AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #1 Skrevet 6. januar 2012 Jeg drikker ofte en flaske vin fredag og lørdag, og drikker som oftest ikke noe søndag-torsdag. Nå har jeg hatt ferie i to uker, og jeg har drukket vin hver dag bortsett fra to dager. Noen dager en flaske, andre dager 2 glass. Kan jeg få fettlever eller skrumplever av dette??? Jeg er 30år og dame
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #2 Skrevet 6. januar 2012 Ts igjen: eg har ikke sittet å drukket hjemme i to uker altså, jeg er på feriereise
FruLuna Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 Det er umulig å si om du har fettlever, skrumplever har du sannsynligvis ikke. Men fettlever kan man også få av annet enn alkohol, usunn livsstil/overvekt blant annet. Kombinert med mye alkohol kan det være høyere risiko. Jeg tror ikke det er alkoholinntaket i løpet av en 2 ukers feriereise som er avgjørende
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Jeg er langt fra noen ekspert på temaet men kjenner jo mange som drukket store mengder alkohol år etter år uten å få problemer med leveren, jeg tror det skal ganske mye både alkohol og uflaks til for å få skrumplever. Men, et år jeg drakk veldig mye tok legen handa mi og trykket der tommelen møter pekefingeren, inn der, og det gjorde vondt, det sa legen var tegn på at jeg hadde drukket så mye at leveren, ikke var skadet nødvendigvis, men siden det gjorde vondt der var det fordi leveren ikke hadde det bra med så mye alkohol å metabolisere. Jeg trodde han tulla for å få meg til å slutte å drikke, som jeg sa til han mange år senere men det var visst ikke tull. -Nei, jeg tuller ikke med sånn, sa han..
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Jeg er langt fra noen ekspert på temaet men kjenner jo mange som drukket store mengder alkohol år etter år uten å få problemer med leveren, jeg tror det skal ganske mye både alkohol og uflaks til for å få skrumplever. Men, et år jeg drakk veldig mye tok legen handa mi og trykket der tommelen møter pekefingeren, inn der, og det gjorde vondt, det sa legen var tegn på at jeg hadde drukket så mye at leveren, ikke var skadet nødvendigvis, men siden det gjorde vondt der var det fordi leveren ikke hadde det bra med så mye alkohol å metabolisere. Jeg trodde han tulla for å få meg til å slutte å drikke, som jeg sa til han mange år senere men det var visst ikke tull. -Nei, jeg tuller ikke med sånn, sa han.. Jeg som er avholds har vondt på det punktet der, muskelplager kalles det. Ellers så har jeg hørt om at man kan bruke det punktet som akupressurpunkt mot hodepine. Men aldri som å sjekke leveren.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå