Gå til innhold

Hva er et bra parforhold?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nettopp det jeg sier - generelt. Så vi er egentlig enige?

Det er aldri godt å vite ;):ler:

Men det kan jo godt hende :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dang! Oppstart av denne tråden må da være en monumental nedtur for deg?

Opptil flere brukere er enige med deg og ingen har blitt sinna på deg enda :smoke:

• Liker 1
Skrevet

Svar for deg selv Steinar. Min mann er ihvertfall totalt uenig med deg.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Dang! Oppstart av denne tråden må da være en monumental nedtur for deg?

Opptil flere brukere er enige med deg og ingen har blitt sinna på deg enda :smoke:

Ja, fy så kjedelige folk har blitt her altså! ;):ler:

Skrevet

Du har nok misforstått meg litt her.

Jeg sier ikke at menn foretrekker kameratforhold, men at de er mer villige til det enn kvinner er.

Følelser er nok ikke like viktige for menn som for kvinner. Hvis vi da ikke definerer lyst/begjær som følelser? ;)

Nå skal du få enda mer støtte - det hadde du ikke trodd;)

Jeg har lest litt "undersøkelser" på temaet ifht skilsmisser, og det som kommer frem blant flere faktorer er at menn der og da lettere slår seg til ro med et helt OK forhold sålenge man er nogenlunde venner i lengre tid enn kvinner har tendens til å gjøre.

I ettertid sier de at det ikke var optimalt, og at de burde gått tidligere - men - at de i større grad er villige til å strekke strikken lengre selv om de ikke har særlig romantiske følelser lengre, fordi det føles helt OK og de helst ville unngå konflikt.

Hvorfor det er slik vet jeg sannelig ikke, for i ettertid er ofte begge kjønn enige. Men menn skal visstnok ha en tendens til å se ting først i ettertid - og da er han enig i konklusjonen kvinnen trakk mens hun fortsatt var i forholdet. Men ikke der og da.

Jeg aner ikke, men undersøkelser påstår visst at dette er noen "klare" tendenser. Uten at jeg vet hvor håndfaste de undersøkelsene var, da - og om det egentlig har noe med kjønn å gjøre. Kan jo like gjerne være personlighetstyper som avgjør(konfliktsky, risikoavers etc).

Gjest Michelle82
Skrevet

-Respekt for hverandre.

-God kommunikasjon.

-At man lar den andre få ha sin egne hobby/interesser. At man lar den andre få utvikle seg både personlig og karrieremessig. Leste en forskningartikkel i NYtimes som var en grundig studie over mange år som visste at i de forholdene begge partene fikk utvikle hobbyer, jobb og interesser var forholdet betraktelig bedre.

-Gjøre aktiviteter begge trives med sammen.

• Liker 3
Skrevet

For at et parforhold skal fungere må visse ting være i orden. Kommunikasjon, et likt ønske enten om ekteskap eller barn, at det tåler rom for krangling og at en har kameratfundament.

• Liker 2
Skrevet

Svar for deg selv Steinar. Min mann er ihvertfall totalt uenig med deg.

Det finnes alltid unntak som bekrefter enhver regel ;)

Skrevet

Nå skal du få enda mer støtte - det hadde du ikke trodd;)

Jeg har lest litt "undersøkelser" på temaet ifht skilsmisser, og det som kommer frem blant flere faktorer er at menn der og da lettere slår seg til ro med et helt OK forhold sålenge man er nogenlunde venner i lengre tid enn kvinner har tendens til å gjøre.

I ettertid sier de at det ikke var optimalt, og at de burde gått tidligere - men - at de i større grad er villige til å strekke strikken lengre selv om de ikke har særlig romantiske følelser lengre, fordi det føles helt OK og de helst ville unngå konflikt.

Hvorfor det er slik vet jeg sannelig ikke, for i ettertid er ofte begge kjønn enige. Men menn skal visstnok ha en tendens til å se ting først i ettertid - og da er han enig i konklusjonen kvinnen trakk mens hun fortsatt var i forholdet. Men ikke der og da.

Jeg aner ikke, men undersøkelser påstår visst at dette er noen "klare" tendenser. Uten at jeg vet hvor håndfaste de undersøkelsene var, da - og om det egentlig har noe med kjønn å gjøre. Kan jo like gjerne være personlighetstyper som avgjør(konfliktsky, risikoavers etc).

Hvis vi tenker oss at menn er mer praktisk anlagt enn kvinner, så skulle jo det kunne forklare mye av dette, tenker jeg.

Hvem er det f.eks som vanligvis setter igang med oppussing etc.? ;)

Noe ikke alle menn syns er så veldig praktisk alltid hehe

Dette betyr da altså at menn kvier seg for å gjennomføre et samlivsbrudd av ulike (u)praktiske årsaker. Tviler på at mange vil påstå at det er veldig praktisk å måtte flytte! Ihvertfall ikke mange mannfolk.

Men kanskje syns kvinner at det er praktisk å flytte for alt hva jeg vet?

Eller så må det være en annen form for motivasjon hos dere kvinner. Noen ideer???

I ettertid er det jo lett å forstå at også menn kan se tilbake på at det ikke var bra. For da er jo alt det upraktiske med flytting etc. allerede unnagjort.

Skrevet

Det finnes alltid unntak som bekrefter enhver regel ;)

Ja, jeg glemte jo det at du sitter med fasiten, som vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi tenker oss at menn er mer praktisk anlagt enn kvinner, så skulle jo det kunne forklare mye av dette, tenker jeg.

Hvem er det f.eks som vanligvis setter igang med oppussing etc.? ;)

Noe ikke alle menn syns er så veldig praktisk alltid hehe

Dette betyr da altså at menn kvier seg for å gjennomføre et samlivsbrudd av ulike (u)praktiske årsaker. Tviler på at mange vil påstå at det er veldig praktisk å måtte flytte! Ihvertfall ikke mange mannfolk.

Men kanskje syns kvinner at det er praktisk å flytte for alt hva jeg vet?

Eller så må det være en annen form for motivasjon hos dere kvinner. Noen ideer???

I ettertid er det jo lett å forstå at også menn kan se tilbake på at det ikke var bra. For da er jo alt det upraktiske med flytting etc. allerede unnagjort.

Jeg tror ikke menn holder ut i et dårlig forhold utelukkende fordi de syns det er upraktisk å flytte, noen menn flytter ikke før de har en annen dame de kan fokusere på, hvis jeg skal bedømme ut fra det jeg har sett fra omgivelsene. Der er det kvinner som har flyttet på eget initiativ uten at det har vært en annen mann inne i bildet, mens de mennene som har flyttet på eget initiativ har funnet seg ny dame før de flyttet.

Min motivasjon for å flytte er at det å leve med en mann man ikke er glad i lenger, hvor forholdet ikke fungerer og som man av de samme grunnene ikke lenger har lyst på sex med - det er ødeleggende for følelseslivet i lengden. Det er ikke rettferdig for noen av partene. Og da ser jeg ikke på flytting som upraktisk men som nødvendig, det er ikke nok å holde sammen fordi man ikke har ork til flyttingen. Så jeg tror det ligger mer bak det at noen menn ikke avslutter et forhold de anser som dårlig. Hva ligger det i et dårlig forhold? Begge parter er gjerne ikke på samme sted i forholdet samtidig, hvis kona fortsatt er glad i mannen så gjør det at han fortsatt får sex og det positive av et forhold selv om han ikke er glad i henne lenger, og han blir værende lenger. Hvis jeg ikke er glad i mannen lenger så klarer ikke jeg å ha sex med mannen og da blir forholdet straks så dårlig at heller ikke mannen orker å være der lenger. Det er mine teorier..

Skrevet

Jeg får inntrykket av at kvinner og menn ofte kan se noe ulikt på hva som skal til for å ha det bra i et parforhold.

På den ene siden har man alle de praktiske saker og ting som f.eks bosted og økonomi etc., og på den andre siden saker og ting som har mer med følelser å gjøre.

Altså; hva gjør et parforhold bra?

Og hva gjør et parforhold dårlig?

I dine øyne.

Et konkret eksempel; hvis man aldri krangler, er venner, klarer å samarbeide og alt er på stell ellers - er det et bra forhold?

Og hva ville du gjort i dette eksemplet?

Et bra par forhold, i mine øyne, er egentlig et godt spørsmål.

Jeg kunne alltids sette opp den perfekte mal, som ville gjort at man ville hatt et bra forhold. Et bra forhold ser jo jeg på som at man ikke krangler veldig ofte, man elsker og har respekt for hverandre, man kan snakke sammen om alt, man har god økonomi, man finner på ting sammen men også hver for seg..... .Ja, jeg kan ramse opp masse mer.

Jeg så en film i går.. Da tenkte jeg på noe lignende, sa jeg så et par sammen. De hadde det så moro sammen, fant ikke på store gale ting, men de små tingene de fant på... viste kjemien og stemningen dem i mellom, hvordan de kose seg i hverandres selskap.. Jeg kjente da på savnet etter akkurat det. Jeg vil ha det! Dette var nok også et par som kranglet så busta føyk når det først stod på, men kjærligheten og lidenskapen... Er der :rodmer: . DET er et bra forhold for meg! Jeg må ha det litt sånn.. Det vanlige A4 livet er ikke helt for meg.

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke menn holder ut i et dårlig forhold utelukkende fordi de syns det er upraktisk å flytte, noen menn flytter ikke før de har en annen dame de kan fokusere på, hvis jeg skal bedømme ut fra det jeg har sett fra omgivelsene. Der er det kvinner som har flyttet på eget initiativ uten at det har vært en annen mann inne i bildet, mens de mennene som har flyttet på eget initiativ har funnet seg ny dame før de flyttet.

Ja, dette er interessante observasjoner, og jeg tolker de som sterke indikatorer på (det faktum) at de fleste menn er praktiske dyr.

Som du sier; menn flytter under normale omstendigheter ikke frivillig før de har funnet seg et (eller) annet kvinnfolk. Fordi dette er det mest praktiske for ham. Ferdig mat, rene klær, barnepasser, og tilgang på sex etc. Veldig praktisk.

Husker en fyr sa til meg for mange år siden, etter at dama hans hadde flyttet (hun var utro) og han hadde funnet seg et nytt kvinnfolk; at "han kunne jaggu ikke tenke seg å leve uten et kvinnfolk, nei!"

Forteller det meste om saken? :smoke: hehe

Min motivasjon for å flytte er at det å leve med en mann man ikke er glad i lenger, hvor forholdet ikke fungerer og som man av de samme grunnene ikke lenger har lyst på sex med - det er ødeleggende for følelseslivet i lengden. Det er ikke rettferdig for noen av partene. Og da ser jeg ikke på flytting som upraktisk men som nødvendig, det er ikke nok å holde sammen fordi man ikke har ork til flyttingen. Så jeg tror det ligger mer bak det at noen menn ikke avslutter et forhold de anser som dårlig. Hva ligger det i et dårlig forhold? Begge parter er gjerne ikke på samme sted i forholdet samtidig, hvis kona fortsatt er glad i mannen så gjør det at han fortsatt får sex og det positive av et forhold selv om han ikke er glad i henne lenger, og han blir værende lenger. Hvis jeg ikke er glad i mannen lenger så klarer ikke jeg å ha sex med mannen og da blir forholdet straks så dårlig at heller ikke mannen orker å være der lenger. Det er mine teorier..

Du peker på et meget interessant poeng her; nemlig når kona fortsatt er glad i mannen.

Dette er nok hovedårsaken til at ethvert parforhold fungerer, tenker jeg.

Hva mannen i forholdet føler er langt ifra like betydningsfullt i praksis.

Jeg tror også på at når dama ikke vil ha sex med mannen lenger så oppleves forholdet som dårlig av de fleste menn.

Men om det er nok til å stikke av for mannen er en annen sak. Det kommer nok da mye an på tilgangen på et nytt kvinnfolk som du også peker på. Og hva som er praktisk for ham selv ellers.

Endret av Steinar40
Skrevet

Jeg tror også på at når dama ikke vil ha sex med mannen lenger så oppleves forholdet som dårlig av de fleste menn.

Jeg tror det er en del mørketall for at det gjelder ganske mange kvinner også. Jeg hadde nettopp hendelse, min venninne gikk fra sin kjæreste hvor en av grunnene var mangel på sex!

Skrevet

Jeg tror det er en del mørketall for at det gjelder ganske mange kvinner også. Jeg hadde nettopp hendelse, min venninne gikk fra sin kjæreste hvor en av grunnene var mangel på sex!

Ja, det finnes sikkert mange slike tilfeller også. Menn kan jo miste lysten av ulike årsaker. Ofte ikke pga at han ikke er glad nok i dama men av andre årsaker.

Dessuten er vel spørsmålet om venninna di var noe særlig motivert selv? Man må være 2 for å danse tango vettu! ;)

Skrevet

Ja, det finnes sikkert mange slike tilfeller også. Menn kan jo miste lysten av ulike årsaker. Ofte ikke pga at han ikke er glad nok i dama men av andre årsaker.

Dessuten er vel spørsmålet om venninna di var noe særlig motivert selv? Man må være 2 for å danse tango vettu! ;)

Du er ganske tendensiøs når du svarer folk må jeg si. Hva i alle dager tilsier at denne venninna ikke var interessert i sex selv når hun har flyttet fra en fyr på grunn av mangel på sex. Trøste og bære... :roll:

Jeg har levd i et slikt forhold og det kommer jeg aldri til å finne meg igjen. Det er tusen ganger letter å leve alene og uten sex enn å ligge vedsiden av en person kveld etter kveld, som ikke rører deg.

Men nok om det.

Jeg stusser litt over at du vinkler det som at menn er mer praktiske enn kvinner, som begrunnelse for at de velger å bli i relasjoner som ikke fungerer skikkelig.

For meg virker det som du forsøker å si at dette er et positivt trekk...? Syns du virkelig det? Og mener du virkelig at det er fordi de er så praktiske??

Jeg tenker først og fremst at menn som velger denne løsningen er blinde for partneren sin, konfliktsky, feige, late eller rett og slett ute etter pose og sekk-løsningen (være utro) - ikke at det er så praktiske :vetikke:

Jeg er helt enig i at det er forskjeller på kvinner og menn på dette punktet, men jeg må ærlig talt si at jeg syns det står større respekt av å ville stå på egne ben og være alene når relasjonen ikke fungerer - fremfor å utnytte en person man har vært glad i av egoistiske årsaker.

Skrevet

Å ja, hun var det, men hun mistet jo motivasjonen, etterhvert.... Stakkar. Jeg syntes det var vanskelig å komme med noen trøst til henne der! For jeg forsto det ikke selv. Skal sies at aldersforskjellen var på 13-14 år, men likevel... Finnes det faktisk menn som ikke er særlig interessert i sex? Eller er det alltid en årsak?? ( ble kanskje litt avsporing dette men )

Skrevet

Å ja, hun var det, men hun mistet jo motivasjonen, etterhvert.... Stakkar. Jeg syntes det var vanskelig å komme med noen trøst til henne der! For jeg forsto det ikke selv. Skal sies at aldersforskjellen var på 13-14 år, men likevel... Finnes det faktisk menn som ikke er særlig interessert i sex? Eller er det alltid en årsak?? ( ble kanskje litt avsporing dette men )

Min erfaring er at det er en årsak.

Har vært sammen med to slike menn - en av dem brukte det for å kontrollere meg og trykke meg ned. Han nektet meg nærhet som et våpen, rett og slett. Nummer to lå med andre, rett og slett.

Skrevet

Min erfaring er at det er en årsak.

Har vært sammen med to slike menn - en av dem brukte det for å kontrollere meg og trykke meg ned. Han nektet meg nærhet som et våpen, rett og slett. Nummer to lå med andre, rett og slett.

Ingen av delene passer for min venninnes eks. Men jo, du har nok rett, jeg kan jo ikke tro noe annet.

Skrevet

Jeg stusser litt over at du vinkler det som at menn er mer praktiske enn kvinner, som begrunnelse for at de velger å bli i relasjoner som ikke fungerer skikkelig.

For meg virker det som du forsøker å si at dette er et positivt trekk...? Syns du virkelig det? Og mener du virkelig at det er fordi de er så praktiske??

Jeg tenker først og fremst at menn som velger denne løsningen er blinde for partneren sin, konfliktsky, feige, late eller rett og slett ute etter pose og sekk-løsningen (være utro) - ikke at det er så praktiske :vetikke:

Litt artig at du går utifra at jeg ser alle sider ved menn som noe positivt bare fordi jeg er en mann selv :smoke: hehe

Jeg har imidlertid ikke påstått at det alltid er positivt når menn flest ser den praktiske siden for seg selv først.

I hovedsak dreier det seg om egoisme. Og dermed er jeg enig med deg i det du skriver her. Faktisk ;)

Jeg er helt enig i at det er forskjeller på kvinner og menn på dette punktet, men jeg må ærlig talt si at jeg syns det står større respekt av å ville stå på egne ben og være alene når relasjonen ikke fungerer - fremfor å utnytte en person man har vært glad i av egoistiske årsaker.

Forsåvidt, men mange har mindreårige barn i sammen. Og da blir det nok vanskeligere sånn sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...