Gå til innhold

Mensen..

Fremhevede innlegg

Gjest anonym
Skrevet

jeg er 13 og har mensen. Det lukter av meg! Jeg skifter bind ofte, tørker meg nedentil med våtservietter og skifter truser. Men på skolen idag hadde jeg ikke bind med meg og måtte bruke papir.. men da syntes jeg det luktet så fælt, og jeg er redd for at venninnene mine kunne lukte det.. i tillegg har jeg fotballtrening imorgen, da trener vi 1 og en halv time i strekk. Men jeg lurer på hva jeg skal gjøre da? Jeg kan ikke skifte bind og truse midt i treninga.. så er redd det skal lukte. Tips? Trenger tips om hvordan jeg skal holde mer ren og luktfri, og kanskje litt tips om hva jeg skal gjøre når jeg skal trene. Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan prøve tampong?

Dette høres kanskje litt dumt ut, men vil ikke bruke tampong..

Gjest scorpius
Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke vil det? Bare lurer :) Jeg begynte ikke å bruke

tampong før jeg var 15 år. Synes det var litt skummelt og var veldig usikker og

nervøs ift. hvordan jeg skulle bruke den. Dessuten synes jeg det var litt vanskelig å

få den inn. De første gangene var det litt vanskelig, men øvelse gjør mester ;)

Begynte med de minste.

Skrevet

Hva er grunnen til at du ikke vil det? Bare lurer :) Jeg begynte ikke å bruke

tampong før jeg var 15 år. Synes det var litt skummelt og var veldig usikker og

nervøs ift. hvordan jeg skulle bruke den. Dessuten synes jeg det var litt vanskelig å

få den inn. De første gangene var det litt vanskelig, men øvelse gjør mester ;)

Begynte med de minste.

Er vel kanskje fordi det virker utrolig ubehagelig, spesielt på trening kanskje. Også er jeg kanskje litt usikker som du var.

Gjest badeand1
Skrevet

Er vel kanskje fordi det virker utrolig ubehagelig, spesielt på trening kanskje. Også er jeg kanskje litt usikker som du var.

Man kjenner ikke tampongen hvis man setter den inn riktig. :)

Gjest scorpius
Skrevet (endret)

Kjenner meg utrolig godt igjen i det! Kjøp de minst tampongene og prøv deg frem hjemme.

Stikk den så langt inn du klarer (ikke vær redd for at den skal forsvinne, for det gjør den

ikke ;) ). Hvis den ikke sitter langt nok inne vil du kjenne den når du beveger deg.

Masse lykke til, kjære deg :)

Endret av scorpius
Skrevet

takk for svar! Men er en ting til.. Mamma vet ikke at jeg har det.. Søsteren min har gitt meg bind og slikt, men hun vet heller ikke at jeg har fått det. Fordi jeg er ikke personen som liker og snakke om sånt.. Så vet liksom ikke hvordan jeg skal få kjøpt tamponger, og heller ikke hvordan jeg skal si det til mamma... Og jeg får uansett ikke kjøpt tamponger til imorgen, så vet ikke hva jeg skal gjøre på treninga siden den begynner så tidlig.

Gjest scorpius
Skrevet

Sorry for sent svar. Hvordan gikk treningen??

Var vanskelig for meg også å fortelle det til moren min fordi vi hadde et ganske

dårlig forhold, så vi snakket egentlig aldri om det.

Men det virker litt annerledes for deg, at du vil fortelle henne det, men at det

rett og slett er litt ubehagelig å snakke om et slikt personlig tema...

Hva med å bare spørre om hun har noen bind du kan få? Ja, for da forstår hun nok hintet ;)

Skjønner at det å bare spørre henne direkte om det virker skremmende, men hva med å evt. bare å

skrive det samme spørsmålet på en lapp og legge igjen hos henne før du drar på skolen,

slik at du slipper å være der når hun leser det?

Dette høres sikkert ut som en lett sak for mange som er åpne med foreldrene sine,

men hvis man er litt innadvendt og holder ting for seg selv, så er det faktisk

utrolig vanskelig...

