Gå til innhold

Hjelp! Frilans priser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger svar ganske raskt da dette skjer i morgen! :sjokkert:

Jeg jobber frilans med grafisk arbeid (grafisk design, illustrasjoner og diverse). Er ganske fersk og derfor veldig usikker på det med prissetting! Jeg har lett og spurt mange steder men det er ikke lett å finne en form for oversikt.

I morgen må jeg komme med et prisforslag til en kunde, og er så usikker på hvor mye jeg er verdt! :tristbla: Tenkte jeg kunne ta utgangspunkt i timepris og ta det derfra.

Lurer derfor på hva dere tenker om en timepris på 200kr? Er det for høyt/lavt for en frilanser?

Timepriskalkulatoren på frilans.no har 350kr utfyllt allerede, og jeg har sett illustratører ta 400kr per time også. I prissettingseksemplene på Grafill har de 230kr - 400kr som eksempler. Det varierer visst veldig. Siden jeg er "fersk" så tenkte jeg å legge meg på gjennomsnittet eller littegrann under. Derimot har jeg jo en 3årig utdannelse innen faget mitt og en bra portfolio som jeg er stolt av. Jeg har ikke lyst å underprise megselv heller. :\

Hva tror dere?

Håper på svar, uansett hva! Alle meninger teller og settes kjempestor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ikke underprise deg selv. :) Jeg jobber frilans selv, og vet hvor vanskelig det er å komme med en pris. Jeg følger "frilanssatsene", og det er ingen som sier noe på det. Så gå for gjennomsnittet du, iallefall ikke lavere! Det er best for både deg og bransjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke underprise deg selv. :) Jeg jobber frilans selv, og vet hvor vanskelig det er å komme med en pris. Jeg følger "frilanssatsene", og det er ingen som sier noe på det. Så gå for gjennomsnittet du, iallefall ikke lavere! Det er best for både deg og bransjen!

Takk for svar! Grafill har ikke noen frilanssatser lengre for illustrasjonsarbeid (de måtte fjerne dem pga. konkurransetilsynet sa det ikke var lov). Utrolig frustrerende. :tristbla:

Hva slags frilanssatser følger du? Og tror du 200kr er for lite`?

Fant nettopp en undersøkelse på Grafill hvor det står skrevet at ca. 50% av alle illustratører har en timepris på 400kr+ Men det synes jeg høres ekstremt mye ut. Men så har jeg i tillegg veldig liten erfaring fra jobb og inntekt generellt, og vet ikke en gang hva som er gjennomsnittslønna i norge heller. Fikk 140kr timen da jeg hadde 50% deltidsjobb ved siden av studiene... og det trodde jeg var mye. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då vil eg foreslå 300 kr/t. Litt under gjennomsnitt, men likevel mykje meir enn ditt forslag. Ikkje gi kunden inntrykk av at du er verd mindre enn andre. Har lest at kundar er meir nøgde med dyre produkt fordi dei allereie når dei ser prisen får inntrykk av at det er kvalitet.

Og viss du tek ein lågare pris enn normalt, er du med på å presse prisane ned for alle i bransjen, og på lang sikt er ikkje det så bra. Lukke til med oppdraget! :)

Endret av Alsana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då vil eg foreslå 300 kr/t. Litt under gjennomsnitt, men likevel mykje meir enn ditt forslag. Ikkje gi kunden inntrykk av at du er verd mindre enn andre. Har lest at kundar er meir nøgde med dyre produkt fordi dei allereie når dei ser prisen får inntrykk av at det er kvalitet.

Og viss du tek ein lågare pris enn normalt, er du med på å presse prisane ned for alle i bransjen, og på lang sikt er ikkje det så bra. Lukke til med oppdraget! :)

Veldig sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Grafill har ikke noen frilanssatser lengre for illustrasjonsarbeid (de måtte fjerne dem pga. konkurransetilsynet sa det ikke var lov). Utrolig frustrerende. :tristbla:

Hva slags frilanssatser følger du? Og tror du 200kr er for lite`?

Fant nettopp en undersøkelse på Grafill hvor det står skrevet at ca. 50% av alle illustratører har en timepris på 400kr+ Men det synes jeg høres ekstremt mye ut. Men så har jeg i tillegg veldig liten erfaring fra jobb og inntekt generellt, og vet ikke en gang hva som er gjennomsnittslønna i norge heller. Fikk 140kr timen da jeg hadde 50% deltidsjobb ved siden av studiene... og det trodde jeg var mye. :/

Du må ikke glemme at som frilanser er du selvstendig næringsdrivende, og må da dekke sykefravær, feriepenger, forsikringer og sånt fra den timelønna du tar. Timelønn for selvstendige vil derfor ikke kunne sammenlignes med et ansettelsesforhold i det hele tatt. 200 kroner er helt latterlig lavt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ville aldri lagt meg under 400 som frilans, nettop pga det Zzyzx nevner.

Ta utgangspunkt i den lønna du synes er grei. La oss si at du ønsker å ha en årslønn på 400 000. I et arbeidsår regner man 1950 timer. Det betyr at timelønn er ca 206 kr.

Så må du legge til administrasjonskostnader, oppgradering av utstyr, regnskapsføring, kurs, osv. Jeg ville regnet ca 30% her.

Som frilanser er det usikkert om du får fyllt opp alle timene, og det er en usikker bransje, så jeg ville lagt til minst 20% til.

I tillegg ville jeg lagt til 10% for å dekke forsikringer og evt sykelønn.

Da kan du altså legge til minst 60% på inntekten for å dekke opp for ulemper og utgifter du har for å drive for deg selv. : 400 000 X 1,6 = 640 000

Det gir en timespris på ca 330. Dette må du betale moms på, så da kan du legge til 25% som gir ca 413 kr i timespris ut til kunden. Husk å spesifisere moms i fakturaen.

Jeg driver ikke med business selv, så dette er bare grove anslag, du har kanskje litt bedre oversikt selv over hva forsikringer og regnskapsfører osv, koster. Men etter mitt syn bør du ikke legge deg noe under dette. Husk at dersom du skal føre regnskap selv, taper du tid du kunne brukt på å jobbe for kunder, derfor må du huske å inkludere dette som utgift uavhengig om du faktisk bruker regnskapsfører eller ikke. Mange glemmer å dytte slike kostnader over på kundene sine, og ender opp med å jobbe masse gratis.

Og ikke undervurder det som ble sagt om pris over. For mange kunder betyr høy pris = høy kvalitet. Hvis du legger deg for lavt kan du risikere å bli sett på som useriøs og ikke flink nok til å konkurerere med de "proffe", og mange vil derfor velge deg bort fordi de frykter at grunnen til at tu er billig er fordi markedet ikke er villig til å betale mer for ditt produkt, altså at du har lavere kvalitet enn dine dyrere konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar!

Jeg har aldri hatt peiling på økonomi og prissetting, så det er til stor hjelp det dere nevner, spesiellt det du skrev flickan. Skjønner nå at 200kr er alt for lite.

Så jeg gikk for 400kr timen i går. Hadde et kort 3 timers møte med kunden og følte meg ganske så nervøs da jeg bad om 1200kr. Men det gikk fint! Fikk ingen rare reaksjoner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar!

Jeg har aldri hatt peiling på økonomi og prissetting, så det er til stor hjelp det dere nevner, spesiellt det du skrev flickan. Skjønner nå at 200kr er alt for lite.

Så jeg gikk for 400kr timen i går. Hadde et kort 3 timers møte med kunden og følte meg ganske så nervøs da jeg bad om 1200kr. Men det gikk fint! Fikk ingen rare reaksjoner på det.

Det er bra :) Husk forresten å legge av penger til ferie også, mange som glemmer det, og får ikke råd til å ta seg ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Trådstarter, du har bruk for denne boka: http://frilansboka.no/

Ta også en kikk på denne artikkelen, om hvorfor du bør unngå å jobbe på timebasis når du er frilanser. Du står fritt til å ta prosjektpris som du tilpasser alle faktorene som påvirker et oppdrag.

http://www.timepriskalkulatoren.no/timefakturering

http://www.timepriskalkulatoren.no/faktorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...