Judge Judy Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg bruker for tiden spiral, men føler bare det er tull med den. Skal til legen om en ukes tid for å sjekke om den sitter som den skal og om trådene kan klippes mer. Om alt er som normalt vil jeg be om å få den fjernet - jeg gidder ikke mer nå! Tenker litt på å få satt inn p-stav istedet, siden den ikke merkes og man slipper å tenke på den på lenge. Jeg er et uhelbredelig surrehode, og kan ikke drive med prevensjon som må vedlikeholdes daglig, ukentlig eller månedlig. Det var slik jeg ble ung mor... Er p-stav et bra valg, eller finnes det bedre alternativer?
Gjest Dropkick Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Jeg hadde p-stav men fikk mange bivirkninger. begynte å klø overalt, mistet sexlysten, fikk sinnsyke hormonsvningniner.. brast plutselig ut i gråt hvor som helst og når som helst, ble sur og hadde blødninger hver eneste dag i fire mnd. Men så har jeg venninner som har hatt p stav i mange år uten noen bivirkninger i det hele tatt. det som er så kjipt er at man ikke bare kan slutte på dagen hvis det ikke funker, den må opereres ut og jeg har et arr på overarmen etter en legefeil. måtte sy ti sting for å få ut den jæveln, og arret er ikke pent.
Gjest bazibaz Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Jeg har gode erfaringer med p-stav. Hadde en periode med litt i overkant mye kviser enn jeg er vant til, men det har gått over igjen. Legen min anbefalte meg å teste Cerazette først, da bivirkningene ofte er ganske like. Men det blir kanskje vanskelig om du har vondt for å huske ta de hver dag? Jeg har hatt p-staven i rundt halvannet år nå, og jeg kan absolutt ikke tenke meg å bytte. Det er fantastisk å slippe tenke på prevansjon, annet enn å bare kjenne etter at den sitter riktig innimellom.
HvittHus Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Jeg er på min tredje p-stav, og for meg fungerer den strålende.
Judge Judy Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2012 Hvor lenge må man gå på cerazette før man vet om man reagerer kraftig? Jeg skal klare meg i en måned eller så, men mer enn det blir vanskelig. Midlertidige bivirkninger som blødninger i begynnelsen skal jeg klare å tåle. Blødde i fem måneder da jeg fikk satt inn spiralen. Etter det holdt den seg fin i et og et halvt år før jeg begynte å blø etter sex, i tillegg til at mannebeinet treffer tråden hver gang vi har sex. Han sier det ikke gjør noe, men man ser jo på ansiktet hans at det ikke er tilfellet :gjeiper:
Gjest bazibaz Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Jeg gikk på det i tre måneder. Sånn egentlig kan det jo ta opptil et år før alle bivirkninger har kommet (og evt. gått), men jeg tror legen min anbefalte meg det mest for å døyve min egen usikkerhet. Jeg hadde hørt om så mange kjipe bivirkninger at jeg var litt usikker på om jeg egentlig turte. Legen min sa jo også at i og med at jeg hadde så lite bivirkninger på alle de andre p-pillemerkene jeg har vært gjennom, så var sjansen stor for at det gikk bra med p-stav òg. (Beklager om jeg skriver litt rotete, er ikke helt våken i dag merker jeg)
fridr Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Hormonprevensjon er så individuelt, at det blir vanskelig å gi råd... Men jeg kan gi deg mine erfaringer. Da jeg var 18 hadde jeg p-stav i 2,5 år uten bivirkninger. Og jeg miste mensen etter et halvt år, OVERLYKKELIG! Så hadde jeg pause på ett år, før jeg fikk satt inn ny som 21-åring. Funket helt greit denne gangen også, men fikk menstruasjon. Etterhvert begynte jeg å få mer matlyst slik at jeg la på meg (det er IKKE hormoner som gjør deg feit, de gjør slik at du vil ha mer mat, DERFOR blir du feit :gjeiper: ) Jeg la om kostholdet og fikk idiot-mens. Mensen 2 ganger i mnd og mere kraftig og varte lenger. Slitsomt... Da jeg gikk tilbake til et "vanlig" usunt kosthold, stabiliserte mensen seg, men jeg ble et TROLL full av humørsvingninger og jeg begynte å legge på meg igjen. Bytta p-staven nå i august, siden den hadde sittet i 3 år. Mensen i 3 uker i strekk hver gang siden da... Det virker som den holder på å stabilisere seg litt nå, men det er fryktelig frustrerende, og jeg mister sexlyst og blir SINT. Jeg har ALDRI vært en sinna person. Jeg hater det og vil helst leve uten hormoner. Jeg er drittlei og vet ikke helt hva jeg skal gjøre...
Marteh Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Jeg gikk på p-stav men hadde mensen hele tiden mens jeg hadde det. legen sa hele tiden at jeg måtte bare vente og se og la det gå over av seg selv, men etter 8 mnd med mensen i strekk ble jeg drit lei av 4 tamponger ut og inn hver eneste dag, og ikke var det morsomt for kjæresten min heller. Så til slutt skjærte jeg den ut, og har et helt forferdelig stygt arr på armen etter det
fridr Skrevet 4. januar 2012 #9 Skrevet 4. januar 2012 Marteh, jeg håper du mener at LEGEN skjærte den ut?! 1
Judge Judy Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2012 Da har jeg vært hos legen og fjernet spiralen. Herlig Fikk resept på ceracette som jeg må bruke i 3 måneder før jeg kan få stav. Jeg krysser fingrene for at det går bra og at jeg klarer å huske pillene hver dag!
Judge Judy Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 10. januar 2012 (endret) *forsinket dobbelpost*^^ Endret 10. januar 2012 av Judge Judy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå