Gå til innhold

Vaskehjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til uken skal vi møte en dame som kanskje skal begynne å vaske hos oss annenhver uke. Vi skal da ha et møte der vi diskuterer pris, og hva som skal gjøres hver gang hun er her.

Er det noen her som har vaskehjelp? Hva tar han/hun i timen?

Greit å vite sånn ca hva jeg skal foreslå når vi "forhandler"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at dere heller forhandler om en fast pris?

Feks: Slik at hun vasker hele huset, med overflater for 2000 kr. (Kommer jo veldig an på størrelsen på huset. Også må du tenke sånn ca hvor lang tid tar det egentlig å vaske huset ordentlig?)

Skrevet

Det er ikke store plassen her. Lite bad, og generelt små overflater. (hvorfor skal vi da ha vaskehjelp sier du? Jo fordi vi er lei av å krangle om husarbeid :-D ) Når jeg vasker selv, bruker jeg to timer sånn omtrent. (da snakker jeg ikke om "julevasken", men den sjauen jeg tar hver uke).

Vi tenker at hun skal være her i tre timer. Og på de tre timene skal hun vaske det "vanlige", pluss èn ekstra ting som vi avtaler hver gang. F.eks vinduer, stekeovnen, en ekstra sjau på badet, etc...

Hva er omtrent vanlig pris for tre timer med vaskehjelp?

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på å! Vi krangler mye om vasking og da er jo dette en god løsning :-)

AnonymBruker
Skrevet

Altså jeg tror det er ganske lite.. Det er jo svart arbeid (som regel) så da blir det jo skattefritt. En venninne av meg betaler 200-300kr for at vaskehjelpen vasker bad og alle gulv, tror jeg..

Skrevet

Så hvis jeg foreslår f.eks 500 kroner for 3 timer er jeg "innafor"?

Jeg vil jo ikke fremstå som gnien heller, og jeg har full respekt for hun som skal komme og vaske! Derfor vil jeg ikke foreslå spottpris!

Men på en annen side, så gidder jeg jo ikke betale mer enn jeg "må"... hehe

Hva mener dere?

AnonymBruker
Skrevet

Til uken skal vi møte en dame som kanskje skal begynne å vaske hos oss annenhver uke. Vi skal da ha et møte der vi diskuterer pris, og hva som skal gjøres hver gang hun er her.

Er det noen her som har vaskehjelp? Hva tar han/hun i timen?

Greit å vite sånn ca hva jeg skal foreslå når vi "forhandler"...

130 kr. timen. Om du skal ha annenhver uka a 2 timer,så vil det bli lengre tid å gjøre rent hver gang. Siden du sier dere krangler,så blir det vel lite gjort.

Bedre du sier antall kvadrat dere har.

Ps. Stekeovn er ikke vanlig at de som rengjør pleier å gjøre.

Hilsen en medlang erfaring

Skrevet

130 kr. timen. Om du skal ha annenhver uka a 2 timer,så vil det bli lengre tid å gjøre rent hver gang. Siden du sier dere krangler,så blir det vel lite gjort.

Bedre du sier antall kvadrat dere har.

Ps. Stekeovn er ikke vanlig at de som rengjør pleier å gjøre.

Hilsen en medlang erfaring

Neida det blir vasket hver uke. Jeg gjør fortsatt min del - det er mannen i huset som betaler seg ut av sitt bidrag. Det viktigste er at det blir gjort, og det er jo da hans penger som går til å betale vaskehjelpen, siden det er han som ikke gjør sin del av jobben...

Vi skal ha annenhver uke a 3 timer. Stekeovn er kanskje ikke vanlig, nei.. men med den ekstra, tredje timen, så vil jo kanskje vinduer og sånn være aktuelle ting hun kan ta innimellom. Evt - hvis det er veldig møkkete en uke ,så trenger hun jo tre timer på leiigheten. (som forøvrig er 70 kvadrat)

AnonymBruker
Skrevet

jeg var vaskehjelp for noen bekjente. Da var jeg 16 år. Fikk 400 kr - brukte omtrent 3 timer, 1 gang i uka. Det var vel ca 80-90 kvm. Men da vasket jeg ikke soverom.

Jeg var 16 forsåvidt, så vet ikke om "over 18 - mer lønn" regelen gjelder her også. Til den som foreslo 130 kr i timen, det syns jeg er for lite.

Skrevet

Så hvis jeg foreslår f.eks 500 kroner for 3 timer er jeg "innafor"?

Jeg vil jo ikke fremstå som gnien heller, og jeg har full respekt for hun som skal komme og vaske! Derfor vil jeg ikke foreslå spottpris!

Men på en annen side, så gidder jeg jo ikke betale mer enn jeg "må"... hehe

Hva mener dere?

Hmm, kanskje 600 kr for 3 timer? Ikke store justeringa, men virker mye bedre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neida det blir vasket hver uke. Jeg gjør fortsatt min del - det er mannen i huset som betaler seg ut av sitt bidrag. Det viktigste er at det blir gjort, og det er jo da hans penger som går til å betale vaskehjelpen, siden det er han som ikke gjør sin del av jobben...

Vi skal ha annenhver uke a 3 timer. Stekeovn er kanskje ikke vanlig, nei.. men med den ekstra, tredje timen, så vil jo kanskje vinduer og sånn være aktuelle ting hun kan ta innimellom. Evt - hvis det er veldig møkkete en uke ,så trenger hun jo tre timer på leiigheten. (som forøvrig er 70 kvadrat)

70 kvadrat,så er ikke tre timer mer enn hva man trenger.

Vi vasker alle flater,listverk,skapdører,andre dører,drar frem møblene (om de ikke er blytunge)støvsuger,tørker støv,henger ut matter og tepper (ikke tunge tepper)De dagene vinduer taes,så blir noe annet kuttet ut.

Baderom og kjøkken er krevende om alt skal være rent. Ikke under 130 kr. timen.Er det folk som røyker i hus (sjeldent) så betaler de 150 kr.t

Skrevet

Synes 500 kr for 3 timer hørtes ut som en grei sum. Dette er jo mellom 170 og 180 kr i timen, og mye mer enn de fleste andre skattebetalere tjener netto i timen :)

Skrevet

Jeg var det når jeg var yngre. Fikk 130 i timen :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gå for timespris, men en fast pris for jobben.

Det er beinhard jobbing å vaske i andres hjem. Du vasker mer nøye og står mer på enn du ville ha gjort hjemme hos deg selv.

Jeg glemmer aldri en vaskejobb jeg hadde. Fikk egentlig fast pris og det tok meg rundt 3 timer. En gang hadde jeg en avtale og sto på som f*** for å bli ferdig med jobben sånn at jeg rakk avtalen. Takken var en lavere pris pga tid og ikke i forhold til hva jeg gjorde.

Siden du vil ha gjort ekstra hver gang så synes jeg det blir vanskelig. Fast pris for det som gjøres hver gang og timespris for det ekstra?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker 2 timer i uka, 150 kroner timen. Leilighetene jeg vasker er ca 70 kvadrat.

Da støvsuger jeg alt, vasker gulv, tørker støv, vasker dusjkabinett/fliser og en gang i måneden vasker jeg også yttergang (2 mannsbolig). (Kjøkken er ikke inkludert etter huseiers ønske)

150 kroner i timen er godt betalt, kjenner en del som vasker og jobber tyngre enn det jeg gjør for mindre. Jeg er også fornøyd med betalinga og gjør en god jobb :)

Skrevet

Synes man burde benytte seg av hvit vaskehjelp. De store firmaene tar ca 400,- kr timen. Mindre foretak kan sikkert gjøre det billigere. Synes det er skammelig med de prisene som nevnes her.

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Synes man burde benytte seg av hvit vaskehjelp. De store firmaene tar ca 400,- kr timen. Mindre foretak kan sikkert gjøre det billigere. Synes det er skammelig med de prisene som nevnes her.

Enig.

Skrevet

Jeg er enig at svart vaskehjelp etisk sett er feil med tanke på at vedkommende ikke betaler skatt.. Men samtidig ser jeg ikke noe galt i å hjelpe noen med dårlig økonomi å tjene litt ekstra! Og som sagt, det er derfor jeg tar denne debatten, vil ikke betale "skampris"...

I dette tilfellet dreier det seg om en snill dame som har kommet til norge og som ikke har så mange rettigheter i trygdesystemet. Da får jeg heller gjøre meg litt til kjeltring slik at hun kan få litt mer økonomisk handlefrihet! :-)

AnonymBruker
Skrevet

De firmaene som jobber hvitt betaler svært dårlig, har dårlige vilkår, ansetter ikke norsk ungdom og tar seg svært godt betalt fra kundene - så det ville jeg iallefall styrt unna.

Ansett heller en student eller en i familien som ønsker å jobbe litt siden av skolen.

• Liker 2
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Slik blir vasken hvit

Det er jo flott å hjelpe noen uten noen særlig rettigheter, men hva med å heller hjelpe henne ved å gjøre det lovlig å samtidig la henne opparbeide seg rettigheter?

Edit: ser at linken er gammel, så vet ikke om info er oppdatert, men det bør det jo gå an å finne ut av.

Endret av Wolfmoon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...