AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har en veninnde jeg har hatt helt siden vi var små. Vi har alltid hatt god kontakt men aldri vært bestevenner om jeg kan si det slik. Jeg har "akkurat" fått barn (3 måneder gammel) og ut av det blå har hun kommet med stygge bemerkninger. Jeg har ikke hatt mulighet til å amme og barnet mitt har fått mme. Hennes to sønner har blitt ammet og første kommentaren på at jeg måtte gå over til mme var "Da blir babyen din tjukk". Jeg lo litt av kommentaren da og pratet med helsesøster senere. Hun sa at det skulle jeg ikke tenke på og at det ikke var min feil at ammingen ikke gikk som planlagt. Nå de siste 2 mnd har hun kommentert vekten til barnet mitt konstant med kommentarer som dette; "Å se på lille olle bolle!" "Herregud så brei h*n er over hoftene" "Se på alle de valkene a!" "Du skal ikke passe litt på matingen vel? Synes h*n ser unormat tjukk ut" "Bolla pinnsvin" på helsestasjonen får jeg beskjed om at alt bare er bra, men jeg blir likevel litt lei meg. H*n veier nå 6600 gram og er 62cm lang, er dette så unormalt? Hva ville dere gjort? Overforer jeg? Hva veide barna deres da de var 3 mnd? 1
UnderCover Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 For en utrolig frekk og ufordragelig venninne 10
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Eh, så små unger skal da være runde. Det er helt normalt. Hvis venninna di mener at de skal være slanke så hadde jeg seriøst begynt å lure på om hun drev med underernæring på sine egne barn. 8
Foya Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Begynn å si det samme som hun sier til/om barnet ditt, til henne. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Hvorfor orker du å omgås med slike mennesker TS? Hadde jeg hatt en venninne som oppførte seg sånn så hadde jeg med glede sluttet å besøke henne, og med glede latt være å invitere henne/la henne komme på besøk. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Hun mener vel ikke noe vondt med det? Jeg husker ei venninne av meg som selv var naturlig tynn (ikke bare slank, men veldig tynn)fikk en baby som var veeeldig rund, selv om MME ikke var involvert. Babyen var mye rundere enn babyer flest. Det var ganske vanlig at folk sa ting som Bolla Pinnsvin og Michelinbabyen om henne, men de gjorde det med en kjærlig undertone. Ikke at jeg ville sagt noe sånt selv, men jeg vet at mange ikke tenker at det kan være sårende. Så jeg lurer på om du har snakket med venninnen din og sagt at du ikke synes det er noe morsomt? Den kraftige babyen jeg nevnte ble forresten normalvektig når hun var rundt 1-2 år. Og den tynne mammaen var selv trillrund som baby, men veldig tynn resten av livet. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Men hvem bryr seg om babyen blir litt rundere på MME enn når man ammer? Det er jo helt normalt at babyer er runde. De tar det jo uansett av seg når de begynner å bli aktive. Virker som venninna di er usunt opphengt i utseendet. 1
Gjest Maria85 Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Utrolig. Si ifra at hun må få mene hva hun vil, men at de faktiske tallene på din jentes vekt står helt ift. hva som anses som sunt og normalt. Gi også klar beskjed om at du ikke aksepterer de stadige bermekningene, da de oppleves som sårende for deg. Spør henne hva hun tror hun oppnår ved å si slike ting... Ikke vær lei deg. Husk, livet er for kort til å bruke tid på mennesker som gir deg negativ energi. Lykke til! =)
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Sier venninnen dette med hensikt for å såre tror du? Eller er det bare for å påpeke at babyen er så god og rund? Vet at i min venninneflokk så kaller vi hverandres barn små boller, fordi de er så søte, små og runde! Iallfall, så må du ikke ta deg nær av hennes bemerkninger! Tror datteren din er en skikkelig goklump! Ps: Du trenger ikke å stjerne ut kjønnet på barnet (H*n) da du i overskriften har sagt at det er datteren din det er snakk om.. 8
meesah Skrevet 4. januar 2012 #11 Skrevet 4. januar 2012 Med sånne venninner, trenger man ikke fiender. Kjenner mange som har vært ordentlig "Bolleunger" jeg, og de er alle normale og sunne nå. 1
Fru Filifjonka Skrevet 4. januar 2012 #12 Skrevet 4. januar 2012 Olle bolle og bolla pinsvin ville jeg tatt som koselige kjælenavn. Men å kommentere at en baby er feit er å gå langt over grensen. Babyer skal ikke slankes! Ikke uten legetilsyn.
Gjest Levitate Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 Altså, noen av kommentarene hun har gitt babyen din var litt søte. Det er harmløse kallenavn, og det er jo ikke akkurat meningen at en liten baby skal være spinkel og tynn. Likevel syns jeg den kommentaren om at du kanskje gir babyen din for mye mat var ubrukelig og ikke minst frekk. Gjør det rette du og ignorer det. Jeg hadde iallefall ikke tatt meg nært av slik, og det gjør nok ikke babyen din heller som ikke forstår noen ting. Og ærlig talt, det er jo så søtt med runde babyer! 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #14 Skrevet 4. januar 2012 Ts her. La merke til at jeg hadde streket ut kjønnet på datteren min(Gammel vane, men gjør ingenting:)) Jeg omgås henne veldig skjeldent nå fordi det er mer blitt en belasting en glede å være sammen med henne. Jeg har andre venninner som kaller datteren min de samme tingene (Men med en søt undertone) dette er ting jeg ikke bryr meg om og kan i respons gi datteren min en god klem og si; "Mammas godklump". Det er vel nettopp tonefallet hennes som gjør at jeg blir såret. Hun virker oppriktig ærlig og nesten sur når hun snakker til meg. Tusen takk for støtte, er godt å høre at jeg ikke er så unormal som hun skal ha det til
Gjest snoopy_93 Skrevet 4. januar 2012 #15 Skrevet 4. januar 2012 Ville hørt mer på helsesøster enn på venninna. Unødvendige kommentarer fra venninnes side. Hadde kommentert til bake at det er bedre at barnet har litt valpefett, for det vokser h*n av seg enn å være tykk i hodet, for det kan man ikke gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #16 Skrevet 4. januar 2012 Da foreslår jeg at du utelukker henne helt fra livet ditt, så slipper du henne 2
Cordelia Skrevet 5. januar 2012 #17 Skrevet 5. januar 2012 Ts her. La merke til at jeg hadde streket ut kjønnet på datteren min(Gammel vane, men gjør ingenting:)) Jeg omgås henne veldig skjeldent nå fordi det er mer blitt en belasting en glede å være sammen med henne. Jeg har andre venninner som kaller datteren min de samme tingene (Men med en søt undertone) dette er ting jeg ikke bryr meg om og kan i respons gi datteren min en god klem og si; "Mammas godklump". Det er vel nettopp tonefallet hennes som gjør at jeg blir såret. Hun virker oppriktig ærlig og nesten sur når hun snakker til meg. Tusen takk for støtte, er godt å høre at jeg ikke er så unormal som hun skal ha det til Jeg hadde rett og slett bedt henne holde kjeft og sagt at jeg stoler mer på helsesøsters kompetanse enn en amatør.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #18 Skrevet 5. januar 2012 Eh, så små unger skal da være runde. Det er helt normalt. Hvis venninna di mener at de skal være slanke så hadde jeg seriøst begynt å lure på om hun drev med underernæring på sine egne barn. Pass på hva du sier. Det er ingenting som sier at små barn SKAL være runde, å din kommentar kan være vel så sårende som det venninden til ts sier om hennes barn. Ts, mitt barn har hele livet vært slank, å folk har ikke eid hemninger når de har omtalt henne eller snakket til henne. Det er like ille som å kalle noen feit. Kan hende din venninde er misunnelig for ett eller annet å ville sikkert finnet ett eller annet å kritisere hos deg, å hun vet at ved å kritisere barnet ditt så trykker hun på et veldig sårt punkt. Ingen foreldre liker at barna våre blir kritisert. Jeg er sikker på at barnet ditt er sunt og friskt og holder seg innenfor sine kurver. Ikke bry deg om hva hun sier men hev deg over det. Tenk at hun kan synke så dypt som å snakke så stygt om et lite barn... 1
Glynis Skrevet 5. januar 2012 #19 Skrevet 5. januar 2012 'Lille olle bolle' er isolert sett ganske koselig, men det å påpeke bredden på ei 3 måneder gammel jentes hofter blir jo like dumt som å klage over at babyen ikke har flat mage. Jeg ville overhodet ikke hatt noen så kroppsfokuserte mennesker i mitt barns liv. 2
LedigNavn Skrevet 5. januar 2012 #20 Skrevet 5. januar 2012 Jeg tror virkelig ikke det er vondt ment. Blant mine venninner er det mange som ler litt av bollebabyene sine og det er ikke ment som noe annet enn tull og tøys og koselige kallenavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå