BellaRose Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tenker på en hund som er rolig,kosete,barnevennlig og ikke altfor stor. Også liker jeg den typen med spisse ører og snute. Jeg elsker disse rasene: Eurasier Shetland Sheepdog Collie Pomeranian Kleinspitz og Mittelspitz Noen som har erfaringer med noen av disse? Kan ikke ha en altfor krevende hund, som f. eks. Border Collie.. Har forresten en baby på 6 måneder også, stor ulempe eller? På forhånd takk for svar.
Gjest badeand1 Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Baby og valp klirrer ikke helt bra i mine ører. Blir det ikke mye jobb å passe på begge to? 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Å velge en hund etter utseende er helt sprøtt! Og å ha valp og baby samtidig blir både slitsomt og urettferdig. De er krevende begge to. Hva med en katt? 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Vent til du har mulighet til å gi valpen den oppmerksomheten den trenger for å bli en god hund. Dette er svært viktig med tanke på at du har barn. En hund er ikke bare noe man skaffer seg fordi man har lyst, man må ha tid nok alt det arbeidet det å ha hund faktisk krever! 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Og for all del, du er stokk dum om du velger hund basert på utseende. Du har tre barn og antagelig et hektisk liv som gjør at hvis du først skal ha hund så må du velge en hund som passer inn i livet ditt, ikke en hund valgt fordi du elsker utseende dens. 3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tenker på en hund som er rolig,kosete,barnevennlig og ikke altfor stor. Også liker jeg den typen med spisse ører og snute. Jeg elsker disse rasene: Eurasier Shetland Sheepdog Collie Pomeranian Kleinspitz og Mittelspitz Noen som har erfaringer med noen av disse? Kan ikke ha en altfor krevende hund, som f. eks. Border Collie.. Har forresten en baby på 6 måneder også, stor ulempe eller? På forhånd takk for svar. Det finnes INGEN hunder som ikke er krevende. Hunder krever først og fremst tid, tid til mange og lange turer, tid til kos, tid til mat, tid til oppdragelse, tid til å stimulere hunden fysisk og psykisk, og sånn fortsetter lista. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Og tre barn, eventuell skilsmisse (som du har skrevet om tidligere) - så er vel en hund det siste du bør skaffe deg? 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Sorry, du har jo faktisk 5 barn. Mener du seriøst alvor når du tenker på å skaffe deg hund?? Det minste barnet ditt er jo ikke et år engang.
Leo Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Med tre så små barn tviler jeg faktisk på at det er så veldig mange seriøse oppdrettere som vil selge deg hund i det hele tatt av den enkle grunn at det sjelden er vellykket. Uansett rase er det svært krevende å ha valp/unghund og spesielt hvis du har liten eller ingen erfaring med dette fra tidligere. Kombinert med flere små barn blir det uoverkommelig for de fleste, også erfarne hundefolk. Jeg ville ha ventet til den yngste var minimum 7 - 8 år. 2
BellaRose Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 4. januar 2012 Hva er dette for noe??Her sitter jeg fredelig og drømmer også blir jeg kalt stokk dum i tillegg til alt det andre dere kommer å kjefter med!Jeg sa da aldri at jeg skulle velge etter utseende,bruk øya og huet litt nå..Jeg liker personligheten til disse,og jeg vet at alle hunder krever sitt,men alle er ikke som bordet collien!Og jeg kommer nok til å vente litt ja,tar tid å finne rette rasen og spare opp til den eventuelt.Men INGEN av deres svar var til nytte her.Dere er jo bare agressive hele gjengen.. 5
Gjest badeand1 Skrevet 4. januar 2012 #11 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Vente litt som i 1mnd, 1 år, 5 år? Uansett tidlig hvis du har småunger i hus. (Det er forresten ganske teit at dere alle er anonyme ) Endret 4. januar 2012 av Mortem
BellaRose Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #12 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Leo,så svaret ditt nå.Venter nok ikke SÅ lenge,men takk for tips. Endret 4. januar 2012 av BellaRose
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 Venninnen min har Eurasier. Den er litt sær når det kommer til mat, problemer med å spise. Den blir usikker rundt barn (ikke noe hun har gjort feil), tror hun syns de er voldsomme. Det var myyye strev med den som valp. Hun har litt problemer med å trene den, for den er relativt egenrådig. Kan bjeffe litt vel mye til tider når noen kommer på besøk. Ville anbefale å vente, og kanskje velge en hund som er litt mer lettlært
Gjest badeand1 Skrevet 4. januar 2012 #14 Skrevet 4. januar 2012 Nei,så svaret ditt nå.Venter nok ikke SÅ lenge,men takk for tips. Det skal ganske mye til for å oppdra en hund. Og du skal klare det med fem småunger? Ikke skaff deg hund du. 1
BellaRose Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 4. januar 2012 Vet ikke hvor lenge,tar det som det kommer tror jeg.går an det også.
Gjest Regza Skrevet 4. januar 2012 #16 Skrevet 4. januar 2012 De fleste her sier vel bare at du burde vente til ungene blir større. Valper tar mye tid og trenger mye oppmerksomhet og trening. Bare det å trene de til å tisse ute tar jo fort 10-20 turer ut iløpet av en dag. Også må man jo springe ut på sekundet om hunden ser ut som den skal tisse på gulvet. Dette lar seg ikke alltids gjøre om du har små barn du må ta deg av også, man kan jo ikke akkurat bare springe fra de flere ganger daglig. 1
Gjest henriett3 Skrevet 4. januar 2012 #17 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Vår border collie fikk helt hetta viss den ikke ble lufta hver eneste dag (selv om hun var i hundegården). Jeg vokste opp på gård da vi hadde denne hunden. Og så hadde vi en gjeterhundbane 3 kilometer unna der vi gikk opp en skogsvei med hunden, og lot den løpe litt og sånn, og ned igjen. På onsdager var det gjeterhundsamling, og da fikk hunden løpe rundt å gjete sauer. Gud så jeg elsket den hunden! Verdens søteste da! Og som jeg savner henne.. Men dette er vel ikke noe byhund.. Endret 4. januar 2012 av henriett3
BellaRose Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #18 Skrevet 4. januar 2012 Ikke i morgen,men en dag blir det nok.Jeg har tre barn.
Gjest badeand1 Skrevet 4. januar 2012 #19 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Vet ikke hvor lenge,tar det som det kommer tror jeg.går an det også. Håper du planlegger, setter deg godt inn i hvordan hunden er,hvordan du skal oppdra den, ha tid til den med tanke på tre unger i hus, kjøper utstyr og har pengene klare når du tar det som det kommer. Endret 4. januar 2012 av Mortem 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #20 Skrevet 4. januar 2012 Hei TS, det virker ikke som om du har noe særlig erfaring med hund, du bør sette deg grundig inn i hvor mye som kreves av deg som hundeier, man kan ikke "tro" at det skal gå og oppdra en hund med tre små barn. Man må VITE at man har tid og kunnskap nok til å klare å oppdra en hund, med et spedbarn og to andre relativt små barn så er det vanskelig å klare å gå tur med hunden akkurat når hunden trenger det. Og du vet aldri om den hunden akkurat du skaffer deg trenger 3-4 turer daglig, eller om det er en hund med liten blære som trenger enda flere turer. Som hundeier så bør du ha tid til å gi hunden din mer mosjon en en 10 minutters tur i nabolaget for at hunden skal få gjøre sitt. Og du vet at det koster å ha hund? Hvis du faktisk må spare opp for å først skaffe den så er det neppe lurt å få seg hund. Plutselig får du uforutsette utgifter til feks veterinær. Har du først skaffet en hund så har du hund. Da kan man ikke finne ut at man visst ikke hadde så lyst likevel eller at en hund er for krevende og tar for mye tid. Så klart, det finnes de idiotene som skaffer en hund for deretter å gi den vekk når de skjønte at den ikke levde opp til forventningene. Så TS, skaff deg kunnskaper om hvilken hund som kan passe din familie, snakk med noen med erfaring så kan det hende du klarer å innse at det å skaffe en hund når du har tre barn, hvorav den yngste ikke engang er fyllt 1, så vil du kanskje forstå at det å ha lyst på hund ikke er nok. Jeg er oppvokst med hund og har også kjempe lyst på hund nå som jeg har blitt voksen selv, men jeg har innsett mine begrensninger i forhold til hvordan livet mitt er akkurat nå - og har slått meg til ro at jeg må vente til jeg har et liv som kan tilpasses hunden jeg skaffer - for det å skaffe hund er en stor tilpassing og ikke et lite ansvar. Og man vet heller aldri hvordan livet med hund blir, og nettopp derfor er det ekstra viktig at man setter seg inn i det og skaffer kunnskap før man skaffer hund. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå