Ragnhild<3 Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Jeg var på fest her forrige helg hos en venn av min samboer. Han er ganske aktiv i hjemmebryggermiljøet, lager sitt eget øl fra bunnen av, og sa på forhånd at vi ihvertfall ikke trengte å ta med noe øl. Jeg var naturlig nok meeget skeptisk, og tok med mine vanlige heineken og rusbrus sånn "just in case". Når vi kom fikk verten seg en god latter når han så rusbrusen min. Jeg fikk velge mellom 4 typer hjemmelaget øl, bla. en lys belgisk type, witbier tror jeg han kalte det. Jeg ble helt fascinert! Aldri i mitt liv har jeg smakt bedre øl! Som laget for oss damer, lys og god med en sitronskive i glasset! Og det utroligste av alt: En halvliter av dette koster visstnok i underkant av 3 kroner å produsere! Nå har jeg lyst til å begynne med dette selv; Er det noen her inne som har erfaring med dette? Evt. noen som har en type som driver med hjemmebrygging som kan gi råd?
Pingting Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Jeg var på fest her forrige helg hos en venn av min samboer. Han er ganske aktiv i hjemmebryggermiljøet, lager sitt eget øl fra bunnen av, og sa på forhånd at vi ihvertfall ikke trengte å ta med noe øl. Jeg var naturlig nok meeget skeptisk, og tok med mine vanlige heineken og rusbrus sånn "just in case". Når vi kom fikk verten seg en god latter når han så rusbrusen min. Jeg fikk velge mellom 4 typer hjemmelaget øl, bla. en lys belgisk type, witbier tror jeg han kalte det. Jeg ble helt fascinert! Aldri i mitt liv har jeg smakt bedre øl! Som laget for oss damer, lys og god med en sitronskive i glasset! Og det utroligste av alt: En halvliter av dette koster visstnok i underkant av 3 kroner å produsere! Nå har jeg lyst til å begynne med dette selv; Er det noen her inne som har erfaring med dette? Evt. noen som har en type som driver med hjemmebrygging som kan gi råd? Lit på siden av det du spør om, men: Wit får du jo tak i både på større butikker og polet også. Hveteøl heter det på norsk. Kan anbefale Haandbryggeriet sin som du får på butikk, bavarian heter den såvidt jeg husker. Veldig fruktig, lett og fin. White Dog fra Lervig er også god. Polet har masse å velge mellom. Kult å produsere selv, men om du gjør det kun for å spare penger må du nok gjøre det i noen år før det lønner seg. Skikkelig produksjonsutstyr koster, og man må regne med noen feilslåtte batcher innimellom. Og ikke minst: å finne den perfekte smaken krever litt prøving, feiling og erfaring. Om du er genuint interessert, ville jeg startet med å undersøke om det arrangeres ølbryggekurs i nærheten av deg.
Frk. Belle Skrevet 6. januar 2012 #3 Skrevet 6. januar 2012 Grunnerløkka brygghus holder kurs http://www.brygghus.no/-/Brygghus_-_Bryggekurs.html Så bor du i nærheten av Oslo er jo det en mulighet.. Eller så finnes det utrlolig mye godt øl der ute og det er nå komme mange Norske microbryggerier. Noe får du på vanlig butikk, men polet har nok best utvalg. Der koster det litt, men hvis man tenker på det mer som vin enn øl er ikke prisen SÅ stiv Håndbryggeriert er forøvrig mitt favoritt microbryggeri..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå