AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Overskriften sier jo mye, men ønsker å gå litt inn i det. føler meg litt hjelpesløs da jeg ikke føler det er noen jeg kan snakke med om dette annent enn kjæresten min. Han har slitt lenge med psykiske problemer. jeg har kjent han i litt over ett år og vært kjæresten hans i 6 måneder. vi har flyttet sammen og jeg elsker han. men innimellom kommer det tanker i hodet mitt som "hva slags framtid har vi om ingenting endrer seg?" og "hvor mye kommer egentlig til å endre seg". han sliter til tider og i perioder med vrangforestillinger og tviler mye på menneskene rundt seg. spesielt nærmeste venner og innimellom meg. han er overbevisst om at noen kommer til å stikke han i ryggen snart, han bare vet ikke hvem. han mener å ha fått flere av disse tingene bekreftet før, så når han kjenner den samme følelsen er han overbevisst om at det kommer til å skje igjen. han mener på en måte at han kan til tider påvirke eller forutsi hva som kommer til å skje. han har sagt til meg at han ville betegne seg selv som psykotisk i tidligere perioder. han sier til meg at jeg hjelper han utrolig mye i hverdagen, men jeg er jo bare der, jeg har ingen erfaring eller viten annent enn hva jeg googler på nett om dette. han sier også at han skal kontakte legen sin å få hjelp snart..men det har jeg hørt lenge. det er en så vanskelig situasjon for jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre annent enn hva jeg allerede gjør, selv om ikke det er mye. jeg syns han er blitt mye bedre i det siste, men jeg vet at det fort kan snu seg, og han sier selv at han ikke har det bra med seg selv. vet dette ble langt. setter pris på de som leser igjennom å kommenterer. føler ikke at det er noen jeg kan på en måte si "alt" om han til heller. ikke her siden jeg er redd det skal bli gjenkjent.
Gjest Badedrakt Skrevet 3. januar 2012 #2 Skrevet 3. januar 2012 Huff, lei situasjon Jeg tror at du bare ved å være med han og støtte han, hjelper veldig. Snakker han med noen om det han føler og tenker?
frøkna Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 (endret) huff! er jo ikke så mye å gjøre. bare snakke med han antar jeg..du hjelper nok mer enn du tror. Endret 3. januar 2012 av _frøkna ♥ ♥
AnitaB Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 (endret) Hei TS Jeg har støttet ei venninne som gikk gjennom akkurat det samme med sin mann og jeg kan anbefale på det aller varmeste at han tar kontakt med legen IMORGEN. Fortell ham hvor viktig dette er for deg, og gi ham en tidsfrist på å bestille time hos legen (for eksempel 3 dager/ut uken da han selv har gitt uttrykk for å ønske hjelp). Tilby deg å bli med ham inn dersom han ønsker det. De vil antakeligvis tilby ham tabletter og samtaleterapi. Jeg kan ikke understreke hvor mye dette etter all sannsynlighet kommer til å hjelpe både ham og dere begge :-) PS: Mange er skeptiske mot tabletter, men jeg kan iallefall anbefale å snakke med legen om dette før kjæresten din tar et valg. Legen vil uansett ikke anbefale noe med mindre han/hun har meget godt grunnlag for å tro kommer til å hjelpe. Som tidligere nevnt; kombinasjonen tabletter og samtaleterapi hjalp helt fantastisk mye i min venninne sin situasjon. Der var forøvrig også paranoia og sosial angst et stort prolem. Lykke til! :-) Endret 3. januar 2012 av AnitaB
Gjesten Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Jeg tror i grunnen det beste du kan gjøre er å bare være der og elske ham. Det er nok ikke mye spesifikt du kan gjøre for å hjelpe ham, det må en lege ta seg av, men det kan hjelpe ham stort å ha en parter som er glad i ham på tross av at han sliter litt.
Fysikeren Skrevet 4. januar 2012 #6 Skrevet 4. januar 2012 (endret) Symptomene du beskriver er altså vrangforestillinger og paranoid-tankegang. Tolker jeg deg rett? Høres ikke bra ut. Dette er symptomer man må ta på alvor. Prøv å gjøre alt du kan for å få han til en psykiater. Dersom han har et bedre forhold til sin fastlege, er det kanskje bedre å kontakte han først og heller få en henvisning. Endret 4. januar 2012 av Fysikeren
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #7 Skrevet 4. januar 2012 Hei Jeg har selv slitt med alvorlig angst og depresjon, og vil anbefale boken "Tenk deg glad! Håndbok" på det varmeste. Jeg var veldig skeptisk til å begynne med, men så fort jeg tok problemene mine alvorlig og begynte å lese boken og utføre oppgavene, selv om det føles litt teit ut i begynnelsen, så merket jeg veldig fort framgang. Det er minst like gode, og gjerne mye bedre resultater på personer som har lest boken, i forhold til de som tar medisin. Håper dere finner ut av problemet
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2012 #8 Skrevet 4. januar 2012 Har dere ambulant team i kommunen? Da kanskje du kan ringe og bestille en time til han? Det høres helt klart ut som om han trenger hjelp, jo før, jo bedre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå