Moscato Skrevet 5. januar 2012 #41 Skrevet 5. januar 2012 Joda. Men jeg tror mange bare trenger en holdningsendring ift matlaging, for alle som synes det er et ork har en tendens til å si at det er så tungt å lage mat fordi det er til bare én, eller til småbarn som ikke liker noe, eller til kjøtt-og-poteter-mann som ikke liker noe, eller når man kommer trøtt hjem fra jobb og både en selv og barna er sultne... Eller hva det nå er for en situasjon man er i. Poenget er at det er fordeler og ulemper med alt, også innen middagslaging. Og at det faktisk overhodet ikke er vanskelig å finne fordelene ved å lage mat til én voksen person, hvis man bare er villig til å lete. Ja, herregud, jeg har jo gitt massevis av tips her. Man er ikke nødt til å like alt her i verden, men jeg gjør da en del for å gjøre det beste ut av matlaginga også.
Gjest alille Skrevet 5. januar 2012 #42 Skrevet 5. januar 2012 Det er verken mer arbeid eller dyrere å lage mat til kun en, hvis man greier å planlegge litt OG har en fryser. Hvis man sørger for å aldri kaste mat blir det ikke dyrere. Det meste kan fryses, bare man tilbereder det riktig - til og med fløte og creme fraiche kan fryses. Hvis man trenger en spiseskje av noe man vet IKKE kan fryses kan man heller finne et alternativ som kan fryses. Jeg lager mye god, billig mat til meg selv når jeg er alene. Når jeg er med kjæresten blir det mye dyrere per pers, fordi han er så kresen og kun liker noen få grønnsaker og foretrekker enkle kjøttretter fremfor smakfulle supper for eksempel. Det er bare en vane man må lære seg, så snart man har lært det er det både billig og godt å lage mat til en person. Men at det er kjedelig å spise og lage mat alene, det er jeg helt enig i!
Gjest Grønnblomst Skrevet 6. januar 2012 #43 Skrevet 6. januar 2012 Blir deppa av denne tråden, i morgen skal jeg tilbake til campus. Middag ser jeg bare på tallerkenen og beveger rundt på maten, er så grått uansett hvor god maten smaker. Ja, er lei av å spise alene jeg også.
Bloodflowers Skrevet 6. januar 2012 #44 Skrevet 6. januar 2012 Mange gode tips her som jeg kommer til å ta med meg videre! Men jeg lurer på en ting. Hva med de som ikke har fryser? Til høsten håper jeg på å få en studentbolig via sio, og der har dem vel ikke fryser?
Gjest Survival Skrevet 6. januar 2012 #45 Skrevet 6. januar 2012 Mange gode tips her som jeg kommer til å ta med meg videre! Men jeg lurer på en ting. Hva med de som ikke har fryser? Til høsten håper jeg på å få en studentbolig via sio, og der har dem vel ikke fryser? Det blir straks litt vanskeligere og kreves mer planlegging for hver uke, men det er fult gjennomførbart. Man må kanskje innstille seg på å bruke samme råvare, type kjøtt eller fisk, to dager på rad. Hvis du kjøper 400g kjøttdeig og lager pastasaus kan du bruke dette til en pastarett den ene dagen og fylt paprika, lasagne eller en pizza den neste dagen. Bare ett eksempel, det er mange muligheter. Grønnsaker og ost kan jo ligge en stund i kjøleskapet i riktig temperatur og oppbevaring. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2012 #46 Skrevet 7. januar 2012 Jeg vil ikke anbefale å bruke samme type fersk fisk to dager på rad, altså, med mindre man bruker tilberedte rester i feks fiskegrateng eller fiskesuppe. Et annet tips er små belly loins av salmalaks som er passe til én. Siden de er vakuumert og er så bra datomerket, kan de ligge i kjøleskapet noen dager etter man har handlet. Ellers er det å lage endel vegetarisk mat. De fleste grønnsaker holder seg godt i kjøleskap om de pakkes riktig. Salat må feks vaskes godt, tørkes (helst i salatspinner om mulig) og så legges i tett pose (ziplock er bra). Da kan de holde i et par uker. Hjertesalat og frisée er salater som har lang holdbarhet. Purre og stangselleri holder seg også mye lenger hvis de vaskes og legges i samme type tett pose. Alle typer rotgrønnsaker og løk holder seg i ukesvis i kjøleskapets grønnsaksskuff. Paprika og squash kan fint holde et par uker, også blomkål og brokkoli (avhengig av hvor friske de er i utgangspunktet). Og så må man bare planlegge litt, og for hver grønnsak med begrenset holdbarhet tenke ut minst to middager den kan brukes. Gjerne så forskjellige middag som mulig - type blomkålsuppe én dag, indisk curry med kokosmelk og blomkål én dag, og stekt salmalaks med blomkålpuré den neste.
AloeVera Skrevet 7. januar 2012 #47 Skrevet 7. januar 2012 Kjempefintråd dette Kommer til å følge med her! Selv er jeg helt elendig når det kommer til middagen og dropper den gjerne.
otilie Skrevet 7. januar 2012 #48 Skrevet 7. januar 2012 Mange gode tips her som jeg kommer til å ta med meg videre! Men jeg lurer på en ting. Hva med de som ikke har fryser? Til høsten håper jeg på å få en studentbolig via sio, og der har dem vel ikke fryser? som student er det knall å ha fryser! jeg hamstrer gjerne matvarer på tilbud og da er fryser veldig fint å ha! jeg vet ikke hvor god kontankt dere har med deres vaktmestere, med i studentboligen der jeg bor kan vi komme med sånne forslag hvis vi føler det er noe vi trenger. Du kan jo høre med de da. Å bare ha en felles fryser i gangen er jo bedre enn ingenting.
Gjest Consensio Skrevet 7. januar 2012 #49 Skrevet 7. januar 2012 Det finnes også veldig små frysere som man kan ha i et hjørne. De er like høye som en vanlig fryser, men mye mindre i bredden.
Brunhilde Skrevet 8. januar 2012 #50 Skrevet 8. januar 2012 Et fryseskap som dette tar ikke så mye plass, og siden du åpner som et kjøleskap kan det plasseres under en benk/bord el. Det er mye enklere å lage mat når man kan fryse ned, og så blir det billigere i lengden. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #51 Skrevet 8. januar 2012 Hvor lite chili bruker dere når den rekker å bli gammel? Det eneste som rekker å bli gammelt her i kjøleskapet er kjøttpålegg og majones. Gulrot og løk kjøpt i nett holder seg lenge, og gulrot kan jo brukes i pastasaus og gryter etc. Med en fryser kan du fryse ned kjøtt og rester. Holder med den lengre oppe som mener at problemet heller ligger i at dere syns det er kjedelig å spise alene, for holdbarhet på maten er ikke noe problem.
FruLuna Skrevet 8. januar 2012 #52 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har laget mat til én i ganske mange år nå, først i 7 år på studentbudsjett og nå et halvt års tid som lønnsmottaker Jeg er veldig glad i å lage mat og bruker lite ferdigprodukter. Kaster veldig sjelden mat, og lager sjelden mat fra oppskrifter. Jeg tror det er lurt å lære seg å eksperimentere ut fra det man har i kjøleskapet. Grønnsaksrester kan f.eks. brukes i suppe eller tomatsaus, nesten uansett hva slags grønnsaker det er (kanskje ikke agurk, men det meste annet). Jeg kjøpte ofte et stykke kjøtt/fisk/kylling (evt. en pakke med flere, og fryser ned i porsjoner), og laget så en blanding av stekte eller dampede grønnsaker ved siden av. Krydder + en skvett olje eller en skje crème fraiche ved siden av gir smak. Bruk restene som lunsj dagen etterpå. Hvis man liker linser, kikerter og bønner er dette billig mat som metter. Man kan lage uttallige forskjellige gryter med dette og de grønnsakene man har i kjøleskapet. Restene kan fryses ned, eller man kan f.eks. fylle den i pitabrød og ha med som niste dagen etterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå