Gjest Marregutt Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Hei! Er det noen her inne som vet hvor lenge en person kan gå med akutt hepatitt på infeksjonsnivået, for det blir leversvikt? Om leververdiene er uendret mener jeg? Hadde satt veldig stor pris på svar
Gjest snoopy_93 Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Hei! Er det noen her inne som vet hvor lenge en person kan gå med akutt hepatitt på infeksjonsnivået, for det blir leversvikt? Om leververdiene er uendret mener jeg? Hadde satt veldig stor pris på svar Litt usikker, men står noe om det her og du kan finne noe her. Beklager på forhånd om dette er helt feil.
Gjest Marregutt Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Litt usikker, men står noe om det her og du kan finne noe her. Beklager på forhånd om dette er helt feil. hehe, jeg har lest det. Tror jeg har lest alt på google om det. Moren min har fått det skjønner du, og legene vil ikke si noe. Så håper egentlig på et konkret svar fra en lege
Gjest snoopy_93 Skrevet 6. januar 2012 #4 Skrevet 6. januar 2012 hehe, jeg har lest det. Tror jeg har lest alt på google om det. Moren min har fått det skjønner du, og legene vil ikke si noe. Så håper egentlig på et konkret svar fra en lege Så moren din får ikke vite noe av sin egen lege? Har ikke hun krav på det ettersom at det er hun som er syk? Der tror jeg at jeg ville krevd at legen gav den informasjonen dere trenger. Har ihvertfall igjennom min skolegang på helsefag lært at pasienter skal få den informasjonen de trenger og få svar på de spørsmål som kan besvares.
Gjest Marregutt Skrevet 6. januar 2012 #5 Skrevet 6. januar 2012 Så moren din får ikke vite noe av sin egen lege? Har ikke hun krav på det ettersom at det er hun som er syk? Der tror jeg at jeg ville krevd at legen gav den informasjonen dere trenger. Har ihvertfall igjennom min skolegang på helsefag lært at pasienter skal få den informasjonen de trenger og få svar på de spørsmål som kan besvares. Jojo, moren min får informasjonen hun trenger. Men hun vil ikke jeg skal få vite det, for å skåne meg. Men jeg vil jo vite det. Og jeg vet at hennes tilfelle er ganske alvorlig. Og legen kan ikke si noe til meg uten moren min sitt samtykke. Så derfor jeg spør
Gjest snoopy_93 Skrevet 6. januar 2012 #6 Skrevet 6. januar 2012 Jojo, moren min får informasjonen hun trenger. Men hun vil ikke jeg skal få vite det, for å skåne meg. Men jeg vil jo vite det. Og jeg vet at hennes tilfelle er ganske alvorlig. Og legen kan ikke si noe til meg uten moren min sitt samtykke. Så derfor jeg spør Sånn å forstå. Hvis du ikke har samme legen som mamman din så kan du jo evt ta deg en tur til legen for en samtale rundt dette sånn at du får svar på det du lurer på?(hvis du har samme lege som din mor så vil nok h*n ane litt hvorfor du spør)
Gjest Marregutt Skrevet 6. januar 2012 #7 Skrevet 6. januar 2012 Sånn å forstå. Hvis du ikke har samme legen som mamman din så kan du jo evt ta deg en tur til legen for en samtale rundt dette sånn at du får svar på det du lurer på?(hvis du har samme lege som din mor så vil nok h*n ane litt hvorfor du spør) Åh, det var en god ide! Tror kanskje jeg gjør det! Ha! du er lur!
Gjest hcv Skrevet 10. januar 2012 #8 Skrevet 10. januar 2012 Du sier ikke noe om hvilken hepatitt det er. HAV er forsåvidt ikke den jeg tenker på sidend u er bekymnret, da HAV som du sikkert har lest er ufarlig for den jevne mann og kvinne. Da har man HBV og HCV som er de mest vanlige. Dessuten, om man er i den akutte fasen vet man ikke hvor det går hen, når man tenker på leverskader senere. For B er det de færreste som blir kroniske bærere. Mindre enn 10% av eldre barn og voksne som blir smittet vil bli kronisk (langt større tall jo yngre man er når man blir smittet). For C, derimot er det opptil 80% som blir kroniske, hvis jeg husker rett. Altså ganske det motsatte i forhold til B. I Norge anses man vel som kronisk om man er bærer etter 6 måneder. Er ikke helt sikker på dette. Men hvis det er HBV som er tilfelle bør du faktisk vaksinere deg, og det bør legen ha tatt opp uansett. For HBV; Mellom 15 og 25 % av de kroniske (de færreste blir kroniske) vil alvorlige komlikasjoner som følge av skrumplever, leversvikt eller leverkreft (hepatocellular carcinoma). Tidshorisonten på dette varierer enormt. Men den største majoriteten som får problemer får skrumpleverkomplikasjoner. Kreft er veldig mye mindre sannsynlig. 1/3 vil aldri få komplikasjoner. For HCV; Opp til 80% blir kronisk bærere. 60-70% av disse vil utvikle leversykdommer. Opptil 20% av de som er kroniske vil over en periode over 20-30 år ha utviklet skrumplever. Og skrumplever medfører igjen en økning i leverkreft. For en kort oppsummering; Smittet (100% av totalen) -> 1. 15-20% kvitter seg med viruset av seg selv. (2-6 måneder) 2. 80-85% blir kroniske. -> Kroniske 1. 20% av de kroniske av vil aldri oppleve større problemer pga smitten. Disse er da stabile. 2. 80% vil få symptomer eller skader på lever 10-40 års perskektiv ->Leverskade 20% vil få skrumplever i løpet av 30 år. -> Skrumplever 80% vil være stabile. Mens 25% av de som får skrumplever vil få leversvikt eller kreft. Og da er vel man nedepå 5% av alle (totalen) som blir smittet. Og risikofaktorene for dette er om man er mann over 50, alkoholdrikkende og om man har noen av de spesielle genotypene. Er vel genotype 1 tom 6 for HCV, og undergruppe (50+ av de). Noen mer hissige enn de andre. NB! Tallene er kun fra hukommelse. Så de skal selvsagt ikke taes som fasit. Men er rimelig sikker på at de fleste størrelser er i området som er skrevet, dog ta med +- i betraktning. Innlegget her er ikke skrevet av en utdannet fagperson, kun en som er intressert i område for hepatitt siden de også kan smittes seksuelt (som er altså min interesse).
Gjest hcv Skrevet 10. januar 2012 #9 Skrevet 10. januar 2012 Men til selve spørsmålet:) Beklager ble dratt ut litt i innlegget over Det er veldig veldig få som får akutte problemer under den akutte infeksjonsfasen (altså nysmittet). Som jeg forstår din mor går igjennom for tiden. Det er i all hovedsak langtidsvirkningene en tenker på.
Gjest hcv Skrevet 10. januar 2012 #10 Skrevet 10. januar 2012 Og siden jeg leser litt bedre tredje gang, så gjelder da mitt svar kun der det er hepB og C er ansvarlig. All lykke til din mor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå