otilie Skrevet 4. januar 2012 #21 Del Skrevet 4. januar 2012 woker, gryteretter osv kan du jo bare fryse ned i porsjonsstørrelse. så har du lettvinte middager til senere, og du slipper å ha samme middagen samme uke! ellers pleier jeg å kjøpe en pakke med kjøttpudding, skjærer den opp i skiver, og legger det i fryseren. tar opp 2-3 skiver når jeg skal lage middag og tiner de i sausen (bruker sånn ca en halv pose med kjøttkakesaus) pluss noen poteter og en gulerot. Samme gjør jeg med fiskekaker og. Varmer to fiskekaker, men lar resten ligge i fryseren. Har jeg mye av matvarer igjen og det nermer seg over utløpt dato, så lager jeg mat ut av det. Mais, sjampignon, tomatbønner, paprika, løk.... for det meste alt, kan du putte i fks tacogryte. Har du en grillpølse igjen? Kutt den i biter, kok makaroni og bland det med ost og melk og litt krydder..... Frukt og bær som er til overs kan du lage smoothie av, bare tilsett ett beger yoghurt og litt juice så har du ferdig smoothie! Smoothie kan også puttes i fryseren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 4. januar 2012 #22 Del Skrevet 4. januar 2012 det er jo absolutt ikke vanskeligere å lage mat til kun en person, det er bare ett veldig stort tiltak! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #23 Del Skrevet 4. januar 2012 Boks etter boks, hvordan i alle land er det du woker da? Er veldig glad i babymais, vannkastanjer, bambusskudd og bønnespirer. Og ofte bruker jeg kokosmelk i wok og. Med unntak av bønnespirene som man kan få kjøpt i poser i asiatiske markeder kommer alt i bokser. Men når man kjøper en pose får man ca en 4 ganger større porsjon enn om man hadde kjøpt en boks... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SemperFi Skrevet 4. januar 2012 #24 Del Skrevet 4. januar 2012 det er jo absolutt ikke vanskeligere å lage mat til kun en person, det er bare ett veldig stort tiltak! Enig. Å spise alene er kjipt, da blir maten også kjip og kjapp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #25 Del Skrevet 4. januar 2012 En del enkle triks kan gjøre det hele mye enklere! Poteter og ris kan fryses, så her kan man lage for mye for deretter å fryse ned porsjonsvis og ta frem når det trengs. Som andre har nevnt kan man kjøpte laksefilet, ol som kommer i 4-pack (Findus, etc.) og man kan ta en av gangen. Lag spaghettisauser fra bunnen - disse kan også fryses. Pizzabunner kan lages i små størrelser hvis man lager bunnen selv - disse kan også fryses ned og når helgen kommer er det bare å ta frem en og slenge på det man ønsker. Dropp kjedelig wok fra boks, kjøp heller friske grønnsaker som du kan bruke i andre måltider dagen etter (lag feks wok med gulrøtter, brokkoli, etc. og så kan du ha andre retter med grønnsakene som blir igjen andre dager) Det å planlegge måltidene for uka er undervurdert - da får man oversikt over hva man har og hva man trenger, slik at man ikke ender opp med å ha mat som blir dårlig før man får spist det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #26 Del Skrevet 4. januar 2012 det er jo absolutt ikke vanskeligere å lage mat til kun en person, det er bare ett veldig stort tiltak! Tullete utsagn. Det er vesentlig dyrere per porsjon å lage mat til en person enn å lage til 4, og PGA at det er så mange ting som kommer kun i en fastsatt størrelse (som ofte er skalert til 4 personer) så må man enten spise det samme veldig lenge, bruke like ingredienser i mange måltider eller se mye god mat kastes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 5. januar 2012 #27 Del Skrevet 5. januar 2012 Tullete utsagn. Det er vesentlig dyrere per porsjon å lage mat til en person enn å lage til 4, og PGA at det er så mange ting som kommer kun i en fastsatt størrelse (som ofte er skalert til 4 personer) så må man enten spise det samme veldig lenge, bruke like ingredienser i mange måltider eller se mye god mat kastes. Dyrere, kjedeligere, vanskeligere å variere, ja. Men ikke vanskeligere å lage som Noz sa... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 5. januar 2012 #28 Del Skrevet 5. januar 2012 Dyrere, kjedeligere, vanskeligere å variere, ja. Men ikke vanskeligere å lage som Noz sa... nei, og som AB sa, så trenger det ikke være dyrere synes jeg! jeg kaster ALDRI noe mat! og jeg lever på et minimalt budskjett hver mnd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pria Skrevet 5. januar 2012 #29 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Er veldig glad i babymais, vannkastanjer, bambusskudd og bønnespirer. Og ofte bruker jeg kokosmelk i wok og. Med unntak av bønnespirene som man kan få kjøpt i poser i asiatiske markeder kommer alt i bokser. Men når man kjøper en pose får man ca en 4 ganger større porsjon enn om man hadde kjøpt en boks... Babymais og bønnespirer kan kjøpes ferskt på vanlige matbutikker :-) Endret 5. januar 2012 av Pria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 5. januar 2012 #30 Del Skrevet 5. januar 2012 nei, og som AB sa, så trenger det ikke være dyrere synes jeg! jeg kaster ALDRI noe mat! og jeg lever på et minimalt budskjett hver mnd! Nei, jeg for min del lever kjempebillig og kaster aldri noe (joda, greit, jeg heiv en agurk i november fordi den var blitt dårlig mens jeg var syk i to uker). Men jeg er kanskje ikke den aller mest spennende i matveien heller, og jeg hater å lage mat... Og da er det null problem å leve på sunne og billige matvarer så lenge man ikke er kresen :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #31 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg skjønner ikke det tullet med at det er så trist og tiltak å lage mat til bare én. Når jeg er alene, fortrinnsvis i helgene eller på fredager, lager jeg meg gjerne opptil 4-5 retters middag, helt alene. Med forrett, ost, dessert, vin og det hele - fordi jeg fortjener det. Ikke noe kompliserte greier, altså, men likevel. Det er noe av det hyggeligste som finnes, faktisk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #32 Del Skrevet 5. januar 2012 ... og dere som mener det er sånn tiltak å lage mat til bare en selv: Har dere virkelig prøvd å lage mat til mange over tid? Det er jo det som er tiltak og mye arbeid! Jo færre man lager mat til, dess mindre arbeidskrevende er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Sinnataggen* Skrevet 5. januar 2012 #33 Del Skrevet 5. januar 2012 Okey, jeg er glad i å lage mat. Men veldig ofte kommer jeg i klemma mellom å lage god mat og mat til en person. Og det blir i grunn bare værre og værre, etter hvert som man ikke lengre får kjøpt så mye som en chili uten at det må kjøpes i 5-pakning. Og ofte blir maten dårlig før man får brukt den opp igjen. Eller en wok der du må kjøpe 1 boks med det, en boks med den, en boks og en boks og en boks med den og plutselig har du nok mat til 8 personer eller de neste 4 dagene for deg selv! Noen som har gode tips og triks, eller nettsider \ kokebøker som sikter seg inn mot temaet? har man en fryser med litt størrelse så lager man jo bare slik du sier, og fryser ned i porsjoner. du trenger jo ikke da spise det hver dag. løsningen på å bare ha en liten fryser er å kjøpe en litt større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 5. januar 2012 #34 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg klarer ikke se at det kan bli så kjedelig i matveien ved å lage mat til en. Har selv gjort det over lengre perioder og jeg spiste aldri det samme flere dager på rad. Selv om man bruker noen av de samme ingrediensene flere dager etterhverandre så kan man jo lage helt forskjellige retter. Jeg er også veldig kresen på mat, men klarer likevel å lage sunne og billige middagsretter. Men at det er kjedelig å spise alene, den er jeg enig i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SemperFi Skrevet 5. januar 2012 #35 Del Skrevet 5. januar 2012 Blir deppa av denne tråden, i morgen skal jeg tilbake til campus. Middag ser jeg bare på tallerkenen og beveger rundt på maten, er så grått uansett hvor god maten smaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 5. januar 2012 #36 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg skjønner ikke det tullet med at det er så trist og tiltak å lage mat til bare én. Når jeg er alene, fortrinnsvis i helgene eller på fredager, lager jeg meg gjerne opptil 4-5 retters middag, helt alene. Med forrett, ost, dessert, vin og det hele - fordi jeg fortjener det. Ikke noe kompliserte greier, altså, men likevel. Det er noe av det hyggeligste som finnes, faktisk. Trist er det ikke, men jeg er ikke noen matnyter. Spiser mat fordi kroppen trenger det, og liker mye bedre å bruke tida mi (og pengene) på helt andre ting. Jeg synes det er mye hyggeligere å feks strikke, når jeg først har fri og skal slappe av. Og når jeg først skal gidde å lage noe ekstra skikkelig mat, så foretrekker jeg å ha noen å dele med Og hvis du fortrinnsvis er alene i helger og på fredager, så er det absolutt ikke det samme som å lage mat til én hver eneste dag. Ser noen klager over at det er mye kjipere å lage mat til mange. Jeg er vokst opp i en familie på sju, og fordelen der er selvsagt at man veksler på å lage maten. Det er kun når man er én (eller har udugelige familiemedlemmer/lager mat på institusjon) at man er nødt til å lage noe hver dag. Og da blir det kjedelig, noe som gjør det fint å ha greie løsninger på kjapp mat (varme opp fra fryser) og bruk av råvarene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #37 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg for min del tror hovedproblemet her er at folk ikke liker å lage mat, og ikke liker å være alene. Ikke at det er så problematisk å lage mat til én, for det er det ikke (heller ikke økonomisk sett, om man bare er litt kreativ og evner å planlegge). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #38 Del Skrevet 5. januar 2012 Trist er det ikke, men jeg er ikke noen matnyter. Spiser mat fordi kroppen trenger det, og liker mye bedre å bruke tida mi (og pengene) på helt andre ting. Jeg synes det er mye hyggeligere å feks strikke, når jeg først har fri og skal slappe av. Og når jeg først skal gidde å lage noe ekstra skikkelig mat, så foretrekker jeg å ha noen å dele med Og hvis du fortrinnsvis er alene i helger og på fredager, så er det absolutt ikke det samme som å lage mat til én hver eneste dag. Ser noen klager over at det er mye kjipere å lage mat til mange. Jeg er vokst opp i en familie på sju, og fordelen der er selvsagt at man veksler på å lage maten. Det er kun når man er én (eller har udugelige familiemedlemmer/lager mat på institusjon) at man er nødt til å lage noe hver dag. Og da blir det kjedelig, noe som gjør det fint å ha greie løsninger på kjapp mat (varme opp fra fryser) og bruk av råvarene. Men da er jo problemet at du ikke liker å lage mat, da, ikke at du ikke liker å lage den til bare én. Akkurat som jeg liker like godt å lage mat uansett hvor mange det er til, og kanskje særlig til bare meg selv, for da trenger jeg ikke inngå noen kompromisser, eller legge ned mer arbeid i det enn det jeg har lyst til selv til enhver tid. (jeg har forresten i lange perioder i livet bodd alene og laget mat til bare meg selv selv om jeg ikke gjør det nå lenger - jeg syntes det var like gøy da). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 5. januar 2012 #39 Del Skrevet 5. januar 2012 Men da er jo problemet at du ikke liker å lage mat, da, ikke at du ikke liker å lage den til bare én. Akkurat som jeg liker like godt å lage mat uansett hvor mange det er til, og kanskje særlig til bare meg selv, for da trenger jeg ikke inngå noen kompromisser, eller legge ned mer arbeid i det enn det jeg har lyst til selv til enhver tid. (jeg har forresten i lange perioder i livet bodd alene og laget mat til bare meg selv selv om jeg ikke gjør det nå lenger - jeg syntes det var like gøy da). Jeg liker lite å lage mat, men det blir en smule hyggeligere om jeg har noen å dele den med. Så i praksis er jo problemet at det er mindre motiverende å lage mat til bare én enn til flere. Mat må man jo ha, så i hvilken grad jeg ikke liker det i hvert enkelt tilfelle er ganske uvesentlig. Poenget blir dermed å gjøre det minst mulig kjedelig, når jeg likevel ikke kan velge hvor mange jeg skal lage til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2012 #40 Del Skrevet 5. januar 2012 Jeg liker lite å lage mat, men det blir en smule hyggeligere om jeg har noen å dele den med. Så i praksis er jo problemet at det er mindre motiverende å lage mat til bare én enn til flere. Mat må man jo ha, så i hvilken grad jeg ikke liker det i hvert enkelt tilfelle er ganske uvesentlig. Poenget blir dermed å gjøre det minst mulig kjedelig, når jeg likevel ikke kan velge hvor mange jeg skal lage til. Joda. Men jeg tror mange bare trenger en holdningsendring ift matlaging, for alle som synes det er et ork har en tendens til å si at det er så tungt å lage mat fordi det er til bare én, eller til småbarn som ikke liker noe, eller til kjøtt-og-poteter-mann som ikke liker noe, eller når man kommer trøtt hjem fra jobb og både en selv og barna er sultne... Eller hva det nå er for en situasjon man er i. Poenget er at det er fordeler og ulemper med alt, også innen middagslaging. Og at det faktisk overhodet ikke er vanskelig å finne fordelene ved å lage mat til én voksen person, hvis man bare er villig til å lete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå