AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Er det nesten forbudt å ikke feire jul her i landet eller, eller kanskje rettere sagt, å ikke ønske eller gi gaver? Jeg har feiret jul helt siden jeg var barn og har ikke så lyst lenger. Jeg har det jeg trenger og ønsker meg ingenting, uten om et slott da, men hvem har råd til det liksom :gjeiper:. Penger jo fint da, men det får jeg ikke uansett også har jeg selv lite penger og vil da helst bruke det på meg selv. Jeg gav klart i fra lenge før jul at jeg ikke ønsket noe i gave og at jeg heller ikke kom til å gi. Jeg ble bedt på julemiddag og takket ja. Er jo hyggelig å se familien i gjen. Så hva skjer? Jo, alle har kjøpt gave til meg. Ikke akkurat småtteeri heller, ordentlige fine ting, men av likevel ting jeg aldri hadde kommet til å kjøpt selv og har ingen stor nytteverdi egentlig for meg, men selvsagt er jeg jo takknemlig. Og jeg sitter der uten noe å gi og de ble kjempesure, kjempeskuffet og faktisk krever at jeg må gi ellers får jeg ikke noe nesteår. Tomme trusler for det samme sa de i 2010, som var den første jula jeg ikke hadde noe lyst å delta i. Kan også nevne at i 2009 ble de skuffet fordi jeg brukte for lite penger på gaver og kalte meg gjerrig. Hadde besøk rett før nyttåsaften og da fikk jeg også ekle komnentarer fra enkelte i familien om at jeg ikke hadde pyntet til jul. Hvorfor kan ikke folk respektere mitt ønske? Får jo nesten dårlig samvittighet også siden jeg ikke ga noe. I fjor kjøpte jeg faktisk til alle etter julaften da jeg følte meg presset og var blakk i to måneder etter det. Kun råd til det aller aller mest nødvendig da.
Gjest snoopy_93 Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Ønsker ikke å feire jul jeg heller. Feirer bare med mamma, pappa, bror og katt uansett så mye av gleden over at det er jul er litt borte. Blir som en vanlig helg eller noe liksom. Jeg har lite penger etter husleie, så mine venner får som regel noe som ikke er så dyrt og har aldri opplevd at de har vært skuffa. Selv har jeg blitt skuffa fordi jeg kun fikk såpe til jul ett år. Da hadde jeg også sagt "Ønsker meg alt annet enn såpe."
Skywalker Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Lenge siden jeg sluttet å feire tradisjonell jul. Unner meg julemat, litt godt i glasset, og ellers fred og ro. Julegavestresset har ingen hensikt, synes jeg. De eneste som tjener på det der er handelsstanden. Det er selvsagt fint å gi gaver, men den gaven som kommer uventet, uten noen spesiell anledning, er den beste. Å gi gaver til jul minner mer om en tung plikt. En "plikt" mange ikke har råd til. Julen skal være en gledens tid, sies det. Hvor mye glede sitter man egentlig igjen med dagen etter julaften? Når det går opp for oss hva alt har kostet? Og så kommer regningene.. På tide å trappe ned litt på julemaset? Endret 6. januar 2012 av Skywalker
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er en av dem som elsker jula. Jeg koser meg hele desember med julepyntet hus. Jeg elsker å lage julegaver, skrive julekort, lage julekaker, pakke julegaver, høre på julemusikk osv. Men jeg forventer ikke at andre skal føle likt som meg. Hvis noen sier de ikke vil ta del i julefeiringen og derfor ikke ønsker å gi gaver så respekterer jeg det. Nå har jeg kun opplevd det med venner som likevel ikke var så nære at det var viktig for meg å gi gave til, så det var greit. Men om det hadde vært nære venner eller nær familie så ville jeg nok spurt om det var greit at jeg ga dem en gave og forklart at for meg er en stor del av julegleden det å få gi noe til andre, det er ikke viktig for meg å få tilbake. Men om de abdsolutt ikke ville så måtte jeg jo respektert det, selv om jeg må innrømme at det hadde blitt noe motvillig. Jeg tenker at det må være plass for oss alle. Både for de som elsker jula og alt som hører med, og for dem som synes jula blir for mye stress og mas og helst vil slippe unna. Men for min del handler det ikke om alt jeg MÅ gjøre, men alt jeg har LYST til å gjøre.
Aska Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Det er mange i familien min (blant de voksne) som har blitt enige om at de ikke kjøper til hverandre – og alle respekterer det. Det er bare kjipt gjort av folk å kreve gaver av noen som klart har sagt de vil melde seg ut. Jeg liker julefeiringen, men hadde egentlig ikke hatt noe imot at gavedelen ble avlyst, eller i hvert fall reservert for de under konfirmasjonsalder eller noe. Noen personer er det jo morsomt å kjøpe gaver til, men en slipper en del stress med de vanskelige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå