AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Er litt satt ut nå. Fikk telefon i dag om at de skulle sette opp ny aktivitetsplan for meg, for å få videre stønad (AAP), men at det står noe i loven om at jeg muligens ikke har krav på det lengre. Jeg har slitt med psyken lenge (godt dokumentert av lege i mange år), og har nå begynt å ta VGS i en alder av 21 år via Sonans. På egen initiativ. Jeg er alenemor og mottar overgansstønad i tillegg til AAP. Nå sier saksbehandleren min at siden jeg går skole og jeg har en "flott ressurs til inntekt via overgangsstønad" så er det andre regler som gjelder. Dette til tross for at jeg allerede har gått skole i et halvt år.. Så nå kan det være at jeg mister de 9000 kr i mnd jeg mottar i AAP. Dette vil si at jeg må flytte, selv om jeg akkurat har brukt 4 mnd på å få meg leilighet på leiemarkedet (noe jeg ikke fikk, så jeg må leie bestemor og bestefars ekstraleilighet og kaste ut han som bor der). Jeg bor i en av de større byene og det er DYRT å leie her, og vanskelig når det er få leiligheter.. Alt fordi jeg valgte å gå skole. Min eneste utveg hvis de bestemmer seg for å kutte, er eventuelt å få sykemelding, ikke fullføre skole og bli syk nok på NAV sitt papir. Ingen utdannelse på meg. Høl i huet.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 TS her Må legge til at dette ikke er en klagetråd for høye leiepriser eller at NAV utbetaler lite penger, for jeg VET jeg får mye penger. Poenget er at NAV kutter penger FORDI jeg tar utdannelse. Snakk om å bo i bakvendtland. Mer lønnsomt å ikke jobbe/utdanne seg. 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Jepp det er helt idiotisk, spesielt siden du ikke får studielån.
liv Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 (endret) en må være 25 for å få dekket utdanning på aap. (Det er noen unntak) Endret 5. januar 2012 av liv
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 en må være 25 for å få dekket utdanning på aap. Ikke når man har særskilt grunnlag TS
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Går man på skole så burde man søke om lån/stipend. Derfor dekker ikke nav skole hvis du ikke er under omskolering da. 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Man får lån for Sonans, men det går til å betale studieavgiften. Dessuten studerer jeg ikke fulltid, så jeg har ikke rett på stipend eller lån.. Studerer ikke fulltid pga tilstanden (og økonomien). Har heller ikke råd til å betale den siste studieavgiften om de plutselig kutter pengene.. TS
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Er litt satt ut nå. Fikk telefon i dag om at de skulle sette opp ny aktivitetsplan for meg, for å få videre stønad (AAP), men at det står noe i loven om at jeg muligens ikke har krav på det lengre. Jeg har slitt med psyken lenge (godt dokumentert av lege i mange år), og har nå begynt å ta VGS i en alder av 21 år via Sonans. På egen initiativ. Jeg er alenemor og mottar overgansstønad i tillegg til AAP. Nå sier saksbehandleren min at siden jeg går skole og jeg har en "flott ressurs til inntekt via overgangsstønad" så er det andre regler som gjelder. Dette til tross for at jeg allerede har gått skole i et halvt år.. Så nå kan det være at jeg mister de 9000 kr i mnd jeg mottar i AAP. Dette vil si at jeg må flytte, selv om jeg akkurat har brukt 4 mnd på å få meg leilighet på leiemarkedet (noe jeg ikke fikk, så jeg må leie bestemor og bestefars ekstraleilighet og kaste ut han som bor der). Jeg bor i en av de større byene og det er DYRT å leie her, og vanskelig når det er få leiligheter.. Alt fordi jeg valgte å gå skole. Min eneste utveg hvis de bestemmer seg for å kutte, er eventuelt å få sykemelding, ikke fullføre skole og bli syk nok på NAV sitt papir. Ingen utdannelse på meg. Høl i huet. Når du får overgangsstønad,så fårvelde som vil støtte til udanning? Du "truer"med å sykmelde,slutte pga du ikke har råd. Tenker du ikke videre i livet? Du har jo barn. Om du ikke har utdannelse,så vil dualdri kommeut såbrai inntekt,nettout...som du har som eneforsørger(overgst,og alt det andre)
Gjest "gjest" Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Du har overgangsstønad, vil du ha mer penger får du begynne å jobbe ved siden av studiene, slik som oss andre. 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Du har overgangsstønad, vil du ha mer penger får du begynne å jobbe ved siden av studiene, slik som oss andre. Du tror ikke det er en grunn til at jeg går på AAP altså? Det er en grunn til at jeg går sonans. Poenget var ikke mer penger, poenget var at jeg ikke har rett på stipend, så det er ingen grunn til å kutte stønad (og argumentere for at jeg kan søke stipend), og at man blir straffet for å ta utdannelse. Det er jo litt bakvendt å gi penger for å ikke jobbe, og å ta dem bort når man gjør noe positivt? Det handler ikke om å true med å ikke ta utdannelse, det handler om å ha råd til å bo når jeg ikke kan velge å bo i kollektiv/studentbolig. TS 1
Helen Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Mulig du har rett på utdanningsstønad, så det bør du sjekke ut http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Utdanningsst%C3%B8nad
Gjest "gjest" Skrevet 5. januar 2012 #13 Skrevet 5. januar 2012 Du tror ikke det er en grunn til at jeg går på AAP altså? Det er en grunn til at jeg går sonans. TS Vel, men hvis du går på arbeidsavklaringspenger; hvorfor går du skole da? Du skal jo ikke begynne med det før du har blitt "avklart"? For syk til å jobbe, men gjerne skole? Ok, da vil jeg gjerne være saksbehandleren som stiller spørsmålet: Vil du egentlig være i stand til å jobbe innenfor det yrket du utdanner deg til? 3
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #14 Skrevet 5. januar 2012 Overgangsstødnad er nesten 13000 kr i mnd. Dette burde du klare deg fint på. I tillegg til barnebidrag, ekstra barnetrygd, osv.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Overgangsstødnad er nesten 13000 kr i mnd. Dette burde du klare deg fint på. I tillegg til barnebidrag, ekstra barnetrygd, osv. Jeg mottar ingen overgansstønad på nesten 13000 kr i mnd ihvertfall. Jeg får rundt 7000. Barnafar betaler ikke barnebidrag fordi han ikke er bidragsdyktig. Her i byen koster det 8-9000 kr å leie leilighet som duger for barn (og fortsatt er det snakk om 1 soverom). + strøm osv. Jeg går sonans, og har 6 timer skole i uka. Jeg tar ingen utdannelse, jeg gjør ferdig VGS. Jeg trenger ikke å møte opp på skolen hvis jeg ikke vil, jeg kan lese hjemme. Kan man det med en jobb, mener du, "gjest"? Kan det sammenlignes? TS 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #16 Skrevet 5. januar 2012 Og uansett, POENGET er ikke at jeg får for lite penger! Jeg klarer meg helt sikkert på det jeg ender opp med. POENGET er at man blir "straffet" for å gjøre positive tiltak for framtiden sin. Er det rett? 2
liv Skrevet 5. januar 2012 #17 Skrevet 5. januar 2012 men om du ikke får aap vil du få mer overgangstønad. Om far ikke er bidragsdyktig får du bidragsforskudd.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #18 Skrevet 5. januar 2012 Jeg blir så irritert på holdningen flere her inne har til folk som ønsker å få støtte fra NAV. Holdningen er tydeligvis "når jeg jobber, så skal du også" og "du får gjøre slik som alle oss andre" slik som "gjest" sier. Jeg blir så provosert av disse uttalelsene. TS er en 21 år gammel alenemor som lenge har slitt med psykiske plager. For henne blir situasjonen ikke lik situasjonen til "alle oss andre". Jeg synes det er kjempepositivt at TS har funnet styrke til å ta opp fag så hun får fullføre VGS. Det er et steg i riktig retning til å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Man kan jo f.eks se på denne tråden for å se at folk her inne har meninger om hvem som bør få og ikke bør få støtte av nav, helt ut fra sin egen mening og ikke ut fra reglene til nav. Det som går igjen her på KG er at det skal VELDIG mye til for at noen fortjener å få støtte fra nav. I stedet for å svare på spørsmålene om nav, svarer folk med å bli sure og kritisere trådstarterne for deres valg. TS, jeg synes også dette høres veldig urettferdig og rart ut. Hadde det vært opp til meg hadde du definitivt fått mer hjelp, men man må jo alltid holde seg til nav sine regler. Det er ikke mulig for deg å få snakke med en annen saksbehandler for å få bekreftet at dette stemmer? Og hva du eventuelt burde gjøre fremover. Det er vel også billigere alternativ til utdanning enn sonans, selv om jeg forstår at vanlig VGS sannsynligvis er helt uaktuelt for deg. 3
Zesaria Skrevet 5. januar 2012 #19 Skrevet 5. januar 2012 Hei, Dette hørtes rart ut, men jer er ikke overrasket om det er riktig. Hadde det vært meg, hadde jeg dobbelt og trippelsjekka at dette faktisk er riktig. Lykke til!
Kelsier Skrevet 6. januar 2012 #20 Skrevet 6. januar 2012 Det var riktignok en som skrev det tidligere, men det var et godt poeng så jeg gjentar det: TS, det NAV tenker er at de ikke vil støtte deg i å ta en utdannelse (vgs) når det er usikkert om du kan jobbe etterpå uansett. Ja, jeg vet det er bakvendt, men NAV vil ikke betale for at du tar en utdannelse du muligens ikke kommer til å bruke i det hele tatt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå