nanny Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Har noen erfaring elle vet om hvem kan være koordinator i en individuell plan for min sønn. Han er voksen og bor i en omsorgsbolig med 3 andre i hver sin leilighet. Det er ikke daglig leder til stedet, men en leder som har ansvar for 2 andre boligen til denne. Han sittet i et annet bygg på kontoret, men pleier å besøke disse boligene regelmessig i uken. Fordi det var mange problemstillinger og misfornøyelse fra min side som verge, fikk jeg råd både herfra og andre steder om å søke kommunen om individuell plan for min sønn. Kommunen jeg ble kontaktet på telefon sa allerede da at etter de behovene jeg beskrev i søknaden får han invilget dette. På selve søknaden måtte jeg oppgi navn på valgte koordinator for denne saken fra min side. Kommunen har regel å ansatte en fra omsorgsboligen, der hvor brukeren bor, siden de kjenner bruker best. Jeg var skeptisk til dette pga tidligere dårlige erfaringer. Men siden jeg selv ikke kjenner noen som jeg kunne bruke ellers(det ble også opplyst ikke fra kommunen om at jeg kan velge hvem jeg vil) gikk jeg med på å bruke en som kan være mer aktuell enn de fleste som jobber der. Da jeg snakket sist fredag med leder overfor denne boligen ved å nevnte hvem jeg ville ha som koordinator for min sønn sa han at det er han som bestemmer hvem som skal være det. Jeg var overrasket over dette og nå er jeg i skikkelig tvil hva blir det neste steget? Det finnes ikke noe konkrete opplysninger på nettet og heller ikke på nettsider til kommunen. Kan noen hjelpe meg her?
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Da jeg snakket sist fredag med leder overfor denne boligen ved å nevnte hvem jeg ville ha som koordinator for min sønn sa han at det er han som bestemmer hvem som skal være det. Han som i sønn, eller som i leder for boligen? Da jeg skulle lage IP fikk jeg det inntrykket at jeg kunne velge selv hvem jeg ville ha som koordinator av dem som satt i ansvarsgruppa mi.
nanny Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. januar 2012 Takker for svaret! Ikke sønnen min, for jeg er hans verge, men den som skulle bestemme koordinator for min sønn (dvs meg som verge) var leder ovenfor den boligen sønnen min bor i. Ansvarsgruppen er foreløpig ikke bestemt, men jeg har fylt ut i papirer de aktuelle som etterhvert skal jeg ha og koordinator kontakt med. Synes det bli dumt å ha en koordinator som er ikke særlig tilsnakkelig eller vil helst holde alt i hemmelighet. Slik oppfører seg en del av personalet - dessverre.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Jeg kan ikke forstå at noen andre enn du (sammen med sønnen din, dersom han er i stand til å være med på en slik beslutning) skal ta denne avgjørelsen, siden du er hans verge. Som sagt, jeg er ganske sikker på at jeg kunne ha valgt hvem jeg ville, men jeg kan ikke si dette helt sikkert da det aldri ble så jeg fikk noen ansvarsgruppe. Hvis jeg var deg ville jeg funnet en egnet person til jobben, og hvis det nå er sånn at det er leder for boligen som skal ta avgjørelsen vil han kanskje høre på et forslag fra deg? I min ansvarsgruppe hadde jeg fastlege, kontakten min i psykiatritjenesten, psykoterapeut samt en av mine kontakter på dps - jeg regner med at det finnes tilsvarende personer i din sønns liv som kan sitte i ansvarsgruppe og sånn sett også være koordinator? Jeg tror det er viktig at koordinator er en person som både du og din sønn har et godt forhold til siden dere muligens skal samarbeide ganske tett (ut i fra hvordan dere velger å "bruke" IP og ansvarsgruppe).
nanny Skrevet 7. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2012 Ja, det blir oprettet ansvarsgruppe og der blir det enten hans hovedkontakt i boligen (altfor opptatt av sine priv.ting, da glemmer han ofte ting som gjelder min sønn.Flere ganger må han henvende seg til meg for å skrive notater)eller selve koordinator som jobber der (virker ansvarsfull person når det gjelder jobb), så er det selvfølgelig fastlegen hans, kanskje habiliteringstjenesten(som er helt stille, bortsett fra en eneste gang oppfølging og denne fant sted i august)NAV - men ingen av disse skal sitte i ansvarsgruppe, men kanskje fysioterapeut. Ja, det ble fortallt fra flere kilder at det er meg som skal velge ut koordinator siden vi skal jobbe tett og jeg trenger en som har verken barn eller kona som skal ringe og mase. Stygt sagt, men sant. Koordinator jeg tenkte på er vel ikke helt kjent å bevege seg godt i det offentlige, men han kan alltid få råd med dem han jobber med, eller fra selve lederen. Det ble også fortalt meg, at hvis jeg er misfornøyd kan jeg bytte koordinat. Sønnen min kan dessverre ikke avgjøre slike ting. Han forstår ikke noe av dette. Jeg takker mye for svaret ditt og ønsker deg riktig god natt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå