AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Hei! Det har seg slik at jeg i dag oppdaget at lillesøstra mi har laget seg facebook. Hun er 13 år og jeg er 19, så jeg føler et stort ansvar overfor henne. Jeg laget ikke meg facebook før jeg gikk i andre videregående, og også i dag er jeg veldig lite aktiv der og forstår at man må være litt forsiktig på slike sosiale nettverk-sider. Det lønner seg ikke å være tidlig ute der. Jeg har ofte snakket med henne om facebook og anbefalt henne å ikke lage dette før hun kanskje går i tiende(el 1.vgs), nå går hun i 8.klasse. Hun har alltid vært enig virker det som og sagt at hun skal vente. Mange i klassen hennes har fb, og jeg har sett at mange av de har 1000-1500 venner, så jeg forstår at hun føler seg presset til å lage dette selv. Men, det de driver med er jo bare tull, når du er 12 hvordan kjenner du da liksom 1000 personer da? De legger til enhver og alle. Jeg selv har rundt 250 kontakter, folk jeg vet hvem er. For litt siden spurte jeg henne om hun hadde laget seg fb og hun sa til meg at hun ikke hadde gjort det. Det skuffer meg at hun løy for meg når dette er noe vi har snakket mye om. Dere synes kanskje jeg virker overbeskyttende og overreagerer, men hun er jo bare 13 år og slik jeg vet har hun NULL behov for fb. Hun har sine 3 bestevenner som hun er mest med, så hva skal hun der i det kaoset? I tillegg er det slik at jeg synes hun oppfører seg veldig som et barn enda, hun tenker veldig kortsiktig og har siden hun begynte på ungdomskolen blitt temmelig frekk også. Hun maser mye om å kjøpe nye klær hele tiden(når hun har en masse fra før), hun tenker så mye over hva andre synes om henne hele tiden, hun følger flokken og har sjeldent egne meninger virker det som. Jeg sier det ofte til henne, du trenger ikke å forandre deg bare fordi vennene dine er sånn og sånn, vær sånn du er men da svarer hun veldig frekt tilbake(type: "fuck deg! Hvem er du? Hold kjeft"). Hun bruker "faen", "drittsekk", "fucka" som helt vanlige ord og krangler omtrent hver dag med meg, storebror på 21 og mor og far(litt mindre med dem). Krangelen handler ofte om at hun må slutte å hele tiden bry seg om hva andre synes om henne, slutte å tenke så mye på klær. Og at hun MÅ lære seg å snakke penere til oss og respektere oss fordi vi er tross alt eldre enn henne. Men hun slutter ikke å bruke stygge ord og det virker som det har blitt hennes uvane. Dere skjønner ikke kanskje hvor jeg skal med dette innlegget. Greia er at jeg ikke skjønner hvordan jeg skal ta dette med facebook opp med henne. Hun har lovet oss å ikke lage dette før om et par år, men så lager hun det bak vår rygg. Hun har temmelig lite nettvett, så hun forstår ikke hva hun begir seg ut på. Samtidig ser jeg at det er mye press på henne fra før, med sminke, klær og "det å være kul", og facebook vil bare forverre dette - der presset er enda større. Derfor vil jeg finne en måte å overtale henne om å slette profilen og heller vente, for hennes eget beste. Jeg synes hun kan vente og ikke er klar for dette ennå. Og har dere noen gode tips til hvordan jeg kan få henne til å krangle mindre med oss, snakke med respekt til oss? Hun har ingen grunn til å snakke slik og jeg merker jeg blir veldig sur når hun banner og er frekk mot oss. Ofte er det slik at jeg prøver å forklare henne om en ting, "slutt å tenke på klær hele tiden. Da får du heller skaffe deg en jobb hvis du har så mye behov for det", så banner og kjefter hun og sier:"du bestemmer ikke over meg. Hold kjeft, fuck deg" og so on. Hun sier det samme til foreldrene mine og er like respektløs. Det sårer meg og dem. Hun var ikke sånn i fjor, men begynte med det når hu begynte i åttende klasse. Jeg føler at vennene hennes har dårlig innvirkning på henne og de presser henne til "Å føle seg kul". Hun er egentlig ikke sånn.
sophiaM Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Det er normalt å oppføre seg litt annerledes når man begynner på ungdomsskolen, man føler jo et behov for å passe inn blant de andre på skolen, begynner med sminke/ nye klær osv.. Skjønner godt at hun også ville lage seg en face profil for å følge de andre, og bli inkludert. Men ser også din side, men kanskje du er litt vel overbeskyttende. Du trenger kanskje ikke opplyse henne i noe mer enn at hun ikke trenger å godta eldre gutter/menn hun ikke kjenner, og forklare konsekvenser av å bli "venn" med ukjente folk.. Ellers syns jeg du virker som en utrolig flink storesøster som vil sin søster det beste! Creds til deg
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 OG: Jeg la merke til at hun har er venn med en jeg kjenner på fb, en som gikk med meg på vgs og er like gammel som meg, 19. Lillesøstra mi kjenner ikke han, hun vet sikkert at han jobber på den gamle barneskolen hennes, men hun kjenner ikke ham. Han er jo 6 år eldre og det irriterer meg at hun har lagt han til. Han har 2000 venner så han er ikke så nøye med hvem han aksepterer som venn. Han er en slaskete type, med en god del upassende bilder på fb og jeg synes det er galt at søstra mi legger han til når hu ikke aner hvem han er! Dette understreker poenget mitt om at hun ikke har nettvett. TS.
Sissa Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Jeg syns du overreagerer litt. Hun vil jo selvfølgelig ha facebook når alle andre har det. Hun er også 13år og må få lov til å utforske litt. Bra du passer på, men ta det litt mer med ro 10
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Min niese er på FB og en pedo har allerede tatt kontakt med henne. Vi fikk fjernet ham, men foreldrene gjør ikke en dritt... Forklar at hun ikke bør legge til kjendiser og ikke legge opp et hav med bilder av seg selv, da disse lett kommer på avveie om hun har massevis av ukjente på FB. Slike "kjendiser" på fb legger aldri til småjenter, om de gjør det så er det veldig mulig fake profiler, gjerne folk som er ute etter å hacke eller lignende. Forstår veldig godt din fortvilelse. Kansje det går an å rapportere henne pga alderen?
Kelsier Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Aldersgrensen på Facebook er nettopp 13 år, så det går ikke an å rapportere henne slik det blir foreslått over her. Jeg ser poenget ditt, men du vil at søsteren din skal være som deg og syns de samme tingene er viktig (eller uviktig, som klær) som deg, og det kan du bare gi opp. Hun er en i begynnelsen av tenårene og på vei til å finne ut hvem hun er, da må hun også få lov til å utforske litt (nå tenker jeg altså ikke på alskens gamle menn på facebook, men på hennes holdning til hva hun syns er kult, ettersom du skriver at hun henger etter de kule). Personlig hadde jeg også, og ikke bare som 13åring, blitt jævlig irritert om storesøsteren min drev å rettet på meg eller klagde på meg til stadighet. Selv om du har gode intensjoner er det ikke du som er moren eller faren hennes, det er det foreldrene dine som er. Jeg foreslår at du backer litt unna og lar henne være litt tenåring. Selvfølgelig er det bra at du lærer henne om nettvett, men om du prøver å styre henne kommer hun nok til å gi f i alt du sier, i stede for at du får igjennom den viktige biten av det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Jeg skjønner jo at hun vil på FB for det er der mye skjer. Dette kan du ikke forhindre. Det du der i mot kan gjøre er å vise henne hvordan hun lager begrensninger som å stenge profilen sin for ukjente, være litt skeptisk til hvem hun godkjenner som venner, at hun kan poste meldinger for ulike grupper sånn at veldig personlige meldinger bare kommer til et fåtall av venner, vise henne hvordan hun begrenser deling av bilder og ikke minst hvilke bilder hun kan legge ut. Altså nettvett. 1
Gjest Raindrops Skrevet 3. januar 2012 #8 Skrevet 3. januar 2012 Jeg skjønner jo at hun vil på FB for det er der mye skjer. Dette kan du ikke forhindre. Det du der i mot kan gjøre er å vise henne hvordan hun lager begrensninger som å stenge profilen sin for ukjente, være litt skeptisk til hvem hun godkjenner som venner, at hun kan poste meldinger for ulike grupper sånn at veldig personlige meldinger bare kommer til et fåtall av venner, vise henne hvordan hun begrenser deling av bilder og ikke minst hvilke bilder hun kan legge ut. Altså nettvett. Veldig enig i dette. Jeg har selv en lillesøster på samme alder med facebookprofil, og jeg synes det er mye bedre at hun har en profil som jeg har tilgang til (ikke passord, men som venn) enn at hun lager en profil i skjul. Hun vet at hun kan komme til både meg og foreldrene våre hvis hun får meldinger hun ikke forstår/ikke liker eller noe lignende. Det synes jeg er en mye bedre ordning enn å nekte henne, for da har hun kanskje ingen voksne å henvende seg til hvis det skulle være noe.
Gjest Bomullsdott Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 La henne gjøre som hun vil, du kan ikke stoppe henne.
suzie Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Jeg synes du skal slutte å oppdra søsteren din, det er ikke din jobb. Det er mor og far sin jobb. Det er ikke din plass å være hennes moralske mentor. Det er urettferdig av deg å kreve at hun skal bli din lille kopi. hvis hun vil være på Facebook, så bør hun få det. Selv om du ikke hadde behov for fb, eller for å passe inn, så kan hun ha helt andre behov. Det er mor og far som bør ta ansvar for hennes nettvett. Jeg tror dere vil få et mye bedre forhold inn i voksenlivet, om du respekterer henne for den hun er, er en god søster og venn, og overlater oppdragelsen til foreldrene deres. 2
Gjest gjest...** Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 La henne gjøre som hun vil, du kan ikke stoppe henne. Det kan hun vel! Hun er jo bare 13 og som ts sier legger hun til folk hun ikke kjenner. Da må man stoppe henne. Dagens småunger skal være så utrolig kule og up-to-date. Stakkars unger som lever i en verden fullt av press og mas. Glad jeg var ung på 90tallet.
kaprifolen Skrevet 4. januar 2012 #12 Skrevet 4. januar 2012 Hun høres ut som en helt normal fjortis, og du høres ut som en slitsom storesøster. 3
Capricorn Skrevet 4. januar 2012 #13 Skrevet 4. januar 2012 Jeg kjenner flere jenter på rundt din søsters alder som er på facebook og jeg er ganske sjokkert over oppførselen. Det rare er at foreldrene også er der og venn med barna sine, men de reagerer ikke. Noen av de "dummeste" hiver seg med i leken og kommenterer seg Ekstremt mye banning og griseord. Facerape over alle grenser. Mye av denne typen: "Å, i natt ble jeg så jævla fucka i ræva. SÅÅÅ sår" Disse er 13-16 og jeg vet at foreldrene leser det. Jeg tror ikke de tenker over hva slags inntrykk de gir til omverdenen eller hva slags folk de kan tiltrekke seg. Synd. Kjenner også noen litt eldre som tar den helt ut. Legger ut helt ekstreme bilder av seg selv. Lettkledde og rusa på alt mulig rart. I tillegg har de offentlig profil så det er lett for potensielle arbeidsgivere å se dette hvis de vil. Har også sett at det er artig å mobbe folk for homofili av de litt yngre. Da spesiellt gutter. Stadig kommentarer som, "Jævla homo", "Kvalme rævpuler", osv. Har mange ganger tenkt at det må være vanskelig for noen i den vennekretsen å stå frem en dag..... Noen foreldre har sikkert prøvd. For all del, men det er mest synd med de som ikke gjør det. Fint at dere følger med og søsteren din vil nok sette pris på det en dag skal du se
Brukernavn Skrevet 4. januar 2012 #14 Skrevet 4. januar 2012 Det er vel lillesøsters foreldre sitt ansvar å lære henne om nettvett; ikke ditt.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #15 Skrevet 4. januar 2012 Få deg et liv! slutt å bland deg inn i hennes. Du høres ut som en kontrollsyk søster
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #16 Skrevet 4. januar 2012 Det er ikke slik at jeg prøver å ta foreldrerollen her. Jeg har et godt forhold til søsteren min, vi snakker mye sammen og hun vet godt at jeg bryr meg om henne. Ingen av foreldrene mine har facebook, så derfor føler jeg at jeg har et ansvar for dette. De har ikke så mye peiling, men jeg forklarer dem ting. Selvfølgelig har jeg sagt dette til foreldrene mine slik at de kan snakke med henne om det. Noen synes selvfølgelig jeg er kontrollfreak(og det er helt greit)- det å gi noen gode råd er bare min måte å vise at jeg bryr meg på. I min familie er vi alle ganske tett knyttet til hverandre, derfor er det normalt at både jeg som søster og mor viser litt ansvar når det trengs. Jeg er glad i søsteren min, så jeg gir ikke faen når jeg ser at hun har fått seg fb og det første jeg legger merke til er at hun legger til folk som hun ikke kjenner og som er en god del eldre enn henne. Jeg vil jo ikke at hun skal dumme seg ut. Når hun først skal ha fb får det være folk hun faktisk er venn med i virkeligheten. Jeg er kanskje slitsom i blant, men det er hun også. Så det går nok begge veier. TS. 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #17 Skrevet 4. januar 2012 Få deg et liv! slutt å bland deg inn i hennes. Du høres ut som en kontrollsyk søster Jeg har et liv og hun er en del av det, derfor bryr jeg meg. Du er kanskje typen som gir faen i at søsteren din legger til pedoer, men det får være din sak. ts. 2
Daraya Skrevet 4. januar 2012 #18 Skrevet 4. januar 2012 Jeg syns det er veldig bra at du bryr deg, spesielt når foreldrene dine ikke gjør det. Altfor mange foreldre har rett og slett ikke peiling hva barna sine driver med. Og ungene har som oftest ikke noen som helst peiling på nettvett (eller bryr seg ikke). Likevel er det ikke din sak å oppdra søsteren din. Snakk med foreldrene dine, gjør klar for dem hva Facebook er og hvordan barna kan skade seg selv. Tenker ikke bare pedofile, men også åpen vegg eller mobbing. Det er teknisk ingen problem å sperre Facebook på pc'n hennes, faktisk hadde jeg begrenset tilgangen til sider som er egnet for barn i den alder.
Ananas. Skrevet 4. januar 2012 #19 Skrevet 4. januar 2012 Tror det er bedre å lære henne å bruke facebook på en fornuftig måte enn å ikke la henne ha det. Alt som er forbud er jo interessant i den alderen..
Gjest Raindrops Skrevet 4. januar 2012 #20 Skrevet 4. januar 2012 Jeg tror ikke rette veien å gå er å forby dette fullstendig. Hun har flere muligheter til å logge på enn på sin egen pc hvis den blir sperret. Er det ikke mye bedre å lære henne å bruke det riktig? Og at hun ikke er redd for å komme til deg hvis hvis noen er ekle mot henne på facebook? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå