Gå til innhold

Hva gjør jeg feil?

Fremhevede innlegg

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Rundstykker og boller og kaker får jeg til.

Har prøvd en gang for flere år siden nå, men var skikkelig mislykket. fyllet var godt det, men pizzabunnen ble en svært troll av en deig, uanset hvor tynn jeg kjevlet den. Fikk klager også :(

Finnes det andre hevemetoder kanskje, som gjør at deigen ikke hever i ovnen etter kjevling?

Og hva gjorde jeg feil da jeg prøvde å lage brød? Ble jo skamsvidd utenpå, og ikke stekt inni? Vet at jeg brukte en drittovn da jeg lagde brødet da, men har en følelse av at jeg gjorde noe feil også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke så god på baking selv men etter at jeg begynte å bruke olje i stede for mel ved utkjevling så blir iallefall pizzabunnen vellykket.

(En dasj olje i hendene og smør utover deigen)

Skrevet (endret)

Jeg hever i en time, kjevler ut og har på fyllet og steker med en gang. Blir ikke like sprø som en restaurant (da må man sikkert prøve med en bakestein el)

Oppskrift jeg bruker for pizzabunn for en stekepanne.

4 dl tipo00 mel + durumhvete (250 g + 80 g) + trenger ofte litt mer, jeg bruker durumhvete isåfall

1 ts salt

1 ts basilikum fra boks (kan sløyfes)

15 g fersk gjær (litt mindre en 0.25 pakke fersk gjær)

4 ss olivenolje

1.5 dl vann

Stryker olivenolje på kantene etter at fyllet er lagt på

Edit: mener selvfølgelig stor langpanne over

Endret av skrue
Gjest Cessie
Skrevet

Brød som blir svidd utenpå og rått inni tyder på for høy varme. Prøv å senke temperaturen litt, og øk steiketida litt.

Når det gjelder pizzabunn har jeg funnet ut at hvis jeg bare bruker fint hvetemel blir bunnen håpløs å kjevle ut, så jeg bruker ca. halvparten grovbakstmel e.l. Lager deigen i brødbakemaskin.

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Mangegode tips her. Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...