Og ang. tamponger; hvis du synes det er utrolig pinlig å kjøpe det selv i butikken -

blås i hva andre tror! Eller hva du selv tror at andre tenker! Ingen ser rart på deg om du kjøper tamponger, og hvis de gjør det, så er det noe galt med dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du syns det er flaut å fortelle mamman din dette, jeg syns også at det var så sinnsykt flaut, men mamma skjønte hva det gikk i og kjøpte inn bind. Hva med å si det til søsteren din og be hun fortelle det til moren din? Da slipper du gjerne å bruke dine egne penger på bind og tamponger.

Mensen lukter litt, men det skal ikke lukte sånn kjempemye. Tampong er veldig greit å bruke om du blør mye og bekymrer deg for slike ting. En ting du kan gjøre er å kjøpe Tampax tamponger istedetfor OB. Der følger det med en hylse som du fører tampongen inn med. Det gjør at det er mye lettere å sette inn tampongen og du får den langt nok inn slik at du ikke kjenner den.

Link til Tampax sine sider her, der kan du lese litt om hvordan Tampax fungerer: Min lenke

Men er det sånn at du blør så mye at du må bytte bind hver 2. time eller så? Om du synes det er slitsomt kan du vurdere å kontakte lege for å se om dere finner en løsning som gjør at du blør mindre. Det er jo slitsomt å skulle bytte bind/tampong hele tiden. Vær også obs på at store blødninger kan føre til jernmangel som gjør at du blir trøtt/uopplagt, litt dårlig humør, mister mer hår enn vanlig, dårlig kondist og generelt sliten. Så pass på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil fortelle moren din det, må du bare gå i butikken og kjøpe selv. Kjøp tampongene i den gule esken, det er de minste. Det er bruksanvisning inni, men det kan hende du bruker litt tid på å få det til. Bare prøv deg frem.

Gjest henriett3
Skrevet

Husker da jeg var en 12-13 og fikk mensen for første gang. Tror det er det vanskeligste jeg noen gang hadde sagt til mamma, fordi jeg synes det var så flaut! Men det er jo helt naturlig, så nå skjønner jeg egentlig ikke hvorfor jeg syntes det var flaut.. :gjeiper:

Men du burde si det til mora di. Du kan jo sende henne melding og spørre om hun kan kjøpe bind? Viss du ikke vil bruke tamponger mener jeg.

Lykke til ihvertfall. :)

Skrevet

Jeg husker jeg ikke sa det til mamma, synes det var så flaut, så til slutt bare spurte hun meg rett ut. Tror jeg bare mumlet et eller annet og gikk. Bestemor snakket aldri med sånne ting med mamma, noe mamma ikke likte. Så med meg prøvde hun å snakke med meg, men jeg var så flau og sjenert at det ville jeg absolutt ikke! Endte opp med å kjøpe mine egne tamponger... bind ble liksom bare fyllt på i lageret vårt på badet, haha, mamma altså.

Når du har blitt vant med tampong blir bind så ufattelig ekkelt. Synes jeg husker det var litt skummelt i begynnelsen, så da kan du bruke både tampong og bind en stund om du er redd for at det funker eller ei, men tro meg, det funker... til og med bedre enn med bind. Tampong er supert på trening. Jeg kunne aldri ha tenkt meg å trene med bind!

Mitt beste tips er å si det til mammaen din. Angrer på at jeg ikke løste den situasjonen bedre da jeg var yngre, fordi det betyr egentlig ganske mye. Bare si til mammaen din at "mamma, jeg må si deg en ting... jeg har fått mensen og det hadde vært fint om du kunne ha hjulpet meg med å kjøpe bind og sånt fordi jeg synes det er ganske flaut."

Til og med den dag i dag synes jeg det er litt flaut å gå inn i en butikk og kjøpe tamponger... ofte må jeg jo ikke ha noe annet, så da står jeg der og kjøper tamponger som om mensen plutselig overrasket meg og jeg er desperat! Men man blir mer og mer vant til det, og de i butikken bryr seg ikke om hva du kjøper. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...