AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Hvor viktig/ uviktig synes dere det er at barnet deres (1-3 år)ikke har vært ute for hele dagen når dere henter i bhg? Er dere flinke å være ute med barnet deres selv på ettermiddagene etter jobb og barnehage ? Hvor viktig synes dere det er at småbarnet deres får frisk luft og mulighet til å trene motorikken utendørs daglig? Jeg undres fordi jeg vet at på mange småbarnsavdelinger er barna ekstremt lite ute. For meg er tilogmed 1 time utetid lite, spesielt om barnet ikke får være ute etter barnehagen i tillegg? Hvilke krav stiller dere til barnehagen her?
Gjest Annaires Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Syns de er ALT for lite ute i bhg! Kanskje en time bare, og enda mindre om det er dårlig vær. Varierer litt på om hvor lenge hun sover. Er ikke ute her etter bhg nå når det er så mørkt, men når det er litt lysere er vi ute i Hagen, eller på lekeplassen. Hun er 2,5.
Gjest pysepusen Skrevet 4. januar 2012 #3 Skrevet 4. januar 2012 Jeg synes de er altfor lite ute i bhg! Nå har jeg vært veldig streng på dette med vår, så de er ute minst en time til dagen (dessverre kun når min sønn er ute da ettersom det kun er jeg som klager på det). Er det fint vær er de også ute på ettermiddagen da, og det er jo flott! Nå om vinteren blir det dessverre kun en time. Vi prøver så godt vi kan å være ute om ettermiddagen, men dessverre blir det ikke hver dag. Men; om de ikke er mer ute i bhg til våren og sommeren skal de jammen meg få beskjed
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #4 Skrevet 4. januar 2012 Da jeg jobbet i barnehage var vi (som oftest) inne før lunsj, deretter sov de små, så var vi ute resten av dagen, om vært tillot det. Om våren/sommeren var vi ute nesten hele dagen etter frokost. Dessverre er det ikke alltid like lett å organisere, jeg synes det er altfor mange barn pr. ansatt i barnehagene idag, og det er veldig synd. 1
SummerJoy Skrevet 4. januar 2012 #5 Skrevet 4. januar 2012 Er veldig fornøyd med barnehagen vår på det området. De er stort sett ute hver dag. Har de vært inne en hel dag, så er det noe de nevner når vi henter, og fremlegger det som "unntakstilstand". Jeg syns derimot ikke man trenger å være så lenge ute av gangen om ikke været er noe særlig.. Syns ikke noe om å være ute timesvis selv når været er guffent, men en luftetur hver dag syns jeg er veldig viktig. Om jeg er flink å være ute når vi kommer hjem? Ikke på denne tiden. Da er det mørkt og mye koseligere å være inne. Om våren/sommeren derimot blir stort sett ettermiddagene tilbragt på terrassen/i hagen med grilling og lek. 2
Gjest imli Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 Er vel ikkje særleg rart om dei ikkje er så mykje ute om vinteren. Sjå for deg om det var deg som skulle kle på x antall 1-åringar, ta dei med ut med alt det inneber, og så inn og kle av. Vil trur av- og påkledninga tek rimeleg lang tid. Og i dårleg ver vil ein 1-åring ha liten glede av å vera ute, i alle fall viss det er få vaksne og ungen berre sit åleine i sandkassa... Mange er veldig opptekne av dette ute-greine, ungane kan jo ha det kjempeflott inne! Eg ville i alle fall ikkje likt å vera ute i timesvis i iskaldt regn, så kvifor skal eg presse på bhg til å få ungane mine til å vera det? Etter mitt syn er ein time ute dagleg når det er dårleg ver meir enn nok for dei minste. 15
Rødtoppen86 Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Det er sant som to over her sier om tid og organisering. Jeg jobber i barnehage med de aller minste, og når det er vinter, er vi ute en gang om dagen, og det er før lunsj og soving. Først kommer barna og spiser frokost, og så når alle er ferdige begynner vi å kle på 16 barn med 4-5 ansatte. Da tar det 45-60 minutter før alle barna er kommet seg ut. Man må huske på at det tar sin tid å kle på småbarn til vintervær, og det skal sjekkes og skiftes noen bleier. Da får vi vært ute i cirka 1 til 1 1/2 time, og det er ofte nok for de små. Vottene begynner å bli våte av snøen, og barna er sultne. På ettermiddagen etter frukt og soving er vi færre ansatte, men fortsatt like mange barn, og da kommer vi oss ikke ut på vinterstid. Det er også slik at barna har bæsjebleier på ettermiddagen etter dagens måltider, og da tar det sin tid å skifte bleie hvis man er ute og skal inn, kle av, skifte, kle på og komme seg ut igjen. Når det er vår, sommer og høst derimot er vi ute hver dag hele dagen omtrent og koser oss Da kan man spise ute og trenger kun å gå inn for å skifte bleier, så sommerhalvåret er enklere for utelivet i barnehagen. Håper at foreldre kan ha forståelse for at vi gjør vårt beste etter de ressurser vi har 8
SummerJoy Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Jeg merker foressten på datteren min at de gangene de er veldig mye ute (for eksempel av og til hele dagen om sommeren) så er hun FRYKTELIG trøtt i forhold til om de er en del inne også. Slitsomme ettermiddager da ja, med drittsur unge. Er ikke bra å være ute for mye heller.. Inne er det ofte roligere aktiviteter som lesing, perling osv, og det er bra med sånne stunder også for de små. Ute er det ofte veldig høyt tempo hele dagen. 3
Fru Filifjonka Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Jeg er litt usikker på hvor viktig det faktisk er for de minste å være ute uansett vær. Tykke klær som det er vanskelig å bevege seg i og kalde hender. Noen blir kanskje bare plassert i en vogn mens de store leker. Frisk luft er selvsagt et argument, men fysisk får de kanskje mer ut av å være inne. Men det kommer jo an på om avdelingen er tilpasset små barns tumling. 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #10 Skrevet 4. januar 2012 Jeg har min datter (1 år) i friluftsbarnehage, ettersom det er viktig for meg at hun får være ute. På grunn av jobb og annet så blir det ikke så mye utetid hjemme på hverdagene, siden det begynner å bli mørkt allerede kl 16 nå. Men i helgene er vi ute. Nå på vinteren er de ute i 1-2 timer om dagen, i tillegg til en turdag i uka, selvsagt væravhengig. Er det regn, snør eller for kaldt så er de inne. Og jeg syns det er nok. Det blir fort kaldt for en liten en som ikke løper rundt ennå, og når man er blant de minste så leker de jo ikke så aktivt alene, det blir ofte til at de sitter i huska eller krabber rundt i snøen. Kjenner jeg gleder meg til våren og sommeren med en 1,5-åring, da skal vi kose oss myyyye ute!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Jeg jobber selv, og har jobbet i 15 år i bhg,både i småbarnsavd, storbarnsavd og 1-6 års avd. Jeg vet at i mange tilfeller er det mulig, så sant personalet vil/gidder å ta med småbarna ut mer enn de ofte gjør. Spesielt gjelder dette når barnetallet er maks 14 barn på 4 voksne. Min erfaring er desverre at selv med maks 10 småbarn(mellom 1 og 2,5 år)pga noen barn er borte fra avd den dagen, og 3-4 voksne, så går de ofte ikke ut med barna for hele dagen. I vår del av landet er det sjelden flere kuldegrader, men vintrene kan selvsagt være våte,men litt regn tåler jo alle. Jeg tenker spesielt på barna som nærmer seg toårsalder og litt over, at de ville hatt mye glede av å boltre seg ute litt mer enn ettåringene som ofte tilbringer hele dagen inne( de sover riktignok ute da). Dette gjelder mine erfaringer, dere andre har andre erfaringer. Når jeg ser bort ifra hvor gjennomførbart det er å gi de minste utetid i bhg daglig, så mener jeg bestemt at barn(uansett alder) som får leke og stabbe rundt i frisk luft daglig får bedre helse og styrket immunforsvar, men det er sikkert alle her inne enige om. Det er forøvrig trist at mange barnehager ikke evner å gi selv de minste barna det de har krav på pga voksne som ikke vil være ute, og/eller pga for mange barn pr voksne.Det sistnevnte er selvfølgelig ikke de ansattes feil for det handler desverre om økonomi og politikk. 1
Arkana Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Det er altfor lite utetid i barnehager, og det var en av grunnene til at vi valgte barnepark heller en deltidsplass i barnehage for eldstemann. De er ute hele tiden (åpent 5 timer om sommeren og 4 om vinteren), går bare inn for å spise lunsj. Det er stengt når det er under -10 om vinteren, men det er ikke mange dagene i løpet av et år. Jeg synes det er synd at barnehager er så lite ute og er helt sikker på at mine kommer til å savne det når de går over fra park til barnehage. Jeg synes det er viktig at de er mye ute. Det er frilek og aktivitet på en helt annen måte og de har godt av det. Og ikke minst, barna storkoser seg, uansett vær.
Gjest Sol Skrevet 5. januar 2012 #13 Skrevet 5. januar 2012 Det er altfor lite utetid i barnehager, og det var en av grunnene til at vi valgte barnepark heller en deltidsplass i barnehage for eldstemann. De er ute hele tiden (åpent 5 timer om sommeren og 4 om vinteren), går bare inn for å spise lunsj. Det er stengt når det er under -10 om vinteren, men det er ikke mange dagene i løpet av et år. Jeg synes det er synd at barnehager er så lite ute og er helt sikker på at mine kommer til å savne det når de går over fra park til barnehage. Jeg synes det er viktig at de er mye ute. Det er frilek og aktivitet på en helt annen måte og de har godt av det. Og ikke minst, barna storkoser seg, uansett vær. nå er jo ikke dette et alternativ for alle... de fleste er avhengig av full bhg også på dager med minus 10. ellers er jeg enig med det mange over sier. hvorfor skal ungene på død og liv være ute? de blir satt i en vogn og trillet rundt på tur. en time eller to med det må jo være nok. da syntes jeg (som nevnt over)det er bedre med fri utfoldelse inne. da får de beveget seg rundt og kost seg. og kanskje enda mer utløp for energi tenker jeg. men selvsagt gjelder dette om vinteren. vår, sommer og høst er utetid viktig! og skjønner dere som er bhgpersonal ifht påkledning, bleieskift, grining osv osv. 2
addict Skrevet 5. januar 2012 #14 Skrevet 5. januar 2012 (endret) Barnet mitt blir ikke satt i vogn og trillet rundt ihvertfall, han er ute og leker og elsker det. Barnehagen her er ikke så mye ute, men jeg opplever at når jeg er ute med han selv, så kan han uansett bare oppholde seg der det er brøytet, altså på veien.. Det skal ikke mye snø til før det blir vanskelig for han å bevege seg. Synes godt de kunne vært mer ute, men forstår også hvorfor de ikke er det, og det er ikke alltid at alle 1-2 åringer synes det er kjempegøy å nesten ikke klare å bevege seg, falle i snøen, kave osv. Edit: det skal nevnes at det er veldig mye snø nå, og mitt barn er en av de som er best motorisk utviklet på sin alder. De som ikke er like flinke til å gå, og de som er mindre, har nok enda større problemer ute i snøen. Endret 5. januar 2012 av addict
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Det er altfor lite utetid i barnehager, og det var en av grunnene til at vi valgte barnepark heller en deltidsplass i barnehage for eldstemann. De er ute hele tiden (åpent 5 timer om sommeren og 4 om vinteren), går bare inn for å spise lunsj. Det er stengt når det er under -10 om vinteren, men det er ikke mange dagene i løpet av et år. Jeg synes det er synd at barnehager er så lite ute og er helt sikker på at mine kommer til å savne det når de går over fra park til barnehage. Jeg synes det er viktig at de er mye ute. Det er frilek og aktivitet på en helt annen måte og de har godt av det. Og ikke minst, barna storkoser seg, uansett vær. Kunne du tenkt deg å være ute en hel dag uansett vær? 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #16 Skrevet 5. januar 2012 Det er altfor lite utetid i barnehager, og det var en av grunnene til at vi valgte barnepark heller en deltidsplass i barnehage for eldstemann. De er ute hele tiden (åpent 5 timer om sommeren og 4 om vinteren), går bare inn for å spise lunsj. Det er stengt når det er under -10 om vinteren, men det er ikke mange dagene i løpet av et år. Jeg synes det er synd at barnehager er så lite ute og er helt sikker på at mine kommer til å savne det når de går over fra park til barnehage. Jeg synes det er viktig at de er mye ute. Det er frilek og aktivitet på en helt annen måte og de har godt av det. Og ikke minst, barna storkoser seg, uansett vær. Kunne du tenkt deg å være ute en hel dag uansett vær? 1
Gjest pysepusen Skrevet 5. januar 2012 #17 Skrevet 5. januar 2012 Barnet mitt blir ikke satt i vogn og trillet rundt ihvertfall, han er ute og leker og elsker det. Barnehagen her er ikke så mye ute, men jeg opplever at når jeg er ute med han selv, så kan han uansett bare oppholde seg der det er brøytet, altså på veien.. Det skal ikke mye snø til før det blir vanskelig for han å bevege seg. Synes godt de kunne vært mer ute, men forstår også hvorfor de ikke er det, og det er ikke alltid at alle 1-2 åringer synes det er kjempegøy å nesten ikke klare å bevege seg, falle i snøen, kave osv. Edit: det skal nevnes at det er veldig mye snø nå, og mitt barn er en av de som er best motorisk utviklet på sin alder. De som ikke er like flinke til å gå, og de som er mindre, har nok enda større problemer ute i snøen. Signerer alt sammen - utenom snøen da Her er det fint og bart og ikke så mye regn heller for tiden så jeg ser ikke problemet med å være mer ute!
Fru Filifjonka Skrevet 5. januar 2012 #18 Skrevet 5. januar 2012 Ettåringer blir noen ganger plassert i vogn fordi alle skal ut samtidig, mens treåringene storkoser seg. Hvor mye hvert enkelt barn får ut av utetiden er nok veldig individuelt. Noen barnehager er flinke til å ta slike hensyn, andre ikke. Jeg mener at det er viktigere å legge til rette slik at alle får utfoldet seg fysisk enn at alle skal ut. Noen barnehager har for eksempel tilgang på gymsal, noe som er helt supert! Men hvis det er slik at barna er inne fordi personalet ikke gidder blir det helt feil. Det er barnas behov som må være i fokus.
Orchideae Skrevet 5. januar 2012 #19 Skrevet 5. januar 2012 Sjå for deg om det var deg som skulle kle på x antall 1-åringar, ta dei med ut med alt det inneber, og så inn og kle av. Vil trur av- og påkledninga tek rimeleg lang tid. Jeg jobber på 3-4 års avdeling. Vi har 21 barn, og er 4(innimellom 5) voksne. Vi bruker rundt 1 time fra vi begynner med påkjenning til alle er ute. Avkledning tar vel en halvtime ca.. Det tar tid med mange barn. Både dogåing, påkledning, barna mister fokus eller vil apsolut IKKE ha på seg det de har med av utetøy.
Orchideae Skrevet 5. januar 2012 #20 Skrevet 5. januar 2012 Sjå for deg om det var deg som skulle kle på x antall 1-åringar, ta dei med ut med alt det inneber, og så inn og kle av. Vil trur av- og påkledninga tek rimeleg lang tid. Jeg jobber på 3-4 års avdeling. Vi har 21 barn, og er 4(innimellom 5) voksne. Vi bruker rundt 1 time fra vi begynner med påkledning til alle er ute. Avkledning tar vel en halvtime ca.. Det tar tid med mange barn. Både dogåing, påkledning, barna mister fokus eller vil apsolut IKKE ha på seg det de har med av utetøy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå