Mady Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Jeg er på utkikk etter en oppskrift på et grovt brød. Vil gjerne bake selv, da brødene på butikken ikke er grove nok, og jeg liker ikke dansk rugbrød. ( er det bare jeg som synes de er forferdelig søte?) Noen som har smakt de grove rundstykkene på United bakeries? De er fantastisk gode og saftige, noe slikt vil jeg lage i brød! Noen tips til oppskrifter?
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Jeg gikk inn på http://www.united-bakeries.no/, og der ser jeg at de bruker surdeig i de grove rundstykkene. Hvis du vil lære å lage brød med surdeig, kan jeg anbefale surdeigskolen
Frk. Belle Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Surdeig er sikkert et bra tips, men jeg har ennå ikke prøvd selv.. Selv holder jeg meg til eltefrie brød og tilsetter gjerne ekstra gulten for å få brødet til å henge bedre sammen og heve bedre. Til grove brød bruker jeg ca: 100g fin hvete 100g havregryn 50g rugmel (finmalt) 250g grov hvete (finmalt) 50g solsikkekjærner 2ts glutenmel (fås på helskekostbutikker, funker OK uten) 1.5ts salt 1/4 ts tørrgjær (bitte lite!) 4-5dl vann (evnt yoghurt + vann). 1 ss malekstrakt (gir litt ekstra smak) Metoden er som breskrvet på bloggen Matpåbordet. Synes det er genialt å bake på denne måten!
murray Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Min favorittmatblogger trine har masse oppskrifter
Mady Skrevet 5. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2012 Tusen takk for tips! Oppskriften skal prøves ut, og trines blogg skal sjekkes ut! Takk! Allikevel er det bare å komme med flere tips!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå