har skjedd etter det. Har blant annet hatt en "ut-av-kroppen"-opplevelse.

Men jeg tror på at det finnes mer til døden enn at du bare dør og så er det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at de som ikke tror kan finne rasjonelle forklaringer til alt som blir sett på som overnaturlig. Kanskje det finnes en rasjonell forklaring eller kanskje ikke...

Jeg vet bare det at jeg opplevde ting som liten jente og det sies at barn er mer åpne for åndeverdenen enn det voksne er. Jeg husker godt en epiosde hvor jeg lå i sengen min på rommet mitt. Jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men jeg gikk iallefall på barneskolen.

Mens jeg ligger der, så begynner plutselig noe/noen å skrike noe så infernalsk inne på mitt rom. Jeg var helt alene på rommet. Jeg våget ikke å gå ut av sengen for jeg var livredd. Skriket holdt på en god stund uten å stoppe.

Det forferdelige skriket og den ekle følelsen jeg fikk er inngravert i tankene mine. og ikke minst sjelen min, for å si det sånn.

Huset vi bodde i da, hadde et rykte som spøkelseshus blant de lokale...

En annen gang, når jeg var mye eldre, var jeg også på rommet mitt alene ( men da bodde vi på et annet sted ). Plutselig får jeg en overveldende følelse av at det er noe ondt i rommet med meg. Jeg ble redd, tårene begynte og trille og jeg kunne ikke komme meg fort nok ut av huset!

Klart, det kan være mange grunner til dette, men det vil vi aldri få vite.....

Er flere ting som har skjedd etter det. Har blant annet hatt en "ut-av-kroppen"-opplevelse.

Men jeg tror på at det finnes mer til døden enn at du bare dør og så er det over.

Den mest sannsynlige årsaken er søvnparalyse.

https://no.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8vnparalyse

Det har jeg også opplevd en gang, men tolket det totalt anderledes den gang, men det var fordi jeg ikke hadde kunnskap om fenomenet.

Ellers er det vanlig at vår hjerne forsøker å finne forklaringer på det vi ikke forstår, og, i vår tradisjon, er gud, jesus, ånder, demoner eller engler det mest vanlige. Går vi tilbake i tid var den en rekke andre forklaringer, som draugen, huldra osv

Eller Odin og Thor når det tordnet og lynte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan også tyde slikt over telefon, med å merke hvordan vedkommende reagerer.

Kanskje du skulle prøvd noe slikt, sånn at du fikk en mulighet til å sjekek det ut selv. De kommer med forklaringer på hvordan personen var i livet, hva de likte å gjøre, hva de jobbet med, hva de likte å spise, hvordan de så ut, og alt dette på bakgrunn av at de vet mitt navn. Har virkelig ikke noe med hvordan vedkommende reagerer å gjøre, men for mange fakta til at det er en tilfeldighet

Kan du forklare meg hvordan dette har med reaksjonen min å gjøre, når alt jeg svarte var ja, stemmer og ikke noe mer. Vi snakker da ned til matrett, og det finnes mange matretter i verden og i Norge, til at de leser meg gjennom telefonen.

Men du må gjerne prøve å overbevise meg i motsatt retning, for det blir for enkelt å bare si at de leser vedkommenes reaksjon på telefonen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. Du ignorerer bare alle gangene hun bommer.

Nei og nei! De kan gjette mat du spiste som liten! For det er jo så vanskelig å tenke seg!

Herregud... Det får være måte på å være naiv.

Jeg har alt på cd, og kan høre den når jeg vil, så kom ikke her og fortell meg at jeg ignorerer alle gangene hun sier feile ting, for det gjør jeg ikke.

De er utrolig dyktig på å gjette da, siden de gjetter hvordan personen ser ut, beskrive rhøyde, vekt, hårfarge, klærne, arbeid, fritidsinteresser, skader de hadde, hva de døde av osv, men for all del er bare naiv jeg i følge deg. Kanskje du bare skal slutte å tro at du sitter med fasiten på alt, og respektere at andre klarer å tenke litt annerledes.

Jeg skal heller være naiv, fremfor å være så trangsynt som det du er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Kanskje du skulle prøvd noe slikt, sånn at du fikk en mulighet til å sjekek det ut selv. De kommer med forklaringer på hvordan personen var i livet, hva de likte å gjøre, hva de jobbet med, hva de likte å spise, hvordan de så ut, og alt dette på bakgrunn av at de vet mitt navn. Har virkelig ikke noe med hvordan vedkommende reagerer å gjøre, men for mange fakta til at det er en tilfeldighet

Kan du forklare meg hvordan dette har med reaksjonen min å gjøre, når alt jeg svarte var ja, stemmer og ikke noe mer. Vi snakker da ned til matrett, og det finnes mange matretter i verden og i Norge, til at de leser meg gjennom telefonen.

Men du må gjerne prøve å overbevise meg i motsatt retning, for det blir for enkelt å bare si at de leser vedkommenes reaksjon på telefonen også.

Google, FB og andre mer eller mindre offentlige register.

The Oracle of Bacon viser hvor lite en trenger å vite om noen for å knyte masse informasjon til dem. Relasjonen til mennekser rundt oss er mye kortere en du tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta feks det å leve som kristen: Det kreve ganske storansvarsbevissthet, når man VELGER å navigere ut fra et sett med kristnenormer og verdier. Man må være både kunnskapsrik, reflektert og bevisst omkring innhdet i sin egen tro, tolkningene av de ulike dogmene, og sine egne verdier og etikk for å få dette til i hverdagen.

Helt feil. Alle kristne plukker delene de liker, og ignorere alt de ikke liker. Det krever veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får väl tro på vad min vill utan att det är fel? Inget är bevisat varken på den ena sidan eller den andra.

Det er feil. Alt av bevis viser at det ikke er noe liv etter døden.

Dessutom så använder vi människor bara en liten del av det vår hjärna egentligen har kapacitet till.

Det er også feil. Det er basert på en misforståelse.

Jag väljer att tro och jag är ingen dum eller naiv person. Det finns mycket som jag har upplevt som nära och kära runt mig har sett också, som inte kan förklaras.

Med andre ord er du naiv. Eller svært kynisk, og manipulerer for å kunne tviholde på verdensbildet ditt.

Min svärfar har dött och han blev lycklig efter det. Han var förklarad död i flera minuter men av ett mirakel så lyckades läkaren som inte gav upp få honom tillbaka igen. Min svärfar säger att han aldrig har känt ett sådant lugn och en sådan lycka tidigare men han håller det för sig själv så han är ingen "svindlare".

Da var han ikke død. Når man er død, er det ingen måte å få noen tilbake på. Det han har opplevd er hva som skjer med hjernen når den går inn i en tilstand som f.eks. skyldes mangel på oksygen. Det er 100% naturlig og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt feil. Alle kristne plukker delene de liker, og ignorere alt de ikke liker. Det krever veldig lite.

Hva med :

Helt feil. Hulaboer og MorAAse plukker delene de liker, og ignorere alt de ikke liker. Det krever veldig lite. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med :

Helt feil. Hulaboer og MorAAse plukker delene de liker, og ignorere alt de ikke liker. Det krever veldig lite. :fnise:

Nei, for jeg trenger ikke å forholde meg til bibelen når jeg lever livet mitt. Jeg ignorerer rett og slett hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huleboer: Er det viktig for deg å ha en mening om hva alle andre har rett på å tenke/tro på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som skal ha alt vitenskapelig bevist; - tipper det ikke hadde tatt all verdens av overbevisning å snu på flisa hvis dere hadde opplevd noe virkelig uforklarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dere som skal ha alt vitenskapelig bevist; - tipper det ikke hadde tatt all verdens av overbevisning å snu på flisa hvis dere hadde opplevd noe virkelig uforklarlig.

Men hva er grunnen til at vi aldri opplever det da tror du? Og stryk det der med "ikke åpen for det" for det vet du veldig lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos den synske Snåsamannen, Joralf Gjerstad, for 15 år siden. For å få hjelp med fordøyelsesproblemer.

Plutselig sier han at jeg burde få sjekket den føflekken på innsiden av skinka, for den begynte å bli litt stor (det er den, og jeg er den eneste som vet at den er der). Det sa han bare i et bisetning, da jeg snudde meg for å gå. Jeg sjekket den og det var ikke noe galt med den, men han så den tydeligvis. :sjenert:

Det var forøvrig uaktuelt for han å ta betalt for tjenesten. Han kunne motta en gave, så mye som man følte man ville betale, eller ingen ting. Han ville ikke be om penger, for da trodde han at han kunne miste kreftene sine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er grunnen til at vi aldri opplever det da tror du? Og stryk det der med "ikke åpen for det" for det vet du veldig lite om.

Det var jeg som skrev om Snåsamannen. Jeg tror rett og slett ikke det florerer av muligheter til å oppleve utenom det vanlige ting. Det er sånt man kommer over en sjelden gang, de fleste aldri. Man må vel oppsøke sånt for å oppleve ting kanskje? Fordi de representerer en brøkdel av den virkelige verden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessutom så använder vi människor bara en liten del av det vår hjärna egentligen har kapacitet till.

Det er korrekt, men mange vil nok tolke dette i sammenheng med 10%-myten:

http://skepsis.no/?p=584

Altså, vi bruker hele hjernene, det finnes ikke tvil om det. At hjernen kan danne nye forbindeler, f eks forstå nye ting, eller huske en del mer enn den gjør i dag, er også sant.

Vi kjenner ikke til noen grense for hjernens kapasitet, men det er som kjent på grunn av muligheten til "utbygging" mellom eksisterende celler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror svaret er svært enkelt: Tolkning. En ateist, som du og jeg, vil alltid lete etter naturlige forklaringer, og, som regel finner vi det. En overtroisk vil ikke lete, siden hun allerede "vet" svaret, og serverer det som en anekdote for sin overtro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt tatt dere som påstår at dere har en forklaring på alt dere kommer over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...