Gå til innhold

Kreve urinprøver av far??

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er gravid i 8 måned og er ikke sammen med barnefaren av diverse grunner. En av grunnene er at han har et altfor liberalt syn på ulovlige rusmidler, da særlig hasj. Han røyker flere ganger i ukedagene og tar gjerne en strek med amfetamin hvis anledningen byr seg. For meg hører IKKE rusmidler og barn sammen i det hele tatt.

Jeg har nå gått til det skrittet og sagt til barnefaren at han må levere rene urinprøver for å ha samvær med datteren sin som snart kommer.

Så mine spørsmål:

-Jeg er vel ikke for streng?

-Hvordan går jeg fram for å kreve dette, må jeg blande inn barnevernet?

Klem...

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Tror ikke du klarer å få til en slik ordning uten at han går med på det, før han har bevist at han er uskikket som far.

Du kan jo snakke med barnevernet om hva du skal gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Beviser han ikke det ganske så greit da ved å bruke disse stoffene?

Skrevet
Jeg er gravid i 8 måned og er ikke sammen med barnefaren av diverse grunner. En av grunnene er at han har et altfor liberalt syn på ulovlige rusmidler, da særlig hasj. Han røyker flere ganger i ukedagene og tar gjerne en strek med amfetamin hvis anledningen byr seg. For meg hører IKKE rusmidler og barn sammen i det hele tatt.

Jeg har nå gått til det skrittet og sagt til barnefaren at han må levere rene urinprøver for å ha samvær med datteren sin som snart kommer.

Så mine spørsmål:

-Jeg er vel ikke for streng?

-Hvordan går jeg fram for å kreve dette, må jeg blande inn barnevernet?

Klem...

Du er IKKE streng, men kommer sikkert til å bli en god mor for barnet ditt. Snakke med barnevernet om det. Lykke til!

Skrevet

Synes ikke du er for streng, men du kan nok ikke bare forlange at han skal gjøre det fordi du sier det. Må nok en dom eller lignendes til for det..... sjekk med familiekontor/barnevern, de har sikkert vært borti slikt tidligere.

Skrevet

Du trenger ikke egentlig kreve noe som helst heller. Du kan bare si at du ikke stoler på ham til å ta ansvar for ungen fordi han bruker for mye stoff. Da vil resten ordne seg offentlig, og du slipper komme med kravene selv og slipper også stå til ansvar for det. Om det blir masse krøll kan det faktisk være en fordel at ikke du kommer med disse kravene, står sterkere da.

Atmi

Skrevet

Har vært igjennom den runden der.

Nekt samvær, og blir han vanskelig kontakter du familievernskontoret. Den saksbehandleren finnes ikke, som syns du er urimelig når du vil at barnet ditt skal være hos en rusfri person.

Gjest Nicoline
Skrevet

For streng?

Man er direkte uansvarlig om man med viten og vilje overlater et barn til et menneske som man vet ruser seg ... jeg hadde aldri stolt på en urinprøve.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Skal det være så lett at mor bare skal kunne nekte far å ha samvær, for hun sier at han gjør si og så?

For det første er han ikke avhengig av narkotika på samme måte som en narkoman når han "bare" røyker noen ganger i uken. Greit hun bruker ordet flere ganger i uken, men hva er flere ganger i uken?

Hun kan gjerne snakke med barnevernet om saken. Men jeg mener at hun ikke kan nekte barnefaren å ha noe med barnet å gjøre før han har bevist at han ikke er skikket. Det ville vært for lett for mødre som er forbanna på sine ex`r å bare si et eller annet slikt, for at de ikke skulle ha kontakt med barnet. En ærend for å straffe de.

Kjempe fint at hun vil beskytte barnet, men hva vet hun om han ikke forandrer seg den dagen barnet blir født?

En mann føler ikke samme tilknytning til barnet som ligger i magen som mor gjør, og det bør taes med i betraktningen.

Siden han ikke bruker narkotiske stoffer hver dag, er det jo ikke sikkert at han kommer til å bruke det når han har banrnet.

Jeg mener at alle bør få en sjangse, men en skal selvfølgelig være våken for hva som eventuelt kan hende. Så mitt råd er fortsatt at hun tar kontakt med barnevernet og hører med de hva hun skal gjøre.

Skrevet
For streng?  

Man er direkte uansvarlig om man med viten og vilje overlater et barn til et menneske som man vet ruser seg ... jeg hadde aldri stolt på en urinprøve.

Du hadde vel kanskje ikke hatt så mye annet valg da. At noen ikke vil overlate barnet sitt til en som ruser seg er forståelig. Men hvis du ikke vil stole på en urinprøve syns jeg det blir sånn "kvinnfolk som prøver finne en grunn til å nekte far samvær" type ting.

Gjest Anonymous
Skrevet
Skal det være så lett at mor bare skal kunne nekte far å ha samvær, for hun sier at han gjør si og så?

For det første er han ikke avhengig av narkotika på samme måte som en narkoman når han "bare" røyker noen ganger i uken. Greit hun bruker ordet flere ganger i uken, men hva er flere ganger i uken?

Hun kan gjerne snakke med barnevernet om saken. Men jeg mener at hun ikke kan nekte barnefaren å ha noe med barnet å gjøre før han har bevist at han ikke er skikket. Det ville vært for lett for mødre som er forbanna på sine ex`r å bare si et eller annet slikt, for at de ikke skulle ha kontakt med barnet. En ærend for å straffe de.

Kjempe fint at hun vil beskytte barnet, men hva vet hun om han ikke forandrer seg den dagen barnet blir født?

En mann føler ikke samme tilknytning til barnet som ligger i magen som mor gjør, og det bør taes med i betraktningen.  

Siden han ikke bruker narkotiske stoffer hver dag, er det jo ikke sikkert at han kommer til å bruke det når han har banrnet.  

Jeg mener at alle bør få en sjangse, men en skal selvfølgelig være våken for hva som eventuelt kan hende. Så mitt råd er fortsatt at hun tar kontakt med barnevernet og hører med de hva hun skal gjøre.

Takk for at dere har tatt dere tid til å svare.

Jeg er enig i det du skriver, at vi som mødre ikke bare kan nekte fedre i å ha samvær med barnet, men denne mannen kjenner jeg godt, og jeg gjør ikke dette fordi han er en ex og fordi jeg har en masse såre følelser i forhold til det. Det var jeg som valgte å gå fra han.

Tro meg, gjennom hele graviditeten har jeg prøvd å få ting til å fungere, prøvd å prate med han, tatt han med til helsesøster for samtaler o.s.v...

Det ender med det samme hver gang. Han stikker av hver helg fordi han bare MÅ feste.

Han røyker hasj hver eneste helg( da gjerne amfetamin også) samt 2-3 ganger i løpet av ukedagene.

For noen uker tilbake skjedde følgende:

Han hadde vært borte hele helga og på søndagskvelden skulle han lage mat hjemme hos seg selv. Han satte på plata og en stekepanne med kjøttboller. I mellomtiden satte han seg på stua for å vente. Han sovnet og våknet dagen etterpå at hele kjøkkenet hadde brent opp. Jeg trenger vel ikke si at den helgen hadde det vært hard festing???

Er det rart jeg blir skremt?

Hva om barnet er hos han og svelger en hasjklup som ligger på gulvet? ( Han støvsuger 3 ganger i året)

Eller hva om barnet må på legevekta eller noe og far er for stein til å kjøre? Hva om han ikke våkner i det hele tatt?

Jeg får ikke liv i han om han har røyka....

Skrevet

Det står større respekt av en mor som nekter en far samvær dersom hun mistenker bruk av ulovlige rusmidler, enn en som velger minste motstands vei.

Man skylder faktisk barnet sitt å være på den sikre siden. Om du røyker hasj har du ingenting å gjøre sammen med barn, enten du gjør det hver dag eller hver uke.

Det er denne typen forsikring barnet fortjener, på samme måte som du forsikrer hus og bil bør du sikre deg at barnet ditt ikke blir utsatt for rusmisbrukere. For det er faktisk det han er hvis han røyker hasj.

Og går du gjennom familievernkontoret får du full støtte.

Gjest Nicoline
Skrevet

Jeg ville aldri med min fulle og hele viten overlatt min lille baby til en person med rusproblemer.

Har et eksempel fra min egen omgangskrets: Venninnen min skilte seg fra mannen - han hadde vanlig samværsrett med datteren - annenhver helg. Hun visste at eks-mannen var glad i å drikke, men trodde han lot være de helgene han hadde ene-ansvaret for datteren på 3 år. Plutselig en helg ble hun oppringt av naboen til eks-mannen - han sa at hun måtte reise ut og se hvilke forhold datteren hennes levde under annenhver helg. Hun satte seg i bilen og kjørte den timen det tok - kom inn i huset og der var hennes eks-mann "drit-full" - og inn i huset hadde han dratt alle slags "svire-brødre" ... det var full fest og inne på et soverom lå datteren og gråt.

Nå gikk dette godt - men ingen vet hvordan det hadde gått om ikke naboen hadde grepet inn og tatt tak i hva han så. Venninnen min tilgav aldri seg selv for å ha satt datterens liv og helse på spill ved å sende henne til faren annenhver helg.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg forstår også bekymringen til denne moren, og hadde heller aldri overlatt mitt barn til en som brukte stoff. men nå er det en gang slik at menn ikke føler det samme for barnet som ligger i magen. Vent å se hva som hender når barnet vel er kommet.

Du kan jo også la faren treffe barnet hjemme hos deg, for da får du se selv hvordan han er med barnet. Det er heller ikke vanlig at en leverer fra seg en nyfødt baby over lengre tid. Regner med du sikkert skal amme, og under den tiden kan jo far få bli kjent med barnet hos deg.

Gjest Nicoline
Skrevet

Madam Felle: det sjokkerer meg å lese ditt innlegg - man leker ikke med barns liv og helse.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig!!!!

Han får se å være nykter i barnets nærvær. Enkelt og greit!!!

Gjest Madam Felle
Skrevet
Madam Felle: det sjokkerer meg å lese ditt innlegg - man leker ikke med barns liv og helse.

Har jeg sagt at du skal leke med det? Du får da lese innlegget mitt en gang til da før du bruser ut på den måten.

Hva om han ikke kommer til å bruke noe i nærheten av barnet? Barnet er ikke født enda, og jeg forstår at en far ikke har samme tilknytning til et barn som ligger i magen til mor.

Det virker jo på meg som at du mener en som har gjort noe gale aldri skal få en sjangse til å motbevise det. Tenk litt over den du, for dette barnet er som sagt ikke født enda, og faren kan kanskje forandre seg. Men å si at slik kommer det til å bli blir tåpelig i mine øyne. Alle mennesker har rett til å få en sjangse, og da hadde jeg latt han få besøke barnet i mitt eget hjem.

Gjest Nicoline
Skrevet

Vedkommende hadde ikke fått sjanser med mine barn ihvertfall.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Vedkommende hadde ikke fått sjanser med mine barn ihvertfall.

Det er slike mødre som deg som ødelegger for barna sine, for hva om han faktisk skjerpet til seg etter barnet ble født?

Men du er sikkert så perfekt selv. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Madamme Felle:

På mange måter er jeg enig i det du sier, men jeg ser saken i et annet perspektiv også.

Denne mannen er vant til og ALLTID få det som han vil. Han er ikke vant til at noen sier han i mot (hverken familie eller venner) og hvis noen skulle gjøre det, da reiser han seg og går og kaller dem idioter. Folk har sydd puter under armene på han i hele hans liv.

Jeg er vel den eneste som sier han i mot og som sier at han slett ikke alltid kan gjøre som han vil.

Og det er det jeg gjør nå også, jeg sier han ikke får bruke rus i barnets nærvær. Hvilke signaler gir jeg til han hvis jeg sier det er "ok" så lenge han besøker barnet hos meg. Det er IKKE ok, og det er på tide at noen sier til han at det ikke er grit. Jeg vil ikke være en av dem som fortsetter å dille med han, for det er jo det han er vant til.

Og som sagt, så blir det moralsk feil å gi han "lov" under mitt tilsyn.

Det jeg håper på med å være "streng" er jo at han vil innse at det han gjør er feil, at han får hjelp og slutter helt med denne rusinga si. Det ville jo vært til det beste for alle parter ikke sant?

En annen ting du ikke har tenkt på er at folk som ruser seg jevnlig forandrer personlighet, det gjelder hasj også. Og jeg er overbevist om at hans rusing er skyld i oppførselen hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...