la_luz Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 Fått iskremmaskin til jul, og lyst til å kjøpe meg en bok. Hørte at Hellstrøm sin var litt upresis? Noen som har en god bok å anbefale?
skrue Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Synes du skal søke litt på nett først og prøve noen oppskrifter du finner. Eventuelt sammeligne oppskriftene og se an slik at du får nok fløte og egg. Er dette på plass er det bare røringen og nedfrysningen som må læres og prøves ut. Jeg regner med at du har en maskin der bollen må fyses ned (altså uten eget kjøleelement, de er dyre). Jeg dypfryser bollen, og kjøler ned røren før jeg har den i bollen. Da er det alltid nok kulde i bollen til å fryse isen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Jeg har Hellstrøms bok og liker den godt. Nydelige bilder og mange inspirerende oppskrifter. Upresis? Hvordan da?
Gjest Kim Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 (endret) Mitt inntrykk er at de fleste iskrembøker er litt uærlige. Iskrem lagd på en liten hjemmemaskin man setter i fryseren vs maskin med kompressor er natt og dag. Hjemmemaskinene der man setter bollen i fryseren blir rett og slett ikke kalde nok. Har mange iskrembøker og felles for alle er at iskremene man lager ikke blir slik som oppskriften tilsier pga. ismaskinen, altså det er ikke nødvendigvis noe feil med oppskriften. Når det kommer til sorbet, som er enklere å lage, så fungerer hjemmemaskinene litt bedre, men igjen så er omtrent samtlige iskrem bøker uærlige, da de forgår den ingrediensen som gjør at du får suuper smooth sorbet akkurat slik som på restaurant, nemlig glukose sirup! Dette får du kjøpt i toliters spann hos gastronaut - koster ca. 300,- 100g glukose sirup på apoteket koster rundt 100 kroner... Endret 10. januar 2012 av Kim
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå