AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #1 Skrevet 4. januar 2012 Hvor forventet er det egentlig å takke for en hyggelig sammenkomst i ettertid? F.eks. sende mail/sms til vertinnen for et uformelt selskap/fest og takke for sist og si at det var et flott selskap? Eller om man var vertinnen, skal man da takke gjestene (i ettertid) for at de kom og fortelle hvor hyggelig det var? Slike ting føles veldig unaturlig for meg. Jeg pleier å si det underveis i selskapet/festen, og når jeg forlater selskapet/festen takker jeg vertinnen for en hyggelig kveld, god mat, godt selskap osv. Da anser jeg meg for "ferdig-takket" og synes ikke det er nødvendig å takke enda en gang pr mail eller nevne det spesielt neste gang vi treffes. Nå er en venninne av meg veldig irritert på meg fordi hun mener jeg er ekstremt uhøflig. Jeg hadde invitert henne og mannen til nyttårsselskap hos meg på nyttårsaften sammen med noen flere vennepar. Vi hadde en kjempekoselig kveld, og utpå natta dro gjestene hjem. Jeg fulgte hvert par til døra, takket for at de kom og sa at jeg syntes det hadde vært en super kveld. Nå i kveld, tre dager senere, fikk jeg en opprørt mail fra denne ene venninnen der hun lekset opp for meg om høflighet og skikk og bruk. Hun skrev at hun hadde sett seg lei på at jeg aldri takket for besøket etter slike kvelder (altså en dag eller to etterpå) og at jeg heller ikke takket vertinnen etterpå hvis jeg hadde vært hos henne på noe tilsvarende. Hun poengterte at det å glemme seg bort en gang innimellom var greit, men det kom tydelig fram at hun hadde irritert seg over mine manglende manerer over lengre tid og nå hadde begeret flytt over. Jeg ble helt paff og har ennå ikke svart henne. Jeg har jo lagt merke til at hun alltid takker for selskapet dagen etter, men har ikke tenkt videre over det. Ingen andre jeg kjenner gjør det sånn. Man kan jo selvfølgelig snakke om hvor gøy man hadde det og hvor god maten var osv, men da gjør vi det fordi det er et naturlig samtaleemne, ikke som standard høflighetsfraser. Hva bør jeg gjøre? Beklage og love bot og bedring, eller forklare at sånt føles unaturlig for meg og at hun ikke kan forvente at jeg skal følge samme skikk og bruk som hun har lært?
Bijate Skrevet 4. januar 2012 #2 Skrevet 4. januar 2012 Hvis jeg inviterer til noe, så forventer jeg ikke at jeg får høre om det dager etterpå, i den duren som du skriver om. Jeg håper jo selvfølgelig at de syns det er hyggelig, og kommenterer før de går, evnt. kommer i snakk om det neste gang man møtes, men utover det gjør ikke jeg det, eller forventer noe slikt. Men jeg vet godt at det er mange som gjør det, om de forventer det er en annen sak, men jeg sender av og til en melding til noen av de jeg møtte(da altså ikke vertinnen) og sier at det var hyggelig å møtes, og takker for en fin kveld, men det er fordi det virkelig var slik, og ikke fordi jeg føler at det er noe jeg "må" gjøre etter en kveld sammen. Jeg tror kanskje du kommer best ut av det hvis du skriver tilbake at du beklager at du ikke har gjort det, men begrunner det med at du ikke føler det som noe naturlig å gjøre, men at du sier takk på selve kvelden. Det ville nok jeg gjort. Å forplikte seg til en sånn type ting, ser jeg fort for meg kan bli verre hvis du en annen gang glemmer det av. Håper det ordner seg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå