Gå til innhold

Hva mener folk med "stramme opp".

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En god prosentdel av de jeg kjenner begynner å trene fordi de vil "stramme opp".

Så spør jeg:

1) Vil de gå ned i vekt/miste fett? Nei, det vil de ikke, de vil bare stramme opp, de veier ikke for mye.

Neivel da. Vil de da

2) Trene styrke og bygge muskler? Nei, det vil de ikke, de vil ikke trene tung styrketrening og få muskler. Det er mandig...

Hvis de ikke vil miste vekt eller bygge muskler, hva er da meningen med trening? Hva vil alle disse "stramme opp"-folka egentlig oppnå?

Trening er jo supert for mer ting enn fin kropp, men jeg refererer til de som begrunner treningen med hovedsaklig "vil bare stramme litt opp til sommeren".

I mine øyne er stramme opp (som i bli mer definert, finere kropp) noe som kommer av en kombinasjon av kondisjon og tung styrketrening. Men det vil de ikke...

Så hva betyr "stramme opp" hvis det ikke innebærer miste vekt eller få muskler?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil stramme opp. Veier 56 kg og er 168 cm høy, så veier ikke for mye og vi dermed ikke ned i vekt. Det jeg vil gjøre er å bygge muskler, men ikke mandige muskler. Vil ha "slanke" muskler. Og, som du sier, den eneste måten å få til det på er via kardio/styrketrening.

Jeg må bare passe på at det ikke blir for mye kardio, for da raser jeg nedover med en gang.

Gjest PinkLeaf
Skrevet (endret)

Jeg vil også stramme opp, uten å gå ned i vekt. Vil få litt definerte muskler og få vekk den lille magen som kom i vinter. Null problem. Men det skal gjøres både med vekter og tredemølle! :-)

Edit: autocorrect

Endret av PinkLeaf
Skrevet

jeg tror mange som sier det, mener akkurat det, at de vil stramme opp musklene.

Det betyr ikke nødvendigvis at man ønsker å bli mer definert, eller få mindre kroppsfett, men rett og slett at man føler at musklene er slappe og utrente, og ønsker å trene de slik at de får litt sprett i seg igjen.

Det betyr at man må trene ihvertfall styrke ja, men man trenger ikke gjøre det for å gjøre det mange ser på som å "bygge", altså jobbe blytungt for å få synlig store/definerte muskler.

Jeg trener fordi det er gøy, men utover det ser jeg (mulig det bare er i hodet mitt) hva folk mener. Etter å først ha måttet gå betraktelig ned pga skade, for så å gått en måned eller to uten min faste trening grunnet sykdom og flytting, så synes jeg bl.a rumba mi er mye mindre fast en den var før.

Den er ikke verken feitere eller mindre, men den sagger mer/er slappere en den gjør når jeg trener mitt faste opplegg.

AnonymBruker
Skrevet

Skal man se strammere ut, må man ned i fettprosent. Til en viss grad vil det hjelpe å bygge opp musklene også, men om man ikke i tillegg går ned i fettprosent, vil det jo fremdeles ligge et mykt, tykt fettlag over musklene.

Det er ikke "slappe" muskler som er problemet dersom man ser utrent ut. Det er små muskler. Man får ikke hardere muskler av å trene, man får større muskler.

En annen misforståelse som er ute og går er myten om at muskler kan formes og strekkes og gudene vethva. "Jeg vil ha sånne lange og slanke muskler, ikke sånne tykke og mandige". Som om det gikk ann å flytte muskelfestene og gjøre de lengre/kortere...

Muskler kan blir større, eller mindre. Fettprosenten kan bli lavere, eller høyere. Enkelt og greit.

• Liker 1
Gjest Daenerys
Skrevet

Når jeg sier stramme opp, betyr det ned i fettprosent (altså litt ned i vekt ved hjelp av kardio) og opp i muskelvolum. Derfor jogger jeg og trener styrke. HÅPER på litt synlige muskler, skjønner ikke hvorfor jenter syns det er så fælt. Vil ha en sterk og sunn kropp :)

Skrevet

Jeg vil også stramme opp, uten å gå ned i vekt. Vil få litt detonerte muskler og få vekk den lille magen som kom i vinter. Null problem. Men det skal gjøres både med vekter og tredemølle! :-)

Detonerte muskler?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Detonerte muskler?

Man trener vel eksplosiv styrke, da :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Skal man se strammere ut, må man ned i fettprosent. Til en viss grad vil det hjelpe å bygge opp musklene også, men om man ikke i tillegg går ned i fettprosent, vil det jo fremdeles ligge et mykt, tykt fettlag over musklene.

Det er ikke "slappe" muskler som er problemet dersom man ser utrent ut. Det er små muskler. Man får ikke hardere muskler av å trene, man får større muskler.

En annen misforståelse som er ute og går er myten om at muskler kan formes og strekkes og gudene vethva. "Jeg vil ha sånne lange og slanke muskler, ikke sånne tykke og mandige". Som om det gikk ann å flytte muskelfestene og gjøre de lengre/kortere...

Muskler kan blir større, eller mindre. Fettprosenten kan bli lavere, eller høyere. Enkelt og greit.

Helt i orden, men man kan FØLE seg slapp uten at man føler seg feit, og man kan ønske å få spretten tilbake i musklene, uten at det betyr at man verken ønsker å gå ned i vekt eller ønsker spesielt markerte muskler.

I min forståelse, så er det det som er greia for de som sier de "bare vil stramme opp", altså, de er ikke ute etter å gå ned i vekt og de er ikke ute etter å bygge muskler som er spesielt markerte. De ønsker at musklene, om så under fett, skal bli noe større, men ikke store.

Jeg trener ikke for å "bare stramme opp litt" selv, men jeg synes ikke det er vanskelig å forstå hva de som sier det er ute etter. Og jeg synes vel egentlig det er ganske kranglete å prente på at da må man ned i fettprosent og opp i muskelmasse.

• Liker 1
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Man trener vel eksplosiv styrke, da :fnise:

Hahaha, jeg mente definerte! *mobilpost* :skratte:

Skrevet

Det skal sinnsykt mye til før kvinner greier å trene på seg mandige store muskler, så bare tren i vei.

AnonymBruker
Skrevet

Helt i orden, men man kan FØLE seg slapp uten at man føler seg feit, og man kan ønske å få spretten tilbake i musklene, uten at det betyr at man verken ønsker å gå ned i vekt eller ønsker spesielt markerte muskler.

I min forståelse, så er det det som er greia for de som sier de "bare vil stramme opp", altså, de er ikke ute etter å gå ned i vekt og de er ikke ute etter å bygge muskler som er spesielt markerte. De ønsker at musklene, om så under fett, skal bli noe større, men ikke store.

Jeg trener ikke for å "bare stramme opp litt" selv, men jeg synes ikke det er vanskelig å forstå hva de som sier det er ute etter. Og jeg synes vel egentlig det er ganske kranglete å prente på at da må man ned i fettprosent og opp i muskelmasse.

Dersom man er utrent og dvask og ønsker å "stramme opp", og tror at man gjør dette ved å bygge musklene LITT opp, uten å gjøre noe med fettprosenten, de kommer til å oppdage at de ikke er så veldig mye strammere overhodet.

Det er jo fettet som ligger over musklene som gjør at man ser utrent ut.

Dessuten er denne angsten visse kvinner har for å få "store og mandige muskler" helt skrullete, og viser hvor lite mange gidder å sette seg inn i trening. For å få synlig større muskler som kvinner, må man trene hardt og spise riktig over lang lang tid. For å få "mandige" muskler som kvinner, må man trene BLODHARDT, spise 100% korrekt, over LANG tid, og gjerne jukse litt med doping i tillegg...

Så tren ivei, dere kommer ikke til å våkne seende ut som Hulken i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste jeg kjenner som vil stramme opp vil vel egentlig bare komme i bedre form, generelt. At 'bedre form' ikke er en generell greie men involverer at man jo faktisk får bedre kondis og blir sterkere er noe som går dem hus forbi, men det synes jeg ikke er så nøye. Jeg orker ikke pirke på treningsvokabular så fremt de faktisk trener jevnlig og bra. At noen kaller å få litt lavere fettprosent, bedre kondisjon og litt mer muskelstyrke i underkropp for 'å stramme opp' har jeg egentlig få problemer med.

Gjest Awzm me
Skrevet

Ville tolket "å stramme opp" som å markere muskler/former bedre. Kanskje en person er slank, men litt dvask her og der, så kan en stramme opp.

Skrevet

Folk vet rett å slett ikke nok om trening til å vite hva de vil. De fleste hadde vert strålende fornøyde hvis de kunne erstattet halvparten av fettet sitt med muskler, de hadde fått ett magrere og mer definert ansikt. Magen hadde ikke hengt ut så mye og kroppen hadde sett strammere ut

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Folk vet rett å slett ikke nok om trening til å vite hva de vil. De fleste hadde vert strålende fornøyde hvis de kunne erstattet halvparten av fettet sitt med muskler, de hadde fått ett magrere og mer definert ansikt. Magen hadde ikke hengt ut så mye og kroppen hadde sett strammere ut

Støttar denne.

Skrevet

Dersom man er utrent og dvask og ønsker å "stramme opp", og tror at man gjør dette ved å bygge musklene LITT opp, uten å gjøre noe med fettprosenten, de kommer til å oppdage at de ikke er så veldig mye strammere overhodet.

Det er jo fettet som ligger over musklene som gjør at man ser utrent ut.

Som anonym bruker litt over her sier, så lenge de faktisk trener, hva spiller det da egentlig for rolle om de kaller det å få litt lavere fettprosent, for 'bedre kondis', og det å øke muskelstyrke noe for å 'stramme opp'?

Det er jo faktisk også tynne mennesker som kan føle seg utrente og dvaske. En nært undervekt kan ha rumpe som henger og grevinneheng hun også, er det riktig å si til en som er tynn/slank/normalvektig at "nei!! du kan ikke komme her og tro du 'bare skal stramme opp litt'!!! Du må trene hard styrke for å øke muskelmasse, også må du trene cardio for å få ned fettprosenten!! Ellers kan du like godt la være!!"

Jeg tror ikke DET bringer frem noen treningsglede hos noen.

Det viktige er vel at de vet hva de vil oppnå, og mange får hjelp på treningssenteret til å få greie på hva de må gjøre for å komme dit. Og da faktisk gjerne uten å få trykket i fjeset at "du må ned i fettprosent og opp i muskelmasse!!!" Men rett og slett får tips og veiledning om hva de må trene for å komme dit de vil.

Dessuten er denne angsten visse kvinner har for å få "store og mandige muskler" helt skrullete, og viser hvor lite mange gidder å sette seg inn i trening. For å få synlig større muskler som kvinner, må man trene hardt og spise riktig over lang lang tid. For å få "mandige" muskler som kvinner, må man trene BLODHARDT, spise 100% korrekt, over LANG tid, og gjerne jukse litt med doping i tillegg...

Så tren ivei, dere kommer ikke til å våkne seende ut som Hulken i morgen.

Det er greit at kvinner ikke lett får store, markerte muskler. Men har du tenkt over at de som ikke vil ha "store mandige muskler", kanskje ikke tenker på det samme som du gjør?

Det ER ikke alle som har lyst på markerte/definerte muskler, det ER ikke alle som har lyst til å se trent ut. De har lyst til å ikke se slappe ut, men utover det, så vil de se slanke ut, ikke nødvendigvis definerte.

Du og jeg kan synes fit og definert kropp er dritlekkert, men de som ikke vil se slik ut, men likevel ikke sagge, er kanskje de som er redd for å få "store muskler" og som "bare vil stramme opp litt"?

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som er redde for å bli seende ut som Hulken kommer nok uansett aldri i nærheten av å ha fit kropp og definerte muskler. Rett og slett fordi de mangler kompetansen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dere treningsfolk så opptatt av hva ikke-treningsfolk kaller ting og skjønner?

Vi som ikke har lyst å bli "som Hulken" kommer sikkert aldri til å bli fit og definerte nei, men vi vil jo ikke bli fit og definerte heller, så whats the problem?

Vi går ikke rundt og irriterer oss over bedrevitende arrogante treningsfreaker, så hvorfor kan dere ikke la være å henge dere opp i hva andre, for dere fremmede, mennesker ønsker å få ut av treninga si og hva de kan om trening?

Har dere så lite å finne på i eget liv at dere må blande dere i andres for å få action eller?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dere treningsfolk så opptatt av hva ikke-treningsfolk kaller ting og skjønner?

Vi som ikke har lyst å bli "som Hulken" kommer sikkert aldri til å bli fit og definerte nei, men vi vil jo ikke bli fit og definerte heller, så whats the problem?

Vi går ikke rundt og irriterer oss over bedrevitende arrogante treningsfreaker, så hvorfor kan dere ikke la være å henge dere opp i hva andre, for dere fremmede, mennesker ønsker å få ut av treninga si og hva de kan om trening?

Har dere så lite å finne på i eget liv at dere må blande dere i andres for å få action eller?

Greia er vel bare den at vi lurer på hva dere n00bs mener når dere snakker om å "stramme opp". :) Og så langt i tråden ser jeg ingen av dere forsøke å forklare hva dere faktisk mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...