Gå til innhold

Kniv på offentlig sted

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av ren nysgjerrighet.

Det er jo forbudt å bære kniv på offentlig sted, etter straffeloven § 352a. Og jeg lurer litt på hva slags kniver, og hva slags "bæring" dette innebærer.

Selv bruker jeg tapetkniv hver dag på jobben, og har denne i veska med meg over alt. Er ikke spesielt redd for å bli tatt med den, da jeg har gjort dette hver dag i mange år, men jeg lurer liksom litt likevel. La oss si at jeg blir tatt i en traffikkforseelse eller noe, og kniven blir funnet, kan dette da veie i mot meg? Eller må jeg fysisk ha den i hånden for at det skal bli regnet som knivbæring?

Skjønner jo at det er mtp. mange tilfeller av knivstikking som skjer, men er det flere enn meg som mener det er litt stusselig. Jeg går ofte hjem fra byen for å spare taxi, og det går som regel fint, da jeg sjeldent er overstadig beruset, og prøver å unngå mørke/tomme gater, men det hadde vært tryggere å hatt en kniv på seg mtp. selvforsvar. Er kanskje ikke så mye en kan gjøre med en stakkars tapetkniv dersom man plutselig blir overfalt, og jeg tror ikke jeg har det i meg å stikke den i et annet menneske uansett tilfelle, men den kunne i alle fall ha signalisert at jeg ikke er et lett offer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er regler for det, og de har mange unntak.

her skal jeg vise deg en liten hemmelighet:

kniver

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...