AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Trenger forslag til en STØDIG hund med god psyke, som ikke er umulig i puberteten. Lite til middels aktivitetsbehov, litt størrelse (chi, pom, osv er uaktuelt. Ikke under 10kg). Frisk rase (cavalier, samtlige hunder med inntrøkt annsikt og andre syke raser er uaktuelt), og lettlært Meget viktig det at de har god psyke og aktivitetsbehovet. Trenger en god psyke da jeg har temperement (aldri voldelig), og vil ikke ha en rase som er mer jævlig i puperteten mtp lunten min.
Sinner Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Lykke til med å finne en hund som du kan garantere ikke er umulig i puberteten og har alle de andre kriterierene du lister opp. En slik vil jeg også ha, så venter i spenning sammen med deg på andre svar. 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Lykke til med å finne en hund som du kan garantere ikke er umulig i puberteten og har alle de andre kriterierene du lister opp. En slik vil jeg også ha, så venter i spenning sammen med deg på andre svar. Vet det at samtlige hunder er vannskelige i puperteten. Men det er f.eks kjent at labrador er helt grusom i forhold til andre. En rase som er værre enn andre, ønsker jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Har du temperament så burde du ikke skaffe hund med tanke på ugang de gjør i hjemmet. Tisser, tygger på møbler osv. 7
Dragonfly84 Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 Labrador kanskje? Newfoundland også, den er hvert fall tålmodig med barn. Men alle tenåringer kan være litt vanskelige i blant, sånn er det med alle hunde-tenåringer også Hvis ikke du takler den perioden kanskje du burde få en voksen omplasseringshund? De kan ha bra psyke likevel, noen hunder omplasseres fordi eier eller noen nære får allergi eller eier flytter utenlands.
Sinner Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Vet det at samtlige hunder er vannskelige i puperteten. Men det er f.eks kjent at labrador er helt grusom i forhold til andre. En rase som er værre enn andre, ønsker jeg ikke. Det er nok mye individet det kommer ann på. Jeg kjenner kun en labrador og hun har vel vært en drøm gjennom hele puberteten slik jeg har skjønt det. Det er sagt at han-hunder generelt er værre enn tisper i puberteten men at de er stødigere i psyken som voksen. Det stemmer ikke helt for meg, mine to tisper var et sant mareritt under puberteten. Så ikke kjøp deg leonberger eller tibetansk spaniel da ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Jeg har hund fra før, så jeg vet hva det innebærer. Grunnen til at jeg ønsker en hund med stødig psyke er at jeg er veldig utålmodig. Jeg vil ikke at hunden min skal bryte sammen hvis jeg hever stemmen, eller kjefter på den litt hardt. Jeg tåler valpetiss ogsånt, men "lukkede ører" irriterer meg så forbanna mye, og det orker jeg ikke. Jeg sa LITE til middels aktivitet. En labrador er ingen familiehund som liker å labbe i nabolaget. En labrador er en jakthund som krever mye morsjon.
Dragonfly84 Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Det er nok mye individet det kommer ann på. Jeg kjenner kun en labrador og hun har vel vært en drøm gjennom hele puberteten slik jeg har skjønt det. Mmm. Og kanskje det er litt som det at golden liksom biter mye - det kan være fordi det er en populær, "lett" rase som mange skaffer seg som førstehund, i familier med små barn som kan irrtere hunden, og da gjør man kanskje ikke alt riktig første gang. Siden labrador er så populær og mange får den som førstehund, så gjør kanskje ikke eierne alt riktig hele tida mens hunden er i puberteten. Men det er bare min teori
Honesty Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 (endret) La meg introdusere Lexie. Hun høres ut til å ha alt du leter etter i en hund. Endret 7. januar 2012 av Honesty 6
LeaMichele Skrevet 7. januar 2012 #10 Skrevet 7. januar 2012 La meg introdusere Lexie. Hun høres ut til å ha alt du leter etter i en hund. jeg hadde samme tanke.
Sinner Skrevet 7. januar 2012 #11 Skrevet 7. januar 2012 Jeg har hund fra før, så jeg vet hva det innebærer. Grunnen til at jeg ønsker en hund med stødig psyke er at jeg er veldig utålmodig. Jeg vil ikke at hunden min skal bryte sammen hvis jeg hever stemmen, eller kjefter på den litt hardt. Jeg tåler valpetiss ogsånt, men "lukkede ører" irriterer meg så forbanna mye, og det orker jeg ikke. Jeg sa LITE til middels aktivitet. En labrador er ingen familiehund som liker å labbe i nabolaget. En labrador er en jakthund som krever mye morsjon. Foreslo ikke labrador utfra kriteriene dine i det hele tatt, bare påpekte at det er ikke er kun rasen det kommer an på hvor umulig hunden blir i puberteten men også individet. Hva slags rase er det du har fra før da da? Og hva skal du bruke hunden til? Kanskje det blir lettere for oss å foreslå raser da.
Dragonfly84 Skrevet 7. januar 2012 #12 Skrevet 7. januar 2012 Jeg sa LITE til middels aktivitet. En labrador er ingen familiehund som liker å labbe i nabolaget. En labrador er en jakthund som krever mye morsjon. Ja, unnskyld at jeg ikke huska alle kriteriene dine med en gang da. Temperament ja... 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #13 Skrevet 7. januar 2012 Foreslo ikke labrador utfra kriteriene dine i det hele tatt, bare påpekte at det er ikke er kun rasen det kommer an på hvor umulig hunden blir i puberteten men også individet. Hva slags rase er det du har fra før da da? Og hva skal du bruke hunden til? Kanskje det blir lettere for oss å foreslå raser da. Fra før har jeg en Whippet. Trener mye lydighet. Men er ikke glad i timesvis i skogen. Kanskje 15 min om morgenen, 30 min på ettermiddagen og 10 minutter på kvelden, pluss tissing i inngjerdet hage. Morsom du som foreslår tøyhund. Er det ikke bedre at jeg ønsker forslag på hunder som har en stødig psyke, enn at jeg kanskje velger meg en hund som ikke tåler å bli snakket til (som f.eks Japansk spisshund, som er en meget myk hund. Eller en rottweiler som kan bli farlig dersom den har dårlig psyke. Jeg trener positivt, straffer aldri unner innlæring. Men når det kommer til lukking av ører, bjeffing osv har jeg lite tåleranse. Og hund skaffer jeg meg uansett, men vil jo helst ha en hund som ikke er så fryktelig myk
Gjest uAnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Hunder kommer ikke med garantier, du kan finne en hund som høres perfekt ut når den beskrives, men har individet dårlige gener så så står du med en hund som ikke matcher det du har lest for fem flate øre.
Gabler Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Vi hadde engelsksettere da jeg var lita, har bare gode erfaringer med dem:) Rolige og tålmodige hunder.
Tabris Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 Jeg synes ikke du bør skaffe deg en hund. Uansett hvordan du forsøker å forsikre deg, så er hunder individuelle. Du har ingen garanti for hvordan valpen du skaffer deg blir, og de fleste hunder vil ha noen episoder hvor de kan være irriterende. Du bør ikke utsette en hund for det du kaller "ditt temperament", for hundens skyld. Kjefting og smelling har liten effekt, uansett hvor "tålmodig" hunden er. Jobb heller med eget temperament før du utsetter en hund for noe slikt. 8
Gjest badeand1 Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 Jeg synes ikke du bør skaffe deg en hund. Uansett hvordan du forsøker å forsikre deg, så er hunder individuelle. Du har ingen garanti for hvordan valpen du skaffer deg blir, og de fleste hunder vil ha noen episoder hvor de kan være irriterende. Du bør ikke utsette en hund for det du kaller "ditt temperament", for hundens skyld. Kjefting og smelling har liten effekt, uansett hvor "tålmodig" hunden er. Jobb heller med eget temperament før du utsetter en hund for noe slikt. Er så enig!
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #18 Skrevet 7. januar 2012 Høres ut som du beskrev hunden vår jo. Mellom-schnauzer. Hun var nokså vill da hun var under året, men er helt rolig nå. Virkelig snill og tålmodig hund. MÅ ikke ha mye mosjon, men er gjerne med på lange turer. Ok, kanskje hun ikke så veldig lettlært heller. Men det er en ekstremt snill hund, kan gjøre hva vi vil med den. Om det så er å åpne munnen og studere tennene, eller dra i ørene for å sjekke henne. Dyrelegen skryter veldig også Og hun kan helt fint sove andre steder, veldig flink å tilpasse seg :D
Sinner Skrevet 7. januar 2012 #19 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Jeg må innrømme det er litt vanskelig å foreslå raser med tanke på den mosjonen du kan tilby hunden. De hundene som er typisk "sterk psyke" på den måten du vil ha de er vel typ malinois, rhodesian ridgeback o.l men de krever MYE mosjon. Så har du de typiske som klarer seg med den mosjonen du kan tilby, men de er gjerne små stabeist med "lukkede ører". Så jeg er blank. Men lykke til i letingen likevel. Må bare legge til at de over her som har skrevet at du kanskje ikke bør skaffe deg en hund til når du er så "temperamentsfull". Hør på de du. Endret 7. januar 2012 av Sinner
Nebel86 Skrevet 7. januar 2012 #20 Skrevet 7. januar 2012 Når et av hovedkrieteriene dine er at hunden må ha god psyke fordi du ikke klarer å styre temperamentet ditt så burde du revurdere valget ditt mener nå jeg... 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå