BillyBoy Skrevet 3. januar 2012 #1 Del Skrevet 3. januar 2012 Jeg er ute og kikker etter bil, men er usikker på hva. Den må være stor. Må ha bedre lasteplass enn en Avensis, og plass til 5 voksne. Noe gode forslag? Mondeo/Octavia er omtrent like stor, så de er også ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cleangal Skrevet 3. januar 2012 #2 Del Skrevet 3. januar 2012 Kia Carnival? Eller en stor Volvo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moscato Skrevet 3. januar 2012 #3 Del Skrevet 3. januar 2012 Mercedes Viano Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #4 Del Skrevet 3. januar 2012 Citroen C5 (jo, jeg må bare si det igjen, er så glad i min digre, behagelige stasjonsvogn som er så full av stæsj) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JohnQ Skrevet 3. januar 2012 #5 Del Skrevet 3. januar 2012 Citroen C5 er en herlig bil ja! Men skal du har virkelig størrelse på bilen bør du kanskje vurdere en eller annen suv? Dodge ram f.eks eller en hummer? Skal man snakke stor bil til litt mer overkommelig pris som heller ikke slurper i seg bensin like fort er Toyota Landcruiser et godt alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daemonia Skrevet 3. januar 2012 #6 Del Skrevet 3. januar 2012 Jeg er ute og kikker etter bil, men er usikker på hva. Den må være stor. Må ha bedre lasteplass enn en Avensis, og plass til 5 voksne. Noe gode forslag? Mondeo/Octavia er omtrent like stor, så de er også ute. Volvo V70. Nå også som hybrid/med Fleksifuel-teknologi Tror jammen meg jeg bytter ut min 15 år gamle volvo med en splitter ny en av dem jah! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 5. januar 2012 #7 Del Skrevet 5. januar 2012 Peugot 3008 - stor og god bil. Diesel med plass til 7 personer og bagasje hvor de bak kan justere sin eget klimaanlegg mm. Var på langtur med en slik bil med fem personer i pluss bagasje og alle var fornøyed med å ha god plass. Ellers er Volvo XC90 også en knallgod bil. Begge bilene har jeg kjørt mye med tildels mye last (til og med hestehenger og bilen full av unger med bagasje) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 6. januar 2012 #8 Del Skrevet 6. januar 2012 I klassen stor stasjonsvogn er det egentlig lite å hente pr idag, markedet er dessverre noe mettet av biler som ikke akkurat er det jeg vil kalle "heldige". Før ville mitt naturlige svar vært Volvo V70, men noen harde erfaringer rikere så kan jeg ikke lengre påstå at dette er noe godt valg. Dette er veldig trist, siden jeg selv alltid har hatt en eller annen Volvo i rekkene. Du nevner ikke hvor ny/dyr bil du er på utkikk etter. Jeg velger å anta at det er snakk om nybil, og pr idag er det egentlig bare tre stasjonsvogner jeg egentlig vil nevne. Den første er Ford Mondeo, men TS mener denne er på samme størrelse med Avensis og dermed for liten. Da utgår av samme grunn også bilen som er mitt helt klare førstevalg som stasjonsvogn: Mazda6. Den jeg sitter igjen med da er Honda Accord. Dette er en fabelaktig og stilig bil med lite feil, gode motorer og gjennomgående god kvalitet. Personlig verdsetter jeg selv også biler ikke alle andre har, siste generasjon Accord er pr idag ingen dusinvare blant norske bilister. Det kan tenkes at en såkalt SUV er det rette valget, uten at jeg kan si hva som blir et godt valg. Definisjonen av "stor bil" kan være så mangt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PinkLeaf Skrevet 6. januar 2012 #9 Del Skrevet 6. januar 2012 En mondeo er bygd på samme som en Volvo v70, så da får du hvertfall størrelsen. Tør du å ha litt is i magen, kan en Saab 9-5 gjøre nytten. Andre store, gode biler er passat, superb stv, c5, xc90, x-trail og crv. Mercedes har jo også mange, men jeg kjenner ikke godt til dem. Lykke til med bilkjøp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 6. januar 2012 #10 Del Skrevet 6. januar 2012 Chevrolet Suburban. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 8. januar 2012 #11 Del Skrevet 8. januar 2012 Chevrolet Suburban/GMC Yukon er en fantastisk krabat om du vil ha virkelig stor bil. Jeg har selv vært den lykkelige eier av et slikt "drog", og jeg vet veldig godt at det kommer til å dukke opp fler. Idag kjører jeg en todørs variant av denne bilen, og det går rett og slett ikke an å sammenligne noe annen type stasjonsvogn/bil. Den har sine tekniske lunefulle sider, dette går på at det finnes utgaver som er solgt med en totalt ubrukelig bakaksel. På den gode side; du finner ikke denne solgt i Norge. Det er også et par motoralternativer jeg aldri kan gå god for. Dieselutgaven er søppel, 8.1literen er alt for stor, og de tidligste variantene med minste motoren (5.3 liter) er så svake at du ender opp med å bruke mer bensin enn den foretrukne 6.0 literen. JA, det er stort motorvolum - men dette er effektive biler med et sinnsvakt dreiemoment i forhold til kraftproduksjon. Forbruket er absolutt ikke så ille som man lett kan forestille seg. Ved rutinemessig vedlikehold er disse bilene i tillegg billige å eie, deler koster ikke all verden og det er lett å skru - noe som betyr lave verkstedskostnader. En annen stor fordel med flere av bilene på markedet i Norge er at mange har montert gass-anlegg. Dette betyr at du kan fylle både bensin og naturgass på bilen. Min siste var en slik, og hadde forbruksmessig kostnad som en Toyota Avensis. Det er ganske ok for en firehjulsdrevet svær bil med nesten 300 effektive hester. Plassmessig får du det ikke bedre. Det er god plass i alle seter, jeg har aldri hatt en bil som er så herlig på langtur. Du sitter høyt og sikkert, og jeg selv elsket at jeg kunne la hundeburet stå i bilen selv om jeg skulle ha alt mulig slags annet utstyr i bilen. Ulempen er for mange selve størrelsen. Det er en stor bil, den krever sin plass. Du kan glemme å lukeparkere den på trange plasser i storbyen. Den krever gjerne mer plass enn små parkeringshus kan tilby. Den kan være noe vanskelig å plassere uansett hvor det er trangt og uoversiktelig, men på den annen side er den sjokkerende lett å holde oversikt over fra førersetet. Det er ingen problem å holde rede på bilens fire hjørner, tross størrelsen. 1. nyttårsdag i år var jeg uheldig og traff hjort på vei hjem fra byen, på morgenen. Hjorten hoppet over autovern og havnet rett foran bilen min. Det eksisterte ingen sjanse for å stoppe. Hjorten traff fangeren på min bil (som fikk en bulk på størrelse med en tommelfinger), forsvant under bilen hvor den gikk noen runder før jeg endelig fikk stanset. Den eneste skaden på min bil var et knust blinklys-glass. Hjorten var et heller trist syn under bilen. Hadde jeg kjørt min andre bil, Mazda6, eller noen som helst annen sedvanlig bil så hadde jeg fått en tur på Haukeland Sykehus og knust bil. Jeg kunne kjøre uskadd hjem med behov for nytt blinklys og en real vask av bilen. Passer størrelsen, så kan jeg ikke annet enn anbefale bilen. Jeg advarer dog; det blir aldri mer det samme å kjøre mindre bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #12 Del Skrevet 8. januar 2012 WildThing: Jeg sier bare "amen". Kjører GMC Suburban, og det er den beste bilen jeg noen gang har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. januar 2012 #13 Del Skrevet 8. januar 2012 Suburban bikker vel akkurat 3500 kg grensa? Og da må man jo ha C1 førerkort. Jeg liker de bilene selv, men så har jeg også lov å kjøre de. PS: Ford er æsj! Og Mazda er det så mye rart med. Men Honda CR-V er god å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ladamafia Skrevet 9. januar 2012 #14 Del Skrevet 9. januar 2012 toyota hiace, toyota landcruiser, nissan patrol, hyundai h1, etc. go bagasje plass selv med 5 seter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 9. januar 2012 #15 Del Skrevet 9. januar 2012 Suburban bikker vel akkurat 3500 kg grensa? Og da må man jo ha C1 førerkort. Jeg liker de bilene selv, men så har jeg også lov å kjøre de. PS: Ford er æsj! Og Mazda er det så mye rart med. Men Honda CR-V er god å kjøre. Bilen i seg selv er ikke over vekten, du velger selv ved registrering om den skal ha C1 eller B-vekt. Det finnes flere biler på markedet idag hvor bilen fint kan kjøres på førerkort klasse B, min forrige var kombiregistrert, feks. At det "er så mye rart med" Mazda må du nesten grunngi. Det finnes INGEN bil på markedet idag med så lite feilprotokoll som nettopp Mazda2, 3 og 6 - uansett klasse og pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #16 Del Skrevet 9. januar 2012 Min Suburban er 3,9 tonn, men den er over 20 år gammel. Tror nyere modeller er lettere Jeg er en av de siste som tok lappen mens man ennå fikk den opp til 7,5 tonn (og da burde enkelte klare å regne ut hvor gammel jeg er ). Jeg har kjørt mye rart opp gjennom årene, og hos meg får Toyota absolutt bunnplassering. Skjønner meg rett og slett ikke på folk som skryter av Toyota, tror det må være fordi de aldri har kjørt noe annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 9. januar 2012 #17 Del Skrevet 9. januar 2012 Bilen i seg selv er ikke over vekten, du velger selv ved registrering om den skal ha C1 eller B-vekt. Det finnes flere biler på markedet idag hvor bilen fint kan kjøres på førerkort klasse B, min forrige var kombiregistrert, feks. Er kun få Suburban du kan kjøre med klasse B da. Dagens Sub er C1, forrige gen var C1, den før der igjen finnes det noen få av som er klasse B, og det er 1/2tonn utgaven med bensin 350 og ytterst få 396 diesel. Prøvde å regge ned min gamle sub men det gikk ikke. Vegvesenet sa Bergheim hadde juksa med papira en gang i tia så nå hadde de satt seg helt på bakbeina. Eneste du får regga ned nå er gamle 2dørs diesel Tahoe'en. Går rykter om at noen har en sak gående mot veivesenet ang nedregistrering av disse, så vi får se hva tiden bringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 10. januar 2012 #18 Del Skrevet 10. januar 2012 Er kun få Suburban du kan kjøre med klasse B da. Dagens Sub er C1, forrige gen var C1, den før der igjen finnes det noen få av som er klasse B, og det er 1/2tonn utgaven med bensin 350 og ytterst få 396 diesel. Prøvde å regge ned min gamle sub men det gikk ikke. Vegvesenet sa Bergheim hadde juksa med papira en gang i tia så nå hadde de satt seg helt på bakbeina. Eneste du får regga ned nå er gamle 2dørs diesel Tahoe'en. Går rykter om at noen har en sak gående mot veivesenet ang nedregistrering av disse, så vi får se hva tiden bringer. Stemmer, du har helt rett. Men jeg gidder sjeldent regne med dagens Sub, siden denne koster en halv formue og din førstefødte (hurra for norske særavgifter), jeg pleier anbefale forrige generasjon siden disse er prisgunstige og det finnes masse gode biler til salgs i landet. Og ja, det er meget på gang mot Statens Vegvesen i disse dager! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Susanne- Skrevet 10. januar 2012 #19 Del Skrevet 10. januar 2012 Jeg er ute og kikker etter bil, men er usikker på hva. Den må være stor. Må ha bedre lasteplass enn en Avensis, og plass til 5 voksne. Noe gode forslag? Mondeo/Octavia er omtrent like stor, så de er også ute. Avensis og Mondeo er småbiler. Denne er passe stor: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå