Gå til innhold

Mat til en person

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Okey, jeg er glad i å lage mat. Men veldig ofte kommer jeg i klemma mellom å lage god mat og mat til en person. Og det blir i grunn bare værre og værre, etter hvert som man ikke lengre får kjøpt så mye som en chili uten at det må kjøpes i 5-pakning. Og ofte blir maten dårlig før man får brukt den opp igjen. Eller en wok der du må kjøpe 1 boks med det, en boks med den, en boks og en boks og en boks med den og plutselig har du nok mat til 8 personer eller de neste 4 dagene for deg selv!

Noen som har gode tips og triks, eller nettsider \ kokebøker som sikter seg inn mot temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med det samme når samboeren min er offshore, så gleder meg til å lese svarene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verdens beste tips, men har noen:

- En del grønnsaker kan fryses ned, jeg hadde en periode små bokser i fryseren med ulike grønnsaker i "porsjonsstørelse" som jeg kunne bruke til wok etc. til meg selv uten å måtte spise det samme flere ganger på en uke.

- Der grønnsakene ikke kan fryses ned, kanskje hele retten kan fryses når den er ferdig? Pakk i porsjonsstørrelse der også, så er det lett å finne frem et måltid.

- Hadde en oversikt på kjøleskapet over når kjøtt/fisk gikk ut på dato, så jeg fikk brukt det opp, men samtidig kunne drøye i det lengste om det var noe jeg var lei av.

- En periode kjøpte jeg råvarer i et "annenhver dag-system". Om jeg f.eks kjøpte laksefilet så kunne jeg spise laksewok, og så spise laks med pasta dagen etterpå, for så neste dag å kombinere pasta med f.eks kyllingfilet.

- Som student allierte jeg meg tidvis med venner selv om vi ikke bodde sammen, kjøpte gulrøtter, kyllingfilet osv. og delte pakkene mellom oss så vi hadde sjangs til å få brukt det opp.

Har sett en sånn type kokebok, men husker ikke hva den heter.. Skal poste det om jeg kommer på det:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler i innvandrerbutikker, lettere å få tak i grønnsaker i løsvekt.

Også forveller jeg ofte grønnsakene og fryser ned. Så har jeg til senere.

Det er dyrt å bo alene :sjenert:

Endret av Fjellreven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke har råd til allverdens, så er det helt supert å lage mye av gangen. Det er billigere så lenge man passer på å fryse ned maten i porsjoner. Forutsetter riktignok at man synes det funker greit å spise mat som har vært frossen, men jeg overlever i alle fall :gjeiper:

Ellers synes jeg det er fint å lage for eksempel enkle salater som kan brukes som tilbehør til flere forskjellige retter. Selv om man må spise salat flere dager etter hverandre (så man får brukt opp råvarene) blir det ikke ensformig hvis man varierer de andre tingene måltidet består av. Men dette gjelder forsåvidt alle matvarer: det er et stort pluss om de kan brukes i flere ulike retter.

Chili kan jo tørkes, noe som forlenger holdbarheten på de du ikke får brukt ved det første måltidet.

Har du tilgang på innvandrerbutikker får du ofte større utvalg av frukt og grønt i løsvekt (du bestemmer mengde selv, med andre ord), og prisene er i tillegg gjerne lavere enn på vanlige butikker.

Vet ikke om jeg treffer skikkelig på det du spurte om, men.. Fryseren min er i alle fall nyttig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Jeg lager ofte wok, men aldri kjøpt noen bokser med noe som helst.

Jeg kjøper råvarene, bruker det jeg trenger og ferdig.

De råvarene som evnt blir til overs bruker jeg så i annen mat de neste dagene.

Om grønnsaker blir dårlig så fort, så burde du se på hvordan du oppbevarer dem, om temperaturen i kjøleskapet er riktig, om du kjøper grønnsaker som er friske nok til å holde et par uker, evnt kutte de opp og fryse de ned i porsjoner.

Jeg har nå hatt paprika, purre og en mengde andre råvarer i kjøleskapet i minst to uker og jeg kan ikke se antydning til at det begynner å bli dårlig.

Har også mengder med gulrøtter, selleri, brokkoli, blomkål osv i fryseren.

Tar meg tid til å kutte det opp i passende biter og fryser det ned.

Planlegg middagene fremover. Gjerne for en uke av gangen minst. Jeg lager meny for en måned av gangen, og da passer keg på at jeg kan bruke rester til en annen rett dagen etterpå osv for å få variasjon, men fortsatt bruke opp alt.

Sauser lager jeg normale porsjoner av og har det over på glass med lokk. Så bruker jeg ikke alt den ene dagen, så kan jeg bruke resten senere.

Glassene jeg bruker er glass som det har vært noe annet på som syltetøy, fetaost osv. Så lenge de blir vasket skikkelig, noen ganger kokes, så er det ikke lukt eller smak fra det som en gang var på glasset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

kjøper du en sånn 4 pakning med laks, så er jo det til 4 middager som du kan tine og lage posjonsvis..

kjøpe poteter i løsvekt går jo ann, så da kan du jo kjøpe akkuratt så mange som du spiser..

desuten så kan du jo bruke middagsrester til formiddagsmat også!

og fryse ned posjonsvis i egnete bokser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

desuten så kan du jo bruke middagsrester til formiddagsmat også!

Ja, det glemte jeg å nevne. Merkelig fenomen her i Norge at varmmat bare skal spises til middag.

I utlandet er jeg vant til både varme frokoster og lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Jeg sliter med det samme når samboeren min er offshore, så gleder meg til å lese svarene her.

Min jobber på oljeplattform og er derfor borte like mye som hjemme, omtrent.

Jeg har løst matproblemet med å skaffe meg en microbølgeovn, masse oppbevaringsbokser og stor fryser. Jeg lager mat en dag, fryser ned eller legger i bokser i kjøleskapet og varmer opp senere. Det funker helt flott! Det krever litt planlegging og kreativitet, da man må finne en måte å bruke samme ingrediens to dager på rad uten at det smaker likt, men det funker.

Ellers lager jeg alt fra bunnen av, og da er det mye enklere å beregne mat til èn person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man fryser rå grønnsaker, som f eks gulrøtter, blomkål og brokkoli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Kan man fryser rå grønnsaker, som f eks gulrøtter, blomkål og brokkoli?

Ja det kan man :) som jeg skrev i mitt innlegg så kutter jeg det opp og fryser det ned i porsjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg riktignok samboer, men bodde et år alene etter at jeg ble glad i å lage mat :) Første tips er å skaffe seg en romslig nok fryser (fryse/kombiskap bør holde). Tips nr to er å planlegge middager for noen dager av gangen, hvor du er bevisst på å bruke opp rester/ingredienser som ikke holder seg så veldig lenge etter innkjøp eller åpning. I tillegg prioriterte jeg grønnsaker o.l som kan lagres lenge; løk, gulrøtter, kål, poteter, kålrot, hermetiske tomater... og ganske lenge: paprika, salat hvis den pakkes i tett pose osv. Noen frosne grønnsaker er gode, jeg bruker en del erter, bær, fryser chili, ingefær og diverse kokte bønner. Og sopp plukket i sommer/høst (kan også tørkes).

Så sjelden som mulig kjøpte jeg ting bare fordi de fristet i butikken - kostholdet ble nok litt mer repetivt enn i en større husholdning, samtidig KUNNE jeg jo eksperimentere fordi det bare var jeg selv som var forsøkskanin. Det er bedre å notere seg de spennende, men ikke planlagte ingrediensene, gå hjem og planlegge hvordan man kan bruke dem, enn å kjøpe dem og finne igjen noen mugne rester etter en måned. Samtidig er det veldig lurt å ha et omfattende basisutvalg av krydder, hermetikk (tomater først og fremst), tørrvarer (mel, pasta osv), oljer/eddiker slik at en kan variere de rimelige, holdbare ingrediensene mest mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planlegging er stikkordet her. Jeg planlegger middager for 1-2 uker om gangen, ei uke kan f. eks. se slik ut:

Søndag: kyllingfilet, ris, salat

Mandag: tunfisksalat med ris (bruker opp rester av ris og salat)

Tirsdag: kyllinggryte (bruker opp kyllingrestene og de grønnsakene jeg har i kjøleskapet) med poteter

Onsdag: Steikt laks med steikte poteter (rester), brokkoli

Torsdag: pasta med kjøttsaus, resten av kjøttsausen fryses

Fredag: fiskekaker, pasta (rester), brokkoli (kjøper pakker med 4 fiskekaker, 3 til meg, en til bikkjedyret)

Lørdag: biffstrimler i wok, med grønnsaker fra kjøleskapet

Når gubben er hjemme følger jeg vanligvis oppskrifter beregnet for 4 personer og fryser restene slik at jeg har enkel middag når jeg kommer sent hjem fra jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er to og rekker heller ikke spise opp chilien ;) Min løsning som jeg syns er knallsmart er å tørke chilien, knuse den og oppbevare den i et lukket glass.

Helt urelevant men ville bare nevne det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fersk chili kan deles, evt ta ut frø, og fryses i boks eller ziplock-pose, sånn at man bare kan ut det man trenger. Vi er også to og gjør dette. Kan hakkes rett fra frossen tilstand.

Det samme gjelder frisk ingefær - skrell, del i passe biter, frys.

En kommentar ang. kokt ris: Man kan faktisk bli alvorlig matforgiftet av kokt ris som er blitt stående fra dagen før.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.6879974

Pass på å kjøl raskt ned, og sett rett i kjøleskapet. Selv spiser jeg aldri rester av kokt ris lenger. Det er da også noe det er veldig lett å lage akkurat én eller to passe porsjoner av, og så spise opp på én middag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey, jeg er glad i å lage mat. Men veldig ofte kommer jeg i klemma mellom å lage god mat og mat til en person. Og det blir i grunn bare værre og værre, etter hvert som man ikke lengre får kjøpt så mye som en chili uten at det må kjøpes i 5-pakning. Og ofte blir maten dårlig før man får brukt den opp igjen. Eller en wok der du må kjøpe 1 boks med det, en boks med den, en boks og en boks og en boks med den og plutselig har du nok mat til 8 personer eller de neste 4 dagene for deg selv!

Noen som har gode tips og triks, eller nettsider \ kokebøker som sikter seg inn mot temaet?

Boks etter boks, hvordan i alle land er det du woker da?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Del opp og frys i posjonspakninger. Når jeg khjøper en pakke kjøttdeig, deler jeg den i 2 eller 4 (ettersom hvor stor den er) og fryser de seperat. Pølser er også enkelt å ta opp en og en, samme med fiskefileter :-) OG er det så mange grønnsaker man ikke får kjøpt i løsvekt da? Kommer kun på gulrot på stående fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å alltid oppbevare grønnsakene separat i zip-poser, da holder ting seg dobbelt så lenge. Fryse kan du også gjøre og planlegg middagene, sett opp en ukemeny og gryteretter etc. kan fryses i posjonsposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG er det så mange grønnsaker man ikke får kjøpt i løsvekt da? Kommer kun på gulrot på stående fot.

På vanlige dagligvarebutikker:

Minimais (og mais, forsåvidt, selv om man kan velge ulike bokser), agurk, vannkastanjer, bambusskudd, aspargesbønner, sukkererter (unntak finnes), vårløk (oftest i bunter), brokkoli, blomkål, alle salater, rødkål (unntak finnes sikkert her også), hvitløk, spisspaprika, bønnespirer,.

I tillegg har vi frukter som ananas, blåbær, jordbær, bringebær, stenfrie druer, og sikkert noen til.

Plager ikke meg nevneverdig, men det er altså en god del ting som må kjøpes i en viss mengde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...