Arkana Skrevet 5. januar 2012 #21 Skrevet 5. januar 2012 Kunne du tenkt deg å være ute en hel dag uansett vær? En hel dag? Vi snakker her 4 eller 5 timer, hvor ca 45 minutter av disse er lunsj som foregår innendørs. Parken er også stengt når det er under -10 grader. Så, ja, det hadde vært helt uproblematisk å være ute 3-4 timer i regn eller i -8 grader når man er godt kledt (de fleste foreldrene har også parkvakt en dag i måneden, og får dermed opplevd det meste av vær selv). Barna storkoser seg og har det like gøy enten det er regn eller sol, så det er nok mer voksne som har vondt i viljen heller enn barna. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #22 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har jobbet i mange år med de aller minste i barnehagen. Jeg vet av egen erfaring at det tar veldig lang tid med påkledning av barna om vinteren og det blir enda verre når vi er konstant underbemannet. I tillegg er det veldig ofte tilfellet at de minste begynner å gråte nesten med en gang vi er ute i kulden. De har så mange klær på seg at bevegelsene deres blir forhindret, de kan ikke holde god balanse å gå i snøen, de bare gråter og gråter. Da er vi ute bare en halv time. Ellers sover barna ute og får frisk luft. Foreldrene kan gjerne ta en tur med barna etter at de henter dem fra barnehagen! 2
*Sinnataggen* Skrevet 5. januar 2012 #23 Skrevet 5. januar 2012 det virker som litt dobbeltmoral i denne tråden. først klager man og setter bhg på plass for dem har for lite utetid, men selv orker dere ikke være ute en time to på ettermiddagen pgr av mørke og kulde eller dritvær.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #24 Skrevet 5. januar 2012 Jeg har jobbet i mange år med de aller minste i barnehagen. Jeg vet av egen erfaring at det tar veldig lang tid med påkledning av barna om vinteren og det blir enda verre når vi er konstant underbemannet. I tillegg er det veldig ofte tilfellet at de minste begynner å gråte nesten med en gang vi er ute i kulden. De har så mange klær på seg at bevegelsene deres blir forhindret, de kan ikke holde god balanse å gå i snøen, de bare gråter og gråter. Da er vi ute bare en halv time. Ellers sover barna ute og får frisk luft. Foreldrene kan gjerne ta en tur med barna etter at de henter dem fra barnehagen! Jeg er enig i dette, bortsett fra på vinteren. For selv om barna ikke er i barnehagen til veldig sent, så er det mørkt allerede kl 16 nå mange steder, og det blir fort kaldt på ettermiddagen. Barna skal sikkert også spise litt rett etter barnehagen. Det er derfor en STOR fordel om barna får være ute midt på dagen i barnehagen, da er det lyst, oftest litt mildere og det er flere barn å leke med. Dette har ikke noe med "vondt i viljen" å gjøre, men at det faktisk er både bedre og lettere at barna får være ute i barnehagetiden. Og til *Sinnataggen*: JEG orker fint å være ute i mørket etter jobb/barnehage en time eller to, men det er ikke alltid like bra for de små! 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #25 Skrevet 5. januar 2012 det virker som litt dobbeltmoral i denne tråden. først klager man og setter bhg på plass for dem har for lite utetid, men selv orker dere ikke være ute en time to på ettermiddagen pgr av mørke og kulde eller dritvær. Er mye man burde orke når man får betalt for det da vetu.
Gjest Maya Skrevet 5. januar 2012 #26 Skrevet 5. januar 2012 Jeg vil bare gi et tips til alle barnehageforeldre: HUSK å ha med nok klær til barna deres! Det er utrolig viktig at barna har komfortable og varme klær i riktig størrelse. Flere skift! Når barna er ute i flere timer på vinterstid blir de våte og må skiftes på gjerne et sokkepar eller en genser daglig. Jeg er enig i at det er sunt for barn å være mye ute og de har mye glede av det. Men ikke hvis de fryser og er våte! Det kan ødelegge opplevelsen av å være ute for veldig mange barn. Vet det er mange foreldre som er kjempeflinke til å sende med barna nok varme klær, det er supert:) Men det er dessverre en stor del av barna som fryser/ikke har skift og de vil ikke være ute pga. det. Merker forresten også at de barna som er vant til å være ute når de er hjemme, er flinkere til å finne på aktiviteter selv ute og trives bedre Hilsen ei som liker å være ute og har jobba masse i barnehage og sfo 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #27 Skrevet 5. januar 2012 jeg har jobbet på småbarnsavdeling i barnehage, vi var 9 barn og 3 voksne - for det meste hadde vi tre unger på hvert "kull" (altså tre 1-åringer, tre 2-åringer, tre 3-åringer). Vi holdt oss som regel inne på formiddagen, om det ikke var turdag (alle fire avdelingene hadde fast, samlet turdag en dag i uken). 1-åringene og 1 voksen ble igjen i barnehagen, som regel sammen med en voksen fra en annen avdeling og eldre barn som ikke skulle være så lenge ute pga sykdom e.l. De andre dro ut i ti-tiden, gikk til "leirstedet" vårt, spiste lunsj og lekte. De minste barna som trengte en lur fikk den i vogna si (var mulig å trille dit). Pleide å være hjemme igjen innen halv to-to, da var de små fornøyde og vi var inne resten av dagen. På vanlige dager var vi som sagt inne til formiddagsmaten var ferdig, den ene voksne hjalp til med å legge de mindre barna, tok så med seg treåringer (som hadde startet med dopauser og påkledning under oppsyn), fikk hjelp med resten av tøy og gikk ut. En voksen var igjen på avdelingen og la siste barn/passet på de. Siste voksne hadde som regel pause. Etter hvert som barna våknet, fikk de ny bleie, ble påkledd og sendt ut til voksne som tok i mot. Etterhvert kom også noen av utebarna inn, for dopauser/bleieskift osv - da så vi an klokka/hvor slitne ungene var om de gikk ut igjen. Som regel var vi inne igjen til måltid kl 14. Ganske uproblematisk egentlig.
Gjest imli Skrevet 6. januar 2012 #28 Skrevet 6. januar 2012 Kunne du tenkt deg å være ute en hel dag uansett vær? Godt spørsmål - dei foreldra som er så innmari opptekne av at ungane deira skal vera ute heile tida, kunne dei tenkje seg det sjølv? Vera ute heile dagen, nesten uansett ver? Tvilar på at fleirtalet av foreldre kunne tenkje seg det sjølv - men presse det på ungane sine, det skal dei! Men ta dei med ut sjølv, det er klart, det blir litt for kaldt/vått/slitsomt/kjedeleg... 4
sjøhest Skrevet 6. januar 2012 #29 Skrevet 6. januar 2012 Jeg vil at barnet mitt skal være ute så lenge det ikke er svinkaldt og masse regn. Gjerne et par timer. Men klikker ikke om de har bare vært inne en dag det er skikkelig stygt vær.
Arkana Skrevet 6. januar 2012 #31 Skrevet 6. januar 2012 Godt spørsmål - dei foreldra som er så innmari opptekne av at ungane deira skal vera ute heile tida, kunne dei tenkje seg det sjølv? Vera ute heile dagen, nesten uansett ver? Tvilar på at fleirtalet av foreldre kunne tenkje seg det sjølv - men presse det på ungane sine, det skal dei! Men ta dei med ut sjølv, det er klart, det blir litt for kaldt/vått/slitsomt/kjedeleg... Mener du at foreldre som synes det er positivt at barna er mye ute ikke er mye ute med barna selv? Det er sannsynligvis heller tvert i mot. Og igjen, vi snakker da heller ikke om hele dagen, men 1-2 timer i løpet av hele barnehagedagen er altfor lite, og spesielt hvis det er mange dager de ikke er ute i det hele tatt uten. Kvalitet er viktigere enn kvantitet... Ja, takk, begge deler. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #32 Skrevet 6. januar 2012 Kunne du tenkt deg å være ute en hel dag uansett vær? Jatakk, gjerne! Noe av det verste med yrket mitt er at jeg tilbringer alt for mye tid innendørs, og jeg kunne gjerne tenkt meg å være ute hele dagen. Så fremt jeg hadde hatt riktige klær til været og at jeg fikk anledning til å skifte dersom jeg ble våt, kald eller annet. Vi har valgt å ha våre to barn i en barnehage som prioriterer mye uteliv, barnehagen ligger i praksis i skogen så det skulle bare mangle - og vi har også to barn som er av typen som trenger å være mye ute for å få brukt opp energien sin... Det innebærer at vi som foreldre må sørge for at de har de riktige klærne til utebruk til årstidene og at de har tilstrekkelig med skift. Nå skal det sies at den barnehagen vi bruker har begrenset med utetid for de aller minst. Mens de største er ute omtrent hele dagen (nesten uansett vær), begrenser utelivet seg for de aller minste til hva de kan takle mtp bevegelighet og værforhold. I det siste har det vært glatt og vått ute, og da har de minste vært lite ute. Spesielt de aller minste som ikke kan gå skikkelig enda. Så her velger barnehagen å prioritere litt, og jeg føler at de (selv om de har som policy å være mye ute) tar de hensynene som er nødvendig for at de minste skal få en så god hverdag som mulig. Jeg kan ikke si at jeg merker på eldstedatteren min (som er blant de "store" barna og er ute "hele tiden") at hun blir spesielt sliten av det. Men hun er fysisk svært aktiv, og det virker heller som hun blir mer sliten de dagene de er mye inne (antagelig fordi det da blir høyere støynivåe og mer "tett" lek med de andre barna). Det virker som om det tærer mer på hodet hennes å være mye inne.
Gjest pysepusen Skrevet 6. januar 2012 #33 Skrevet 6. januar 2012 det virker som litt dobbeltmoral i denne tråden. først klager man og setter bhg på plass for dem har for lite utetid, men selv orker dere ikke være ute en time to på ettermiddagen pgr av mørke og kulde eller dritvær. Jeg er mer enn gjerne ute med ham jeg etter jobb og når det er mørkt, men da er han redd. Han tør ikke leke på lekeplassen eller i sandkassen sin ute. Vi prøver å gå tur, men han tør ikke. Dessverre har det blitt mørkt her i 3-tiden i det siste og da er vi nettopp kommet hjem. Han er altså i bhg når det er lyst og da synes jeg det er der han skal få være ute. Han elsker å være ute der! Godt spørsmål - dei foreldra som er så innmari opptekne av at ungane deira skal vera ute heile tida, kunne dei tenkje seg det sjølv? Vera ute heile dagen, nesten uansett ver? Tvilar på at fleirtalet av foreldre kunne tenkje seg det sjølv - men presse det på ungane sine, det skal dei! Men ta dei med ut sjølv, det er klart, det blir litt for kaldt/vått/slitsomt/kjedeleg... Ja, jeg vil absolutt være ute! Her har vi, fra han ble født gått minst to turer til dagen, fra han lærte seg å gå har vi også vært ute nesten hele dagen. I helgene er vi kjempemasse ute på tur, leker etc... så nei, det er ikke for kaldt etc. Det gjelder bare å kle seg rett! Men for all del; viser han misnøye med å være ute så går vi inn for jeg vil ikke ødelegge hans glede av utendørslivet! Blir han sur etter fem minutter avleder vi
Chiquita Skrevet 6. januar 2012 #34 Skrevet 6. januar 2012 Det mange foreldre ikke forstår, er at barn som elsker å være ute i all slags vær sammen med foreldrene, kan hate å væte ute i barnehagen... Hvorfor? Kan jo være mange grunner til det, men en av dem kan jo være hvor forskjellig aktiviteten/leiken er hjemme og i bhg. Hjemme har foreldrene god kapasitet til å leke direkte med sitt barn, dra det på akebrett/sparktur el.l., mens i bhg må barna være mer 'alene' da man ikke har mulighet til samme 1-til-1- oppfølging som på hjemmebane. Om barnet ramler i dyp snø, så er det ikke sikkert det blir hjulpet opp igjen 'på sekundet' osv... Jobber jo i bhg selv, og ser dette hver dag. Vi er ute hver dag før lunch, i ca 1-1,5 time, da vi ser at det er dette som gir barna den beste (og faktisk lengste) utetiden. Var ute etter lunch og hviling tidligere, men da så vi at mange ble hentet før de kom seg ut, eller bare hadde vært ute en liten halvtime. (Alt ettersom hvor lenge de sov, selvfølgelig) De største barna som ikke sover får ofte ut en tur i 'hviletiden' også. 1
Gjest Vettel Skrevet 6. januar 2012 #35 Skrevet 6. januar 2012 Må si at flere som unnskylder seg med at de ikke er ute når det er mørk, har merkelige forestillinger. Tror dere barn i Finnmark og Svalbar er inne hele dagen? Om barnet er redd for mørket (i byer!! Antar at lekeplassen er opplyst) så bør de i allefall være mer ute da. Har jobbet på småbarnsavdeling og kriterier for å være ute eller inne er/var slik: - Sommer, vår, høst MYE ute, så lenge barna var tørre, varme, og hadde nok skifteklær. Gjerne inne bare for soving og mat, da vi visste at vinteren ville komme med mer vanskelige forhold. - Vinteren ute på formiddagen frem til lunsj. Med de større, uteglade småbarna, også uten noen ganger på ettermiddagen. Men ikke når -5 eller mindre pga kulda er høyest der de minste barna er, de beveger seg dårlig med mye klær som fører til at de ramler lett, fryser, allment misfornøyd. Det viktigste var at forrurensningen stiger ved lave temperaturer, så bydelsoverlegen anbefalt de minste barna og astmasyke personer til ikke være uten ved mindre enn 5 minus. Forurensningen ligger også som teppe den første meteren over bakken.
makkapakka Skrevet 6. januar 2012 #36 Skrevet 6. januar 2012 Jeg ble litt lei av å høre barnehagepersonalet si; huff vi må faktisk kle på 15 barn osv.. og faktisk så regner det i dag og da vil vi ikke ut.. Vanlig vær i form av litt regn, snø, overskyet litt kaldt merker ikke barna så mye til siden de aktiviserer seg med sandkassen, eller leker i snøen sklie osv. det er værre med de voksne som okker seg for å stå ute en time. Jeg merket godt på min når han ikke hadde vært ute i barnehagen var mye mer sur og grinete når han kom hjem. 1
Gjest pysepusen Skrevet 6. januar 2012 #37 Skrevet 6. januar 2012 Må si at flere som unnskylder seg med at de ikke er ute når det er mørk, har merkelige forestillinger. Tror dere barn i Finnmark og Svalbar er inne hele dagen? Om barnet er redd for mørket (i byer!! Antar at lekeplassen er opplyst) så bør de i allefall være mer ute da. Jeg kan bare svare for meg selv. Det er ikke sånn at vi ikke er ute i det hele tatt i mørket og vi prøver sakte, men sikkert å ufarliggjøre det. Men vi er ikke ute i to timer med en lite, redd gutt når det er mørkt. Da er det gjerne nok med en halvtime Og er vi så heldige at det er snø så trives han bedre ute og vi kan være der leeeeeenge
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #38 Skrevet 6. januar 2012 Det mange foreldre ikke forstår, er at barn som elsker å være ute i all slags vær sammen med foreldrene, kan hate å væte ute i barnehagen... Hvorfor? Kan jo være mange grunner til det, men en av dem kan jo være hvor forskjellig aktiviteten/leiken er hjemme og i bhg. Hjemme har foreldrene god kapasitet til å leke direkte med sitt barn, dra det på akebrett/sparktur el.l., mens i bhg må barna være mer 'alene' da man ikke har mulighet til samme 1-til-1- oppfølging som på hjemmebane. Om barnet ramler i dyp snø, så er det ikke sikkert det blir hjulpet opp igjen 'på sekundet' osv... Jobber jo i bhg selv, og ser dette hver dag. Vi er ute hver dag før lunch, i ca 1-1,5 time, da vi ser at det er dette som gir barna den beste (og faktisk lengste) utetiden. Var ute etter lunch og hviling tidligere, men da så vi at mange ble hentet før de kom seg ut, eller bare hadde vært ute en liten halvtime. (Alt ettersom hvor lenge de sov, selvfølgelig) De største barna som ikke sover får ofte ut en tur i 'hviletiden' også. Det er nettopp det som er problemet. På en småbarnsavdeling er det ofte mange som ikke kan gå og de som akkurat har lært å gå får store problemer når de får på seg mye klær og klarer ikke å bevege seg på egenhånd. Vi må derfor sette fra oss barna på bakken og det er ikke alle barn som synes det er så stas å krabbe rundt på bakken i all slags vær. Når barna ikke klarer å bevege seg selv vil nok det å være inne være mer stimulerende for grovmotorikken der barna kan klatre og løpe uten å bli hindret av tykke klær. På min avdeling har vi 19 småbarn fra 8 mnd til litt over to år gamle og fem voksne og det er ikke mulig å hjelpe alle barna til enhver tid. Mye av dagen går også vekk til praktiske gjøremål som spising, soving, bleieskift og påkledning. Så jeg lurer litt på når de som synes at barna skal være ute mer enn en time eller to tenker at man skal rekke det? 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #39 Skrevet 6. januar 2012 Det mange foreldre ikke forstår, er at barn som elsker å være ute i all slags vær sammen med foreldrene, kan hate å væte ute i barnehagen... Hvorfor? Kan jo være mange grunner til det, men en av dem kan jo være hvor forskjellig aktiviteten/leiken er hjemme og i bhg. Hjemme har foreldrene god kapasitet til å leke direkte med sitt barn, dra det på akebrett/sparktur el.l., mens i bhg må barna være mer 'alene' da man ikke har mulighet til samme 1-til-1- oppfølging som på hjemmebane. Om barnet ramler i dyp snø, så er det ikke sikkert det blir hjulpet opp igjen 'på sekundet' osv... Helt enig. Blir overhodet ikke det samme å være ute i barnehagen som hjemme, på tur o.l. Er langt ifra alle barnehager som har særlig bra uteområde også. I vår har de iallefall begrenset med uteleker, og blir gjerne til at de minste (som ikke er flinke nok til å aktivisere seg selv) blir gående rundt og rusle og "drive dank". Bedre med organisert aktivitet inne da, enn timesvis ute. 1
SummerJoy Skrevet 6. januar 2012 #40 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Jeg kan bare svare for meg selv. Det er ikke sånn at vi ikke er ute i det hele tatt i mørket og vi prøver sakte, men sikkert å ufarliggjøre det. Men vi er ikke ute i to timer med en lite, redd gutt når det er mørkt. Da er det gjerne nok med en halvtime Og er vi så heldige at det er snø så trives han bedre ute og vi kan være der leeeeeenge Jeg er gjerne rar, men hva er det som er så spennende med å være ute timesvis i sandkassen? Jeg er veldig glad i å gå laaange turer o.l, i skog og mark, og tar gjerne med ungene på ryggen, men lekeplassen i timesvis? Nei takk.. Hva er gale med en halvtime? Er noe annet om sommeren i hagen i stekende sol osv Høres ut som det er farlig å innrømme at man setter pris på innekos også Jeg syns utetid i bhg på 1-2 timer om vinteren er heelt ok. Endret 6. januar 2012 av SummerJoy 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå