AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Helt tilfeldig etter et søk her på forumet, havnet jeg inne på denne tråden fra 09. Den handler om forsøk, psykologiske forsøk som er gjort på mennesker. Jeg har lest litt om slike tester før, bl.a. testing av mennesker forhold til autoritet. Noen vet at de er med i tester, andre vet ikke det. Er det egentlig etisk forsvarlig? Min venninne og jeg diskuterte dette og hun kom med argumentene: Ja hvorfor ikke? Vi får vite mer om psyken til mennesket på den måten. Jeg ble derimot litt i tvil. Men klarer ikke sette fingeren helt på hva det er som gjør meg skeptisk..... Noen tanker ?
Zakuro Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Heia:) Du tenker sikkert på Milgram eksperimentet, svært kjent; https://no.wikipedia.org/wiki/Milgram-eksperimentet Men etter de etiske rettningslinjer som eksisterer den dag i dag i forhold til psykologisk testing, så var ikke dette eksperimentet etisk forsvarlig. Disse retningslinjene eksisterte ikke dengang, da dette eksperimentet ble gjennomført. Det ville neppe blitt gjort i dag, i alle fall ikke i den formen der. Mye psykologisk forskning er vanskelig pga. de etiske retningslinjene, forskning på søvn f.eks. Hvor lenge skal du kunne berøve et menneske søvn i forskningens navn for å se hvordan søvn påvirker hjernen? Særlig når man ikke helt forstår effektene av søvn berøvelse enda. Men venninnen din har også et poeng, det er jo kanskje mye vi ikke får vite pga. retningslinjene, men på en annen side; er det forsvarlig å muligens skade en gruppe forsøkspersoner for vitenskapen? Ja kan mange si, greater good på en måte, men hva med den gruppen som blir "ofret" da? De vil neppe være enige:P Og hvem skal ha rett til å velge den gruppen? Frivillighet? Hva med informert samtykke, forstår de virkelig hva det er med på?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå