Gå til innhold

Langtidssteking av ribbe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fant denne oppskriften her på forumet, og skal prøve den nå!

Men jeg har en veeeldig dum steikeovn med "rare" stekegrader, og den er ikke trinnløs!

Så jeg må ha litt hjelp av noen som er flinke på mat her..

Min ovn har ikke 75 gr som pukt 1 sier, så da må det bli 65 gr (ganske likt altså...)

Punkt 2, 90 gr går heller ikke, jeg må bruke 100 gr, ikke store forskjellen det heller!

MEN så kommer det vanskelige: jeg har et hopp fra 100 til 150 gr på ovnen min! Så jeg får ikke stekt ribba på 125 gr!!! Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre da???

Steke en time lengre på 100 gr og så skru opp til 150?

"Krydre GODT med salt og pepper(kan nesten ikke bli for mye) og legg i kjøleskapet innpakket i folie 1-2 dager før steking.

1. Kvelden før du skal servere ribben legger du den OPP-NED på en rist, over ei langpanne med vann. Ta folie over ribba. Sett i ovnen på kvelden, på 75 grader.

2. Sett opp til 90 grader når du står opp.

3. Skru opp til 125 grader ca. 4 timer før servering.

4. 2 timer før servering SNU ribba og fjern eventuelt det "kjøttskummet" som er på svoren. Nå er svoren veldig "slapp" så du må være forsiktig med den. Salt og peppre svoren litt ekstra. Sett inn med svoren OPP.

5. Skru opp til 170 grader og stek som vanlig i 1,5-2 timer.

6. Kommer ikke svoren så skrur du på varmluft og setter opp temperaturen.

På denne måten slipper du alt fettet i ribba, får mer "kjøtt". "

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet sannelig ikke hvordan du løser det med gradene, men hva slags ovn er det du har? Har aldri vært borti en ovn hvor man ikke kan bestemme gradene selv...

Ellers har jeg spist ribbe som er laget etter den oppskriften og det var bare supergodt!

AnonymBruker
Skrevet

Fant denne oppskriften her på forumet, og skal prøve den nå!

Men jeg har en veeeldig dum steikeovn med "rare" stekegrader, og den er ikke trinnløs!

Så jeg må ha litt hjelp av noen som er flinke på mat her..

Min ovn har ikke 75 gr som pukt 1 sier, så da må det bli 65 gr (ganske likt altså...)

Punkt 2, 90 gr går heller ikke, jeg må bruke 100 gr, ikke store forskjellen det heller!

MEN så kommer det vanskelige: jeg har et hopp fra 100 til 150 gr på ovnen min! Så jeg får ikke stekt ribba på 125 gr!!! Noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre da???

Steke en time lengre på 100 gr og så skru opp til 150?

"Krydre GODT med salt og pepper(kan nesten ikke bli for mye) og legg i kjøleskapet innpakket i folie 1-2 dager før steking.

1. Kvelden før du skal servere ribben legger du den OPP-NED på en rist, over ei langpanne med vann. Ta folie over ribba. Sett i ovnen på kvelden, på 75 grader.

4. 2 timer før servering SNU ribba og fjern eventuelt det "kjøttskummet" som er på svoren. Nå er svoren veldig "slapp" så du må være forsiktig med den. Salt og peppre svoren litt ekstra. Sett inn med svoren OPP.

På denne måten slipper du alt fettet i ribba, får mer "kjøtt". "

Sette bryteren mellom 100 og 150? Er det jeg pleier å gjøre på min ovn.

Skrevet

Det er en Beha steikeovn med pyrolyse..men det går altså ikke å sette bryteren midt imellom, den spretter tilbake på plass!

Skrevet

Aldri vært borte i det, og må innrømme at det virker veldig upraktisk.

:heks:

Skrevet

Her er mitt forslag:

Her ville jeg bare satt den på 65.

Sett opp til 100 når du står opp?

Her tror jeg at jeg ville gått rett til neste punkt, altså snu ribba og sette ovnen på 150 grader to timer før servering, kanskje tre timer.

Nå skal ribba være ganske ferdig på dette tidspunktet, så jeg ville bare skrudd opp varmen nok til å få passende svor til servering. Altså stek på 150 grader, men siste halvtimen på høyere temperatur.

Poenget er ikke nødvendigvis temperaturen, ikke når det skiller 25 grader. Da er det viktigere hvor lang tid den får i ovnen siden meningen er at det meste av fett skal smelte bort.

Skrevet

Tusen takk for svaret!

:takke:

Skrevet

Ribbe som er stekt lenge på svak varme er vannvittig godt!! Den blir særdeles mør og saftig. Lykke til med middagen!

Skrevet

Ribba blei helt perfekt! Saftig og god!

Gjorde som jeg fikk tips om, stekte en time lengre på 100 gr, skrudde dn så opp t 150 gr og så 180 dn siste halvtimen...

Langtidsstekt ribbe anbefales virkelig!

Skrevet

Ja, det er knallgodt. :)

Skrevet

Litt sein nå, men jeg prøvde denne i jula, vanvittig godt!

Ribbe

:spise:

Skrevet

Å, nå fikk jeg lyst til å lage ribbe til helgen. Men jeg er bare én person og tror ikke jeg kommer til å invitere noen på middag med det første... Hvordan holder stekt ribbe seg i kjøleskapet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...