Gå til innhold

Foto - speilrefleks


klakkekatt

Anbefalte innlegg

Hei

Vi skal til tenerife nå straks, og jeg ønsker å kunne ta gode/fine bilder av familien. Vi er 37 som reiser ned, og derfor tenkte jeg at det kunne være lurt å sette meg litt inn i kameraet..

Jeg har Canon EOS 400D - og ønsker og ta klare og fine bilder. Iso? Blenderåpning? o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Luksus

Sjekk ut feks www.fototips.no eller kjøp deg en bok om digital fotografering.

Du må få en forståelse for hva de forskjellige funksjonene faktisk gjør med kameraet, og så må du bare prøve deg fram til du finner innstillinger som gir deg de bildene du ønsker. Det finnes ingen fasit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fotograf, og holder en del one-on-one kurs i grunnleggende fototeknikk. Det viktigste vi jobber med på disse kursene er forståelsen for samspillet mellom lukker, blender, og ISO. Det er disse tre tingene som avgjør hvordan kameraet fanger lyset når du tar bilder. :)

Under er litt info om lukker, blender og ISO som jeg har sakset fra et annet innlegg jeg skrev her på kg:

Lukkeren er en “gardin” inne i kameraet ditt som åpner og lukker seg slik at lys kan komme inn på bildesensoren i kameraet når du trykker på utlserknappen.

Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge bildesensoren i kameraet ditt er eksponert for lys. Lukkerhastigheten avgjør også hvor mye av bevegelsene i motivet som kommer med på bildet.

Altså: Lang lukkerthastighet = mye lys, mye bevegelse. Kort lukkerhastighet = mindre lys, mindre (fryst) bevegelse.

Blenderen er navnet på åpningen som lyset går igjennom inni objektivet ditt før det treffer bildesensoren i kameraet. Blendertallet indikerer størrelsen på denne åpningen. Blender, eller blendertall oppgis som regel med f/ foran. Det som er viktig å huske med blender er at lavere tall betyr større åpning.. f/4.0 er altså en større åpning enn f/11.

Jo større åpning du har, jo mer lys rekker å komme inn på bildesensoren din mens lukkeren står åpen.

Siden blenderen sitter i objektivet, betyr det at det er objektivet som bestemmer hva som er den største blenderåpningen du kan velge.

Objektiver med stor blenderåpning er som regel dyrere enn objektiver med ikke fult så stor åpning.

En annen ting med blender er at det er størrelsen på blenderåpningen som avgjør hvor stor del av bildet som vil være i fokus. Dette er muligens ikke det viktigste å tenke på når det komme til konsertfotografering, men det er likevel viktig å vite det.

Altså: Stor blenderåpning = mye lys, mindre del i fokus. Liten Blenderåpning = mindre lys, større del i fokus.

ISO er en verdi som indikerer hvor kjapt bildesensoren i kameraet ditt “fanger” lyset som treffer den. Jo høyere ISO-verdi man velger jo raskere fanger sensoren lyset som treffer den mens lukkeren står åpen. Det som er viktig å vite er at jo høyere ISO-verdi man velger, jo mere støy og korn blir det i bildet. Som regel vil man jo ha så lite som mulig av denne støyen i bildet, derfor velger man som regel så lav ISO som mulig. Personlig så synes jeg ikk at man skal henge seg for mye opp i dette.. Det er mye bedre med et bilde med litt støy i, enn et bilde som er undereksponert eller uskarpt. På dagens digitale speilreflekskameraer kan man dessuten gå ganske høyt opp i ISO uten at støyen blir noe stort problem - noen ganger kan til og med litt støy bare være med på å gjøre bildene litt rocka og kule

Kameraer har som regel en standard innstilling hvor ISO gir minst støy. På Canon kameraer er denne 100. Dvs. at hvis man vil unngå støy, så bør man sette ISO så nære 100 som mulig.

Altså: Høy ISO = Mye lys, mer støy. Lav ISO = mindre lys, mindre støy.

Det er altså hvis man klarer å balansere disse tre parameterene, at man vil få riktig eksponerte bilder. Og som du sikkert skjønner, varierer jo denne “oppsrkiften” etter hva slags lysforhold du fotograferer i, og etter hva slags bilder du ønsker å ta.

Håper dette kan være til litt hjelp, si i fra hvis du lurer på noe annet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Jeg er også fotograf, og synes hva proxypac sier kanskje blir litt i meste laget å huske på for en nybegynner som skal ta bilder på ferie.

Tre huskeregler:

-Jo høyere blendertall jo mer i bakgrunnen er skarpt

-Jo høyere ISO, jo mere korn

-Jo raskere lukker (1/250 til 1/2500) fryser bevegelse, mens alt under 1/60 vil være blurry og uskarpt og kan brukes til artistiske formål

Anbefaler trådstarter å sette kameraet på blenderprioritet, da velger du blender, og kameraet velger lukker. Sett kameraet på for eksempel blender seksten, og se hva kameraet velger som lukkertid for deg. Dette kan også gjøres med lukkerprioritet. Gjør dette før du reiser på ferie, i mange forskjellige situasjoner (innendørs, utendørs, i sol, i overskya vær osv) og med mange forskjellige kamerainnstillinger. Da får du en pekepinn på hvilke innstillinger du kan stille inn kameraet på manuelt, slik at det blir lettere å velge innstillinger kjappere når du skal på ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...