Gå til innhold

Min uke som søvnløs

Fremhevede innlegg

Gjest RompeRusk
Skrevet

Trenger bare å lufte noen tanker rundt min egen situasjon.. Rundt et ukjent og ødeleggende syndrom.

Det er fredag. Endelig kan stresset slippe litt av taket. Vissheten om at du skal få sove ut for første gang på 5 dager, er en befriende følelse. Klokken er bare 4, men du kjenner at du er så trøtt, så trøtt. Men du vet bedre. Du vet at dersom du ikke legger deg nå, kommer energinivået til å ta seg drastisk opp igjen i 19-tiden. Du kjenner da ditt eget energinivå gjennom dagen, du vet da hvordan det fungerer.

Du våkner opp lørdag klokken 15:00. Uthvilt. Eller, i det minste så uthvilt som man kan bli når man har en søvnforstyrrelse. For helt uthvilt vil man aldri bli.

Bare tanken på at kvelden skal komme, stresser deg. Du vet at du vil ligge søvnløs frem til klokken passerer 3. Tidligst. Å vite at de 5 timene på jobb kommer til å føles ut som en liten evighet, kun fordi du egentlig er utslitt. Men det viser du ikke til noen. Ikke forteller du det heller. Man velger heller å dekke til litt ekstra med sminke for å skjule de lilla ringene under øynene. Drikker noen bokser med energidrikker for å ikke være tung i øynene. At man sliter med søvn, er det ingen andre enn familie og venner som får vite. Vet at folk som ikke orker å sette seg tilstrekkelig inn i syndromet, aldri vil forstå. "Det er da bare å sove. Legge seg tidligere". Men du og dine nærmeste vet at det er så utrolig mye mer komplisert enn som så.

At man i gjennomsnitt sover 15 timer per arbeidsuke, er ens dypeste hemmelighet.

Lørdag kveld. Endelig stresse ned med en liten fest. Lørdag og alkohol er en av de deiligste dagene i hele uken. Når man våkner opp søndag morgen med øl-ånde, påkledd over dyna, er faktisk den deiligste oppvåkningen på hele uken. Alkoholen gjør at man får sove lettere. Og får ens eget vedkommende: Tyngre. Ingenting kan vekke en før ens kropp selv velger dagen etter en har vært ute.

Søndagskveld. Igjen kommer de stressende tankene. Å vite at man på mandags morgen vil komme for sent til forelesningen, fordi du ikke klarte å sovne før klokken 4. Det er alltid sånn i starten av uka. Klarer aldri å sovne før enda senere enn vanlig, fordi du ønsket, for en gangs skyld, å sove ut på lørdag og søndag.

Mandag kveld. Du sitter som vanlig oppe til sent, og tankene får vandre fritt. "Ikke rart at jeg sovnet under timene på videregående, eller at jeg alltid kom for sent på skolen allerede ungdomsskole". For det gjorde man. Ble stemplet som et b-menneske som frivillig la seg alt for sent. Men man burde visst bedre. Ingen legger seg frivillig klokken 2 hver natt når man går i 10. klasse og er en streber. Du vet også at det ligger stakkars søvnløse mennesker i Norge nå. Men det er ikke mange av oss. Ikke mer en 1 %.

Tirsdag kveld. Enda en søvnløs natt. Lurer på om man kan klare å sove bedre dersom man sliter seg ut dagen etter. Man har et lite håp om at DENNE gangen skal det virke, til tross for at man innerst inne vet at dette er ren ønsketenkning. Hvorfor skulle man kunne stabilisere en døgnrytme nå, når jeg som ung spilte både fotball, drev med hest, hadde en jobb, var en streber på skolen, men LIKEVEL aldri klarte å sove? Man skal prøve likevel. På onsdag skal en prøve.

Onsdag kveld. Man stod opp klokken 8. Trente i en og en halv time på treningsstudio før skole. Man har vært på forelesning fra klokken 10, tatt enda en liten joggetur, og jobbet fra 4-10. Du er på vei hjem fra jobb, med tårer i øynene. Kjenner at dette vil ikke gå uansett. Du vil ligge søvnløs. Atter en natt. Du kjenner at du er så forferdelig sliten psykisk, men du vet at kroppen kommer til å nekte deg å sove. Du klarer ikke tenke klart,

Torsdag kveld. Ligger og tenker på første gangen man trodde det var noe mer enn å bare være et b-menneske. Den videregående skolen man gikk på, hadde besøk fra søvneksperter som søkte elever med et abnormalt søvnmønster. "Kan dette være noe for meg? Jeg er da bare et b-menneske?" Etter søvndagbøker, måling av hjerneaktivitet og puls under søvn, får man det konstantert: Man har Forsinket søvnfasesyndrom. Et syndrom der man har for lite søvnhormon, som gjør at man får et søvnmønster som er unormalt.

Du vet nå at ens eget søvnmønster er fra 03:00 til 11:00. Du kjenner kroppen din nå. Men samtidig vet du at dette er noe som samfunnet rundt deg aldri kommer til å forstå. Aldri.

Du vet at dersom du tar ekstra søvnhormon før man legger seg, kommer du i det minste til å sove dypt de få timene du får sove. Men et normalt søvnmønster vil du ikke kunne få. Du tar medisinen fra legen klokker 23:00, sovner 23:30, og våkner igjen klokken 04:00. Pluss minus 15 minutter. Det varierer fra dag til dag. En dag er du heldig og sovner igjen etter en time. Dagen etter ligger du våken til det nok en gang er på tide å ta til med dagens gjøremål.

Man vet at dersom man er heldig, vil søvnen rette seg opp igjen i 50-års alderen. Tanken gjør meg lettere deprimert. 30 år til med dette faenskapet. 30 år til med et søvnhelvete som ingen andre enn deg selv skjønner hvordan det er å leve med. Ingen har forståelse for det heller. Blir enda litt mer deprimert av å tenke på fremtiden. Med en 8-16-jobb. Det kommer aldri til å gå. Du har det fint som du har det nå, med en deltidsjobb med kun senvakter. Tanken på et normalt liv, sliter meg ut.

Å be en med søvnforstyrrelser å legge seg tidligere, er som å be en lam om å skjerpe seg og å reise seg opp. Tenk over det neste gang du, som har et normalt søvnmønster, ber en som er sliten og søvnløs om å skjerpe seg.

Hilsen en sliten Sunshine som våknet opp med mange tanker i hodet etter 4 timer søvn, og som ikke faller til ro.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjønner hva du mener. For et tiår med ubehandlede søvnforstyrrelser gjør noe med en. Da begynner du å bli passe mør i toppen, da, for ikke å snakke om hvordan resten av kroppen etterhvert nekter å være samarbeidsvillig lenger...

Er du forresten utreder for forsinket søvnfasesyndrom? Mye morsomt legene kan gjøre for å få snudd på døgnet ditt... http://sovnforeningen.no/page14.php

Endret av Rosalie
Skrevet (endret)

Skjønner hva du mener. For et tiår med ubehandlede søvnforstyrrelser gjør noe med en. Da begynner du å bli passe mør i toppen, da, for ikke å snakke om hvordan resten av kroppen etterhvert nekter å være samarbeidsvillig lenger...

Er du forresten utreder for forsinket søvnfasesyndrom? Mye morsomt legene kan gjøre for å få snudd på døgnet ditt... http://sovnforeningen.no/page14.php

Hehe, du rettet før jeg postet. Må være ufattelig slitsomt å ha det slik i 30 år.

Du har all min sympati, og lurer på om jeg kanskje har en mild utgave av det du sliter med.

Endret av *appifany*
Gjest RompeRusk
Skrevet

Hehe, det var nettopp hos søvnsenteret i Bergen jeg var hos :)

Jeg går på melatonin nå, og det fungerer som sagt til en viss grad.. Fåår ihvertfall såpass med søvn at jeg fungerer, men slitsomt å aldri føle seg uthvilt likevel

Skrevet

Hehe, det var nettopp hos søvnsenteret i Bergen jeg var hos :)

Jeg går på melatonin nå, og det fungerer som sagt til en viss grad.. Fåår ihvertfall såpass med søvn at jeg fungerer, men slitsomt å aldri føle seg uthvilt likevel

Begynt med lysterapi enda? Er særskilt det som hjelper på forsinket søvnfasesyndrom. Og som trøst så blir de fleste friske av det lenge før de er 50... :)

Gjest RompeRusk
Skrevet

Begynt med lysterapi enda? Er særskilt det som hjelper på forsinket søvnfasesyndrom. Og som trøst så blir de fleste friske av det lenge før de er 50... :)

Har ikke prøvd det ennå nei, fikk testet ut melatonin i den perioden jeg slet verst med søvn (2 timer per natt), og når det ga meg nok søvn til å fungere i hverdagen, så tenkte jeg det ikke var vits i å teste ut lysterapi :) Men det er absolutt noe å prøve, gjør alt for å bli kvitt dette møkket :klemmer:

Skrevet

Har ikke prøvd det ennå nei, fikk testet ut melatonin i den perioden jeg slet verst med søvn (2 timer per natt), og når det ga meg nok søvn til å fungere i hverdagen, så tenkte jeg det ikke var vits i å teste ut lysterapi :) Men det er absolutt noe å prøve, gjør alt for å bli kvitt dette møkket :klemmer:

Melatonin gjør jo bare at du får en noe tygre søvnfase og dermed sover noe lengre, mens lysterapi faktisk kan få snudd døgnet ditt til mer normal døgnrytme over tid. Jeg sliter ikke med dette, men etter det jeg har hørt, så kan det være ganske krevende mens behandlingen for å få snudd på døgnet står på, men det er virkelig verdt det i lengden.

AnonymBruker
Skrevet

Høres fælt ut. Sliter også med søvnen, men jeg vet hvorfor, og må bare ta tiden til hjelp.

Men jeg stusser på én ting - hvorfor skal dette være din "dypeste hemmelighet"? Det er da vel ikke flaut å ha søvnforstyrrelser?

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Høres fælt ut. Sliter også med søvnen, men jeg vet hvorfor, og må bare ta tiden til hjelp.

Men jeg stusser på én ting - hvorfor skal dette være din "dypeste hemmelighet"? Det er da vel ikke flaut å ha søvnforstyrrelser?

Tja, jeg ser på det som et tabu, i det minste. Om jeg har fortalt det til andre enn venner og familie, har jeg bare fått beskjed om å "skjerpe meg", eller å "legge meg tidligere". Føler at samfunnet og folkene har så vanvittig lite forståelse for det som er "unormalt".. Til og med min beste venninne presterte å kjøpe meg noen søvndyssende terninger, kuler, eller hva det enn nå var, fordi hun "visste at jeg slet med søvn". Når engang ikke min beste venninne kan skjønne at det er noe fysisk, og ikke psykisk, så gir jeg egentlig litt opp, og holder det mest for meg selv..

Gjest RompeRusk
Skrevet

Melatonin gjør jo bare at du får en noe tygre søvnfase og dermed sover noe lengre, mens lysterapi faktisk kan få snudd døgnet ditt til mer normal døgnrytme over tid. Jeg sliter ikke med dette, men etter det jeg har hørt, så kan det være ganske krevende mens behandlingen for å få snudd på døgnet står på, men det er virkelig verdt det i lengden.

Hmm, kanskje noe å prøve ut.. :) Jeg har hørt omvendt, at melatonin fungerer bedre fordi det er kroppens søvnhormon, og at man ofte faller tilbake til gamle vaner ved lysterapi.. Men man skal aldri si aldri :)

Skrevet

Jeg har hatt FSS så lenge jeg kan huske, men fikk ikke diagnosen før i midten av 20-årene (er 30 nå). Tok opp søvnproblemene mine med mange forskjellige leger, men fikk alltid høre at det ikke fantes noen søvnforstyrrelse med disse symptomene - "bare drikk litt kamillete før du legger deg, så skal du se det ordner seg". Ren flaks gjorde at jeg fikk diagnosen. Jeg kom over en Wikipediaside om FSS mens jeg lette etter noe annet, og jeg kunne nesten ikke tro mine egne øyne. Alle symptomene stemte. Jeg husker jeg gråt av lettelse, for nå hadde jeg konkret informasjon å vise til når jeg igjen oppsøkte legen. Søvnundersøkelsen viste alvorlig forskyvning, og det var ingen tvil om at det var FSS jeg led av.

Når man har alvorlig forskyvning er det svært sjelden at man får gjort noe med det på lang sikt. I en studie kom det frem at hele 90% var tilbake til sitt normale (altså forstyrrede) søvnmønster et år senere. For nesten 30% skjedde dette allerede i løpet av den første uken... Det beste man kan håpe på er som regel at man ved bruk av riktige hjelpemidler kan klare å våkne/sovne 1-2 timer tidligere enn "normalt". Ved mild forskyvning er prognosen noe bedre. Det hjelper heller ikke at norske leger/spesialister generelt er elendige når det gjelder behandling av denne forstyrrelsen. Det finnes masse man kan gjøre, men søvnspesialisten hadde bare tre alternativer til meg; lysterapi (riktignok med 10000 lux, men han hadde ikke engang fått med seg at blått lys har vist seg å ha langt bedre effekt enn det hvite som finnes i standardlampen fra philips), kronoterapi og melatonin (som man vet lite om langtidseffekt/bivirkninger av).

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å laste ned denne lille saken på PC-en din, Sunshine92: http://stereopsis.com/flux/

Garantert fri for virus, og helt gratis. Den har på ingen måte kurert søvnforstyrrelsen min, men den gjør det lettere å bli trøtt, slik at jeg i alle fall kan få litt mer søvn de dagene jeg må tidligere opp. Noe av det viktigste man kan gjøre er å blokke ut sterkt (og da først og fremst blått) lys på kveldstid. TV, PC og mobil har blått lys, og gjør at man holder seg lenger våken, samt at det blir vanskeligere å sovne når man først har lagt seg. Vanlige lamper og lys er heller ikke bra, men disse er altså verstingene. Programmet sørger for at skjermen din får et svakt gulskjær (blokker ut blått lys) etter solnedgang. Du plotter bare inn postnummeret ditt, så finner programmet automatisk tidspunkt for solnedgang/soloppgang. Skal du se på TV de siste 2-3 timene før du legger deg, bør du bruke briller/solbriller med oransje tint i glasset.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg har hatt FSS så lenge jeg kan huske, men fikk ikke diagnosen før i midten av 20-årene (er 30 nå). Tok opp søvnproblemene mine med mange forskjellige leger, men fikk alltid høre at det ikke fantes noen søvnforstyrrelse med disse symptomene - "bare drikk litt kamillete før du legger deg, så skal du se det ordner seg". Ren flaks gjorde at jeg fikk diagnosen. Jeg kom over en Wikipediaside om FSS mens jeg lette etter noe annet, og jeg kunne nesten ikke tro mine egne øyne. Alle symptomene stemte. Jeg husker jeg gråt av lettelse, for nå hadde jeg konkret informasjon å vise til når jeg igjen oppsøkte legen. Søvnundersøkelsen viste alvorlig forskyvning, og det var ingen tvil om at det var FSS jeg led av.

Når man har alvorlig forskyvning er det svært sjelden at man får gjort noe med det på lang sikt. I en studie kom det frem at hele 90% var tilbake til sitt normale (altså forstyrrede) søvnmønster et år senere. For nesten 30% skjedde dette allerede i løpet av den første uken... Det beste man kan håpe på er som regel at man ved bruk av riktige hjelpemidler kan klare å våkne/sovne 1-2 timer tidligere enn "normalt". Ved mild forskyvning er prognosen noe bedre. Det hjelper heller ikke at norske leger/spesialister generelt er elendige når det gjelder behandling av denne forstyrrelsen. Det finnes masse man kan gjøre, men søvnspesialisten hadde bare tre alternativer til meg; lysterapi (riktignok med 10000 lux, men han hadde ikke engang fått med seg at blått lys har vist seg å ha langt bedre effekt enn det hvite som finnes i standardlampen fra philips), kronoterapi og melatonin (som man vet lite om langtidseffekt/bivirkninger av).

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å laste ned denne lille saken på PC-en din, Sunshine92: http://stereopsis.com/flux/

Garantert fri for virus, og helt gratis. Den har på ingen måte kurert søvnforstyrrelsen min, men den gjør det lettere å bli trøtt, slik at jeg i alle fall kan få litt mer søvn de dagene jeg må tidligere opp. Noe av det viktigste man kan gjøre er å blokke ut sterkt (og da først og fremst blått) lys på kveldstid. TV, PC og mobil har blått lys, og gjør at man holder seg lenger våken, samt at det blir vanskeligere å sovne når man først har lagt seg. Vanlige lamper og lys er heller ikke bra, men disse er altså verstingene. Programmet sørger for at skjermen din får et svakt gulskjær (blokker ut blått lys) etter solnedgang. Du plotter bare inn postnummeret ditt, så finner programmet automatisk tidspunkt for solnedgang/soloppgang. Skal du se på TV de siste 2-3 timene før du legger deg, bør du bruke briller/solbriller med oransje tint i glasset.

Wow, tusen takk for tips!

Hadde det akkurat på samme måten selv, gikk til leger, men fikk kun med legemelding om at jeg "i perioder kunne slite med søvn, og kunne derfor komme for sent til skole og jobb". Vanvittig slitsomt å ikke bli hørt.. Men dette skal jeg absolutt prøve ut, selv om jeg tror at det ikke er der problemet ligger. Kan skru av lyset klokken 23, og ligge i mørket i både 3 og 4 timer før jeg sovner..

Men tar som sagt imot alle tips, så tuusen takk :klemmer:

Skrevet (endret)

Wow, tusen takk for tips!

Hadde det akkurat på samme måten selv, gikk til leger, men fikk kun med legemelding om at jeg "i perioder kunne slite med søvn, og kunne derfor komme for sent til skole og jobb". Vanvittig slitsomt å ikke bli hørt.. Men dette skal jeg absolutt prøve ut, selv om jeg tror at det ikke er der problemet ligger. Kan skru av lyset klokken 23, og ligge i mørket i både 3 og 4 timer før jeg sovner..

Men tar som sagt imot alle tips, så tuusen takk :klemmer:

Jeg har ganske likt naturlig søvnmønster som deg. Sovner mellom 03:00 og 04:00, våkner mellom 12:00 og 13:00. Dette kan jo selvsagt skli ut litt innimellom, men det er først og fremst pga. hva samfunnet forventer. Må jeg f.eks opp klokken 10:00, kan jeg rett og slett ikke sove natten før. Jeg er ikke våken nok til å reagere på alarmklokker før rundt 12:00. Har ikke tall på hvor mange vekkeklokker jeg har knust i søvne, for ikke å snakke om hvor mange ganger jeg har våknet med mobil eller vekkeklokken gjemt under kroppen. Av og til kan jeg til og med gå ut av sengen for å slå av alarmen uten å huske at jeg har gjort det, og atter andre ganger sover jeg bare gjennom bråket :fnise:

Nå glemte jeg nesten poenget mitt her. F.lux gjør neppe at du sovner 23:00 om det er naturlig for deg å sovne rundt klokken 3. Det ville jo vært en ekstrem forandring. Men den kan gjøre det lettere å sovne tidligere og raskere enn du ville gjort uten :)

Vet hvordan det er å ligge i sengen og vri seg, men det har aldri ført noe godt med seg å legge seg såpass lenge før man blir trøtt for min del. Det ender som oftest med at jeg blir liggende med dårlig samvittighet for at jeg ikke får sove, og dermed sovner enda senere enn jeg ville gjort dersom jeg la meg når jeg faktisk var trøtt. Liker du å lese på sengen? Da kan du jo legge deg en stund før du blir trøtt mens du leser en god bok. Pass bare på å kjøpe en orange/rød lyspære som ikke er så sterk, så ødelegger du ikke for nattesøvnen. Lydbok er også koselig, og da trenger man jo ikke lys heller. Ikke ligg uvirksom og lys våken i flere timer, i alle fall.

Regner med at du kjenner til Søvnhygienereglene? http://www.lommelegen.no/322782/sovnhygiene

De er selvsagt fornuftige de, men det er allikevel noen individuelle forskjeller her, og man skal ikke følge de blindt dersom man merker at alternativet fungerer bedre. Her står det f.eks: "Trening må imidlertid avsluttes minst 3-4 timer før leggetidspunktet", mens jeg personlig sovner raskere etter litt powerwalking 1-2 timer før jeg skal legge meg. Det står også at man skal stå opp til samme tid hver dag, noe som kan være direkte farlig for en person med FSS som har normal arbeidstid/går på skole. Personer med FSS er jo ofte nettopp helt avhengige av å kunne ta igjen tapt søvn i helger/ferier. Aldri ha dårlig samvittighet dersom du sover ekstremt lenge de dagene du har fri, eller om du er så trøtt at du dupper av på sofaen en par timer midt på dagen. Selvsagt er det best å ha en noenlunde fast rutine, men ikke på bekostning av nødvendig mengde, og kvalitet på, søvn.

Endret av Antlers
Gjest RompeRusk
Skrevet

Jeg har ganske likt naturlig søvnmønster som deg. Sovner mellom 03:00 og 04:00, våkner mellom 12:00 og 13:00. Dette kan jo selvsagt skli ut litt innimellom, men det er først og fremst pga. hva samfunnet forventer. Må jeg f.eks opp klokken 10:00, kan jeg rett og slett ikke sove natten før. Jeg er ikke våken nok til å reagere på alarmklokker før rundt 12:00. Har ikke tall på hvor mange vekkeklokker jeg har knust i søvne, for ikke å snakke om hvor mange ganger jeg har våknet med mobil eller vekkeklokken gjemt under kroppen. Av og til kan jeg til og med gå ut av sengen for å slå av alarmen uten å huske at jeg har gjort det, og atter andre ganger sover jeg bare gjennom bråket :fnise:

Nå glemte jeg nesten poenget mitt her. F.lux gjør neppe at du sovner 23:00 om det er naturlig for deg å sovne rundt klokken 3. Det ville jo vært en ekstrem forandring. Men den kan gjøre det lettere å sovne tidligere og raskere enn du ville gjort uten :)

Vet hvordan det er å ligge i sengen og vri seg, men det har aldri ført noe godt med seg å legge seg såpass lenge før man blir trøtt for min del. Det ender som oftest med at jeg blir liggende med dårlig samvittighet for at jeg ikke får sove, og dermed sovner enda senere enn jeg ville gjort dersom jeg la meg når jeg faktisk var trøtt. Liker du å lese på sengen? Da kan du jo legge deg en stund før du blir trøtt mens du leser en god bok. Pass bare på å kjøpe en orange/rød lyspære som ikke er så sterk, så ødelegger du ikke for nattesøvnen. Lydbok er også koselig, og da trenger man jo ikke lys heller. Ikke ligg uvirksom og lys våken i flere timer, i alle fall.

Regner med at du kjenner til Søvnhygienereglene? http://www.lommelegen.no/322782/sovnhygiene

De er selvsagt fornuftige de, men det er allikevel noen individuelle forskjeller her, og man skal ikke følge de blindt dersom man merker at alternativet fungerer bedre. Her står det f.eks: "Trening må imidlertid avsluttes minst 3-4 timer før leggetidspunktet", mens jeg personlig sovner raskere etter litt powerwalking 1-2 timer før jeg skal legge meg. Det står også at man skal stå opp til samme tid hver dag, noe som kan være direkte farlig for en person med FSS som har normal arbeidstid/går på skole. Personer med FSS er jo ofte nettopp helt avhengige av å kunne ta igjen tapt søvn i helger/ferier. Aldri ha dårlig samvittighet dersom du sover ekstremt lenge de dagene du har fri, eller om du er så trøtt at du dupper av på sofaen en par timer midt på dagen. Selvsagt er det best å ha en noenlunde fast rutine, men ikke på bekostning av nødvendig mengde, og kvalitet på, søvn.

Takk for råd :)

Har vært borti søvnhygiene-"reglene" ja, uten hell.. Har aldri hatt noen faste rutiner på helger dersom jeg trenger søvn, for sove ut må jeg da gjøre innimellom for å ikke bli helt tussete :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...