Gå til innhold

Matpakker til tenåringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stesønnen min er 14 og ikke veldig begeistra for matpakker. Vi har snakket masse med han om viktigheten av å få jevn tilførsel av mat, både for kropp og sinn, og han er forsåvidt enig i den. Han driver med idrett og vil jo gjerne være snill med kroppen sin. Men så "glemmer" han å spise i løpet av skoledagen. Matpakkene blir liggende i bunnen av sekken og gjenoppdages når de er fulle av mugg.

Vi har kommet fram til at det blir lettere å huske å spise dersom matpakkene er litt mer spennende enn brødskive med skinke på. Men han vil ikke ha med seg middagsrester, salat eller annet som må spises med bestikk. Det må være noe brødlignende som han kan ta i hånda og spise hvor som helst uten tilgang på bestikk eller måtte sitte ved et bord.

Han er f.eks. glad i grove baguetter/rundstykker som fylles med kyllingbiter, hjemmelaget karrimajones og salat, så det prøver vi å få laget innimellom.

Utfordring nr. 2 som gjør dette litt vanskeligere er at det er litt tilfeldig hvilke dager han er hos oss. Vi vet sjelden på forhånd om han skal være hos far og meg eller hos mor. Han er så stor at han får velge det selv (en ordning som for øvrig funker veldig bra). Så det er med andre ord ikke så lett å få til å ha friske ingredienser tilgjengelig hver dag.

Så nå trenger jeg råd. Det bør være ting som enten kan fryses og som smaker omtrent like godt når det tines, eller ting som har lang holdbarhet i kjøleskap.

Jeg har tenkt litt på grove horn fylt med ost og skinke, men de er kanskje ikke så gode etter tining? Andre forslag?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grove horn med skinkeost er veldig godt! :) De kan godt tines i sekken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

bortskjemt.....

AnonymBruker
Skrevet

Høres fint ut at grove horn kan tines i sekken. Da skal vi prøve det.

bortskjemt.....

Du må gjerne utdype litt hvem som er bortskjemt og hvorfor. :)

TS

Gjest Solsmil
Skrevet

bortskjemt.....

Bortskjemt for at foreldrene vil at han skal få meg seg sunn mat som han liker på skolen? Sorry altså, men den skjønte jeg ikke helt.

Gjest Cessie
Skrevet

Pizzasnurrer kan fryses og tiner i sekken. Hvis han har tilgang til mikro på skolen kan de varmes litt også. Pitabrød med forskjellig fyll kan kanskje være noe?

Her har de tilgang til mikrobølgeovn og vannkoker i klasserommene fra 8. klasse. Kanskje noe å foreslå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bortskjemt for at foreldrene vil at han skal få meg seg sunn mat som han liker på skolen? Sorry altså, men den skjønte jeg ikke helt.

Jeg skjønte den ikke helt selv heller. Særlig ikke med tanke på at gutten er med på å lage disse matpakkene selv. Vi hjelper han, det skal innrømmes. Men til gjengjeld så hjelper han oss med andre ting. Er det ikke sånn en familie skal fungere da? :klo:

Pizzasnurrer kan fryses og tiner i sekken. Hvis han har tilgang til mikro på skolen kan de varmes litt også. Pitabrød med forskjellig fyll kan kanskje være noe?

Her har de tilgang til mikrobølgeovn og vannkoker i klasserommene fra 8. klasse. Kanskje noe å foreslå?

Takk for tips! Pitabrød var en god ide, og pizzasnurrer også. Jeg er usikker på om de har mikro på klasserommet, men det skal jeg spørre om. :)

TS

• Liker 2
Skrevet

Har to tenåringsjenter, og skal det bli med ( og spist 9 matpakke på skolen er det wraps som gjelder her i gården nå. Har alltid en pakke store lefser i skapet, fyllet blir litt sånn man tager hva man haver. Pleier å steke opp en pakke kyllingfileer, dele de opp og fryse enkeltvis. Kjapt å tine, og mer enn nok til flere wraps sammen litt salat og grønnsaker av ymse slag. Kjempegodt med peanøttsmør og agurk ( høres kanskje merkelig ut, men det er faktisk veldig godt!)

AnonymBruker
Skrevet

Grove rundstykker/muffins bakt med litt proteinpulver og biter av for eksempel tørket aprikos og valnøtter kan sikkert også tines greit i sekken? Bak dem så gode at dere ikke trenger å styre med pålegg :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Stesønnen min er 14 og ikke veldig begeistra for matpakker. Vi har snakket masse med han om viktigheten av å få jevn tilførsel av mat, både for kropp og sinn, og han er forsåvidt enig i den. Han driver med idrett og vil jo gjerne være snill med kroppen sin. Men så "glemmer" han å spise i løpet av skoledagen. Matpakkene blir liggende i bunnen av sekken og gjenoppdages når de er fulle av mugg.

Vi har kommet fram til at det blir lettere å huske å spise dersom matpakkene er litt mer spennende enn brødskive med skinke på. Men han vil ikke ha med seg middagsrester, salat eller annet som må spises med bestikk. Det må være noe brødlignende som han kan ta i hånda og spise hvor som helst uten tilgang på bestikk eller måtte sitte ved et bord.

Han er f.eks. glad i grove baguetter/rundstykker som fylles med kyllingbiter, hjemmelaget karrimajones og salat, så det prøver vi å få laget innimellom.

Utfordring nr. 2 som gjør dette litt vanskeligere er at det er litt tilfeldig hvilke dager han er hos oss. Vi vet sjelden på forhånd om han skal være hos far og meg eller hos mor. Han er så stor at han får velge det selv (en ordning som for øvrig funker veldig bra). Så det er med andre ord ikke så lett å få til å ha friske ingredienser tilgjengelig hver dag.

Så nå trenger jeg råd. Det bør være ting som enten kan fryses og som smaker omtrent like godt når det tines, eller ting som har lang holdbarhet i kjøleskap.

Jeg har tenkt litt på grove horn fylt med ost og skinke, men de er kanskje ikke så gode etter tining? Andre forslag?

Du skriver det ikke,men er det du som trenger råd til matpakke?

Hvorfor tar du fra en tenåring ansvaret med å finne den ette maten til nisten?

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver det ikke,men er det du som trenger råd til matpakke?

Hvorfor tar du fra en tenåring ansvaret med å finne den ette maten til nisten?

Hvorfor må akkurat det være tenåringens ansvar? Hva vet du om den aktuelle tenåringen?

En generell regel i barneoppdragelse:

La barnet (eller ungdommen) ta ansvar for det vedkommende er moden nok til. Når vedkommende ikke er moden nok til å ta ansvar er det foreldrenes oppgave å ta ansvar.

• Liker 1
Skrevet

Er det vanlig at 14 åringer som sikkert stort sett som alle andre 14-åringer er opptatt av å spare til moped/billappen, smugdrikker, er opptatt av data- og videospill, det å debutere seksuelt, mobiltelefon, sosiale medier, blogging, musikk osv får matpakke av foreldrene?

Det er vel kanskje på tide at ungdommen selv gjør den type ting på egenhånd?

Skrevet

Grove horn og piroger som man kan fryse ned og eventuelt tine i mikrobølgeovn? Det var en hit da jeg var yngre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest SemperFi
Skrevet

Grove horn er poppis!

Faen, jeg ble sulten nå!

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips!

Er det vanlig at 14 åringer som sikkert stort sett som alle andre 14-åringer er opptatt av å spare til moped/billappen, smugdrikker, er opptatt av data- og videospill, det å debutere seksuelt, mobiltelefon, sosiale medier, blogging, musikk osv får matpakke av foreldrene?

Det er vel kanskje på tide at ungdommen selv gjør den type ting på egenhånd?

Ungdommer er ikke like, de utvikles og modnes i ulik takt. Så det er slettes ikke sikkert at 14-åringen her er slik som du beskriver.

Gutten det er snakk om her har hatt ansvar for å ordne seg egen matpakke i i et par år. Det ender med at han ofte ikke spiser mellom klokka åtte (frokost) og klokka 18 (middag), fordi han har trening rett etter skolen. Det går utover konsentrasjonen på skolen, humøret og utbytte av treningen, og vi frykter det kan gå utover helsa generelt på sikt.

Han ser dette selv, men klarer likevel ikke å gjøre de grep som skal til for å få en god matpakkevane. Derfor ønsker vi å hjelpe ham på vei med gode tips, lage gode matpakker sammen med ham som frister mer i løpet av dagen enn brødskiver med skinke og ha noen enkle greier tilgjengelig i fryseren som han kan ta med seg om han har det travelt på morgenen.

Jeg finner det underlig at det skal være feil å hjelpe og veilede en 14-åring som ikke klarer å ta ansvar selv. Og jeg synes også det er veldig unødvendig å ta opp den diskusjonen i en tråd på et matforum der jeg ber om råd til matpakker. Hvorfor ikke lage en egen tråd om det på barn/familie dersom dette er noe som opptar enkelte veldig?

TS

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg opplever at du, ts, har en sunn holdning til det å være 14 år.

Du er interessert i ungdommen og ønsker å være med på å legge til rette for at han kan leve et sunt liv.

Omsorg, kaller jeg det. Om noen syns noe annet, så må de gjerne det, men i mine øyne er det omsorg. Omsorg er alltid positivt.

:heks:

Lagt til manglende ord.

Endret av Brunhilde
  • Liker 5
Skrevet

Her går det mye i wraps, grove horn/rundstykker, grove pizzasnurrer hos min 14-åring. De har micro i klassen, så av og til tar hun med ei skive med ketsjup, skinke, ost og oregano og varmer seg ostesmørbrød.

Når jeg baker pizzasnurrer/horn/rundstykker så lager jeg mange så vi har et lager i fryseren, fort gjort å ta opp kvelden før å la det tine.

Jeg lager ofte til lunsjen hennes om morgenen, nettopp av den grunn at skal hun ta fullt ansvar for det selv så blir det ofte ikke gjort. Jeg vil heller "skjemme" henne bort ved å gjøre henne den tjentesten sånn at hun får i seg næring mellom frokost kl 7.30 og middag 16.30. Både kropp og hjerne trenger påfyll. Hun gjør meg mange tjenester ellers, så hvorfor skal ikke jeg gjøre noe for henne?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...