AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg vet det finnes tusenvis av slike tråder om dette, men jeg har gitt meg selv et lite nyttårsforsett. Jeg vil gjerne bli bedre til å snakke med jenter og innser at eneste måten jeg kan bli det er ved å gjøre det. Jeg studerer og det er mange søte og pene jenter rudnt på campus, men jeg er veldig sjenert og egentlig ganske usikker på meg selv. Selv om når jeg først går inn for noe går det som regel bra. Men det jeg lurte på er hva snakker man om, etter man har sagt hei? Er det i en forelesning/gruppetime kan en jo spørre om noe relatert til det, men hva om det er i en annen setting? Hvordan skal en holde en samtale gående, og hvor lenge er det greit å bare stå der å snakke? Kan man si hei, introdusere seg veldig kort og spørre om nummeret, eller er dette for frampå?
PanLi Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Så stilig nyttårsforsett Det likte jeg! Jeg opplever ofte at ukjente gutter (og jenter) prater til meg, i alle slags sammenhenger, og jeg synes som regel det er veldig hyggelig! Så det synes jeg bare du kan gjøre! Prøv deg litt frem og se hvordan det føles Om du er usikker, så er ikke det så rart. De fleste er det når de skal gjøre noe de ikke er vant med. Det kan føles litt unaturlig i starten å prøve ut nye adferder. Mitt beste råd der er å "fake it 'till you make it"; litt som du selv sier - når du først går inn for noe går det som regel bra Jeg setter imidlertid ikke så stor pris på å bli spurt om nr med en gang... De som gjør det gir jeg ikke nr til; de kjenner meg jo ikke! Man må i minste fall ha funnet tonen på et vis først, slik at det føles naturlig å gi nummeret. Dvs. en må føle en form for fellesskap/kjemi, og ønske å møte denne personen igjen! Prat & spøk litt først, kanskje? Hvis en kommer bra overens, så kjenner man det, litt sånn "DEG var det hyggelig å prate med!" og DA er det mer naturlig å spørre om nr Hvis ikke du kjenner akkurat det, så var det jo uansett sannsynligvis en helt fin (dvs. vanlig) samtale, og god sosial trening Og er det jenter rundtom på campus du snakker med, er jo sannsynligheten stor for at du møter dem flere ganger, og samtalene kan bli lettere, mer spøkefull og bedre etterhvert :D Etablere kontakt. Det er jo uansett første steg Åpnere, sier du? Tja. Kommer jo litt an på settingen. Men det er fint å begynne med noe som kan kommenteres. Et utsagn, gjerne relatert til situasjonen dere er i, fulgt av et hva med deg...? Eller: jeg lurte litt på en sak, vet du om..? osv... Det er lettest å komme i prat da, synes jeg. Det virker naturlig Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Takk for svar Men vet fortsatt ikke helt hva jeg skal si etter "hei". Det blir jo litt dumt å bare stille spørsmål, som et intervju. Men er det noen man kan ha på lager og som funker i de fleste sammenhenger?
PanLi Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 (endret) Takk for svar Men vet fortsatt ikke helt hva jeg skal si etter "hei". Det blir jo litt dumt å bare stille spørsmål, som et intervju. Men er det noen man kan ha på lager og som funker i de fleste sammenhenger? Der er jeg helt enig. De færreste kjenner seg komfortable om det blir masse spørsmål og et slags "revolverintervju". Den "Hei. Kommer du ofte her?" er en litt klein start, synes jeg. Da blir det liksom "Ja", "Du?", "Av og til..." osv.. Da liker jeg forholdsvis nøytrale utsagn bedre - for de kan jo kommenteres Er en på matbutikk eller treningsstudio kan en jo f.eks spørre om den andres mening om noe for å få samtalen i gang. Gjerne noe helt, helt enkelt. Står jenten ved meieriproduktene på matbutikken kan du jo f.eks tilfeldig tuslende ved siden av henne si noe sånt som: "Jeg grubler litt på hvilken hvitost jeg skal kjøpe. Hva synes du er best av Synnøve og Norvegia? (Den andre svarer, forhåpentligvis. De aller fleste er snille sånn sett). Ville du kjent forskjellen på dem i en blindtest, tror du?" osv osv... Da senker en terskelen ganske fort, den andre slapper av og blir komfortabel med å prate til deg Du kan kanskje til-og-med tøyse litt, om det faller seg sånn. Så blir det ennå lettere Du, eller andre her, har gjerne flere og bedre forslag til sånne enkle åpnere? Endret 5. januar 2012 av PanLi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå