Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har nå forsikret lille gutten vår på litt over et halvt år. dette falt helt naturlig for meg å gjøre, og nå er det heldigvis endelig i boks. mannen min hadde snakket om forskring med kollegaene sine på jobb her i forrige uke, og da hadde ingen av de forsikret sine barn. hmmm... har dere forsikret barna deres?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Ja, selvfølgelig!

Og jeg og mannen er forsikret. Noe annet er jo dumt...

Endret av Annaires
  • Liker 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig!

Ikke noe selvfølge det.

Flere folk forsikrer dyra sine enn barna sine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så hva går dette ut på?

Skrevet

Nei. Får ikke forsikret han før han er 2 år pga lav fødselsvekt.... Men i mai blir det gjort!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har lest og lest om dette emnet, men velger å stole på de ekspertene som sier at barneforsikring ikke er nødvendig (for folk i min situasjon). Ekspertene er som kjent delt i meningen om denne forsikringen.

Vi er to voksne med normalt god inntekt, stort nettverk av familie rundt oss, og vi har statens velferdsordninger i ryggen. Skulle en helt uforutsett ulykke skje, og vi må ha romsligere økonomi for å gå ned i stilling el.l, får vi selge huset, som er veldig sentralt og i et attraktivt område, og flytte til noe rimeligere. Det er vi uansett nødt til hvis vi f.eks. får en rullestolbruker i familien, for det er ikke veldig praktisk i så måte.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har vi ikke gjort, fordi vi mener det er totalt unødvendig (og ekspertene er enige). Forsikringsselskapene snakker gjerne om de store summene man får hvis barnet blir ufør, men det er veldig vanskelig å få slike diagnoser og det er kun én diagnose som gir 100% uførhet (selv å få kappet av begge hendene gir kun 50% arbeidsuførhet). Dermed blir også summen man får tilsvarende kuttet, så de aller fleste kan se langt etter millionene.

De resterende småsummene i forsikringen er også helt uvesentlige. Man forsikrer da ikke noen for å få 10 000 ved tannskader eller 500 kr om barnet blir innlagt på sykehus. Og hvis man leser gjennom papirene ser man også at det er relativt høye krav for å få disse erstatningene. F.eks. er et krav for å få penger for tannskader at skaden gjelder de permanente tennene OG at den er taksert senest 2 år etter at skaden oppstod. Vår gutt fikk slått ut en tann i barnehagen i sommer. Hadde vi hatt barneforsikring kunne han likevel sett langt etter disse pengene, for de permanente tennene hans kommer ikke fram før om noen år uansett og da har det gått for lang tid siden uhellet. Jeg tror de færreste som har barneforsikring virkelig har lest hva de realistisk sett kan få om noe skulle skje.

Det er på ingen måte noen selvfølge å forsikre barna sine på samme måte som man forsikrer hus, innbo og de voksne. Man forsikrer huset fordi man ikke har råd til å kjøpe nytt om noe skulle skje, og man forsikrer foreldrene fordi det er de som har inntekten man lever av.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Nei, det har vi ikke gjort, fordi vi mener det er totalt unødvendig (og ekspertene er enige). Forsikringsselskapene snakker gjerne om de store summene man får hvis barnet blir ufør, men det er veldig vanskelig å få slike diagnoser og det er kun én diagnose som gir 100% uførhet (selv å få kappet av begge hendene gir kun 50% arbeidsuførhet). Dermed blir også summen man får tilsvarende kuttet, så de aller fleste kan se langt etter millionene.

De resterende småsummene i forsikringen er også helt uvesentlige. Man forsikrer da ikke noen for å få 10 000 ved tannskader eller 500 kr om barnet blir innlagt på sykehus. Og hvis man leser gjennom papirene ser man også at det er relativt høye krav for å få disse erstatningene. F.eks. er et krav for å få penger for tannskader at skaden gjelder de permanente tennene OG at den er taksert senest 2 år etter at skaden oppstod. Vår gutt fikk slått ut en tann i barnehagen i sommer. Hadde vi hatt barneforsikring kunne han likevel sett langt etter disse pengene, for de permanente tennene hans kommer ikke fram før om noen år uansett og da har det gått for lang tid siden uhellet. Jeg tror de færreste som har barneforsikring virkelig har lest hva de realistisk sett kan få om noe skulle skje.

Det er på ingen måte noen selvfølge å forsikre barna sine på samme måte som man forsikrer hus, innbo og de voksne. Man forsikrer huset fordi man ikke har råd til å kjøpe nytt om noe skulle skje, og man forsikrer foreldrene fordi det er de som har inntekten man lever av.

Om man blir 50% ufør da, så er det jo slik at de som er forsikret sitter igjen med mer enn de som ikke er det.

Om det så er 50% av summen.

Og ekspertene er ikke enig med deg. NOEN av de er det, men jeg velger å høre på de andre.

Den tusenlappen i året betaler jeg gladelig.

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har forsikret sønnen, mye fordi han kan fortsette livsforsikringen sin uten ny legerklæring når han blir voksen. Jeg får ikke livsforsikring pga. kronisk sykdom som oppsto før jeg ble myndig, og dette vil jeg unngå for ham.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke de som ikke forsikrer sine barn. På grunn av at mamma og pappa har forsikret meg igjennom hele barndommen (er nå i starten av 20-årene) har jeg rettmessig fått igjen endel penger pga. av uførhet som følge av alvorlig sykdom. Selvom noen hundretusen ikke er så mye i det lange løp i forhold til millioner, gir det meg et bedre utgangspunkt i etableringsfasen f.eks og gir meg en mulighetjeg aldri hadde hatt om jeg ikke hadde hatt barneforsikring som barn. Og lets face it, uansett om foreldre har over gjennomsnittet høy inntekt er det ikke dermed sagt at de er så gira på å slenge rundt seg med penger til sin(e) barn.

• Liker 2
Gjest Anneli
Skrevet

Vi har forsikret snuppa vår og det er jeg glad for!

Da hun var 1,5 år fikk hun diagnosen diabetes type 1. Ingen i vår familie har sykdommen, så det var litt lyn fra klar himmel.

Vi fikk utbetalt 100 000kr av forsikringen med en gang, og 2 år etterpå fikk snuppa 400 000kr satt på konto i sitt navn. Det er nå 3,5 år siden hun fikk diagnosen.

Jeg anbefaller alle som spør å forsikre barna sine!

• Liker 2
Gjest 89-modell
Skrevet

Dette er noe alle må ha :) jobber med forsikring selv!

Skrevet

Jeg har forsikret begge barna mine, rett og slett fordi de offentlige ordningene ikke er gode nok. Det koster ikke så mye i året, og de hundrelappene betaler jeg gladelig!

• Liker 1
Skrevet

Ja, jag har försäkrat dem.

Kan vi få ett litet extra belopp som hjälp om barnen måste på sjukhus en längre tid, eller om vi måste handikappanpassa hemmet, eller som kompenstion för någon sjukdom så är det värt det tycker jag. Om barnen får en skada som påverkar framtida möjlighet till försörjning, eller om vi måste gå ner i arbetstid för att ta hand om den - då kommer även en liten summa att hjälpa till.

Naturligtvis hoppas jag att vi inte kommer behöva utnyttja försäkringen.

Gjest Ulizza
Skrevet

Den med diabetes var jo veldig bra!

Men jeg har også inntrykk av at det er stort sett småbeløp fra de fleste forsikringsselskapene pga alle mulige unntak.

Hvordan klarer man å velge den beste ordningen når man leser, og leser og skjønner mindre og mindre av alt det som står med liten skrift. Vil jo ha den med best tilbud!

Skrevet

Vi har ikke gjort det, og er fortsatt litt usikker. Men er det slik at barnet kan få videreført forsikringen når han blir voksen, uten legerklæring og slikt? I så fall er det det beste argumentet jeg har sett hittil.

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Vi har forsikret ham hos Gjensidige? (nå ble jeg litt usikker, men kan sjekke opp) og der kan forsikringen videreføres uten ny legeerklæring. Det var et av de viktigste argumentene for vår del.

Gjest pysepusen
Skrevet

Selvfølgelig er han forsikret! Mannen ringte forsikringsselskapet da han var to dager gammel og han har siden det vært forsikret!

Skrevet

Jeg har forsikret sønnen, mye fordi han kan fortsette livsforsikringen sin uten ny legerklæring når han blir voksen. Jeg får ikke livsforsikring pga. kronisk sykdom som oppsto før jeg ble myndig, og dette vil jeg unngå for ham.

Vi har samme erfaring som deg, og det var en av hovedgrunnene til at det var en selvfølge for oss å forsikre barna våre!

Skrevet

Vi har også forsikret barna:)

(Mannen i huset får avslag hos alle selskap,..og det ønsker jeg ikke at mine barn skal oppleve i fremtiden.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...