Gå til innhold

For eller imot monarki?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skal poste denne, men siden det alltid er en aktuell sak, spør jeg her: Er du for eller mot monarki rent prinsipielt? Og i praksis?

Hvis det hadde blitt foretatt en folkeavstemning om eventuell avskaffelse, hva hadde du stemt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig for. Da ligger makten hos regjeringen og ikke mest hos en mann eller kvinne. Kongen og dronningen driver jo ikke med politikk således, de er jo mer representasjon utad og er med på å bygge bånd mellom nasjonene.

I tillegg holder det med kommunevalg og stortingsvalg om vi ikke i tillegg skal ha ville presidentvalg i tillegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en glødende rojalist.

Men slik som kongehuset har udviklet seg, stemmer jeg for republikk i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Propell

Litt usikker på hvor jeg skal poste denne, men siden det alltid er en aktuell sak, spør jeg her: Er du for eller mot monarki rent prinsipielt? Og i praksis?

Hvis det hadde blitt foretatt en folkeavstemning om eventuell avskaffelse, hva hadde du stemt?

Helt klart for monarki.

Jeg vil helst ikke oppleve at Slottet blir bolig for "Kong Jens", eller enda verre, asylmottak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cosette

Jeg er imot monarki prinsipielt. Det er flere grunner til dette. Kostnadene knyttet til selve driften av kongehuset plages jeg ikke noe særlig med, det er klart at om man først skal ha en kongefamilie så inkluderer det pene klær, flotte boliger, privatfly og slikt. En president med frue vil også trenge klær, lokaler og transport passende til representasjonsoppdrag. Det jeg plages med er den utdaterte holdningen at noen mennesker har en høyere verdi kun i kraft av sin fødsel. Selv om vi i Norge har et nokså folkelig kongehus sammenlignet med for eksempel Storbritannia, vil denne holdningen alltid være en naturlig del av greia.

Nå vil jeg helst ikke beskyldes for å være noen motstander av økonomiske forskjeller mennesker imellom, tvert imot oppmuntrer jeg det å være driftig og dermed bygge et komfortabelt liv for en selv og ens familie. Noe av det jeg liker best med å bo i dette landet er friheten til å kunne bygge sitt eget liv, friheten til å kunne være født som barn av en bonde og allikevel ha muligheten til å ende opp i toppsjiktet i politikken, f.eks. Et kongehus, derimot, er urettferdighet satt i system. Det å skulle bukke og skrape for noen som kun er i besittelse av sine posisjoner gjennom fødsel eller giftemål, fremstår som ganske absurd i Europa i 2012.

En annen ting jeg finner uakseptabelt ved monarki, er situasjonen for barna involvert. Den førstefødte blir gjennom hele oppveksten formet og meislet til en fremtidig monark, et press og en mangel på frihet til å velge sitt eget liv jeg finner både utrolig umoderne og ganske urovekkende. Å fra sin fødselsdag være bestemt til et visst yrke og en rolle er et press jeg ikke unner noen. Nå er ikke de kongelige barna de eneste som opplever at omgivelsene har bestemt hvilken livsoppgave de er ment til, det finnes nok andre uheldige sjeler, men de kongelige barna er de eneste hvis livsoppgave er bestemt av det offentlige. Noe annet er den voldsomme eksponeringen disse barna må tåle. Nå gjelder plagsom eksponering også andre kjendisbarn, men forskjellen er at når det gjelder sistnevnte, er foreldrene frie til å skjule og beskytte barna så mye de klarer. For de kongelige, derimot, er eksponering av barna på første skoledag og hva det måtte være en del av jobben de ikke kan takke nei til, og barna er pent nødt til å smile søtt for fotografene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er prinsipielt i mot, fordi jeg mener at man fratar enkeltmennesker så og si alle valgmuligheter i livet. Dessuten kan det tenkes at man ender opp med en konge som er en fryktelig dårlig representant for landet.

Men, jeg syns vi har vært heldige med våre konger her til lands og jeg syns kongeparet gjør en fantastisk jobb. Og jeg ser verdien av den kontinuiteten et monarki gir, og den representasjonsverdien de har.

Men, ja, hadde det vært valg hadde jeg stemt mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot monarkiet egentlig, det er god reklame for Norge utav så totalt sett tjener vi penger på det. (Tro det eller ei)

Men sånn som kongefamilien vår oppfører seg, med engler, tidligere rusmissbrukere og alternativtull syntes jeg den har mistet en god del av sin sjarm og blitt ett galehus på linje med de fleste andre familier.. Da kan vi like gjerne avskaffe den

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en glødende rojalist.

Men slik som kongehuset har udviklet seg, stemmer jeg for republikk i våre dager.

Utviklet seg? På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart stemt mot.

Jeg har ikke sansen for at posisjoner i et demokrati skal arves.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvor jeg skal poste denne, men siden det alltid er en aktuell sak, spør jeg her: Er du for eller mot monarki rent prinsipielt? Og i praksis?

Hvis det hadde blitt foretatt en folkeavstemning om eventuell avskaffelse, hva hadde du stemt?

Jeg var for,til noen år tilbake.

Kongehuset har selv dreid seg mot noe helt annet enn det egentlig var.

De skal representere folket og nasjonen sin.

Hvor kongelig er man egentlig? Kongehuset er så utvannet,og mer vil det bli.

Hvor mange boliger kan man egentlig eie? De skal snart ha hytte i hver landsdel,og hvor mange andre eendommer har de. De skaffer seg mer og mer eiendom. Det skal vedlikeholdes,sikkert småpenger i den store bøtten,men det gir et signal.

Kronprinsen reiser til alpene hver vinter,sammen med andre rikinger og snakker om fattigdom.

Hva kommer ut av disse møtene? Jo,enda mere snakk om fattigdom.

Dere må bare gi meg et eksempel på hva disse møtene har ført til.

Veldedighet,står mitt hjerte nært sier de. Ja,det gjør det hos mange av oss.

Hva gjørde? Kaster glans over div arrang,menter. Vi andre strikker sokker for de fattige,selger lodd,samler inn penger,går ut i all slags drittvær for å samle penger.

De kongelge kommer inn i kjoler til en pris,som kansje viandre brukte et år på å samle inn i penger. Så sier de noen velvalgte ord,og tørker øyekroken.

Det er her lov å kalle en spade for en spade her.

De gjør ikke en j..kraftanstrengelse for å skaffe en krone.

Veldedighet er blitt noe de kongelige bedriver,de har funnet ut at det blir de populære på.

For meg er ikke dette veldedghet,men en måte å vise son siste kreasjon.

MM er visst medias yndling,hun har fått media i sin hule hånd.

Hun nekter å svare på enkelte ting,bla.klær,mote. Selvsagt. Vi andre skjønner pengebruken,og at det ikke skal snakkes om.

Sikkert greit å bruke penger man ikke har jobbet selv for. De har jo hånden ned i Norges største sosialkasse.

Appanasjen økeshvert år.De skylder på drift av div bygninger..er det ikke noe som heter å sette tæring etter næring? De som skal gå foran.De gjør omvendt av oss andre.Får vi pengekrise,så selger vi hytten eller båten. Vi kan ikke gå på nav for å få penger til å drifte luksusen vår.

Så for meg så må de bare legge ned hele kongehuset. De velter seg i luxus og snakker om de fattige,og hva vi alle ANDRE kan gjøre. Det er jo lattterlig å høre på. En dag tale,neste dag så flyr de på 3 mnd luxusferie,men de kaller jo det for en utdannelse til barna.

Jaha,når er det mulig for oss andre å dra på luxusferie med barna,ta de fri på skolen,få lønn,for så å si at vi skal på en utdannelsesreise til barna

De er sikkert ok folk hele gjengen,men det er lov å kalle en spade foren spade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

Egnetlig er jeg mer for republik en monarki. Men jeg hadde stemt for monarkiet rett og slett fordi tanken på at Siv Jensen. Stoltenberg eller Erna Solberg eller noen andre politiker kunne blitt president så vill jeg heller ha Kong Harald V som vår øverste statssjef

Men jeg håper at Haakon blir vår siste konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart stemt mot.

Jeg har ikke sansen for at posisjoner i et demokrati skal arves.

Egentlig så er jeg enig i denne, men samtidig så liker jeg kongefamilien vår veldig godt. Jeg synes vi har en flott kongefamilie som er veldig nær vårt folk på en måte. De gifter seg med den de vil, de er ikke utagerende partymennesker, de er opptatt av familie.

Håkon giftet seg blant annet med en dame som hadde barn fra før. Hvor spesielt er ikke det i forhold til de gamle tradisjonene?

Og å se vår Konge sitte å gråte for ofrene den 22 juli var rørende. Spesielt når man ser hvordan andre lands statsoverhoder reagerer. De er som stein. Bush f.eks. leet ikke på et øyelokk da han fikk beskjed om 11 sept. og Katrina.

Jeg synes de er flotte representanter for norske verdier og derfor må jeg nesten si at jeg er ambivalent til spørsmålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt klart stemt mot.

Jeg har ikke sansen for at posisjoner i et demokrati skal arves.

Men...stoltenberg den andre er jo erkesymbolet på nepotisme i Norge! :gjeiper: Jeg er ja til kongeriket slik det er nå. Kongen og dronningen representerer også evigheten mellom menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...