Gjest 80 Skrevet 3. januar 2012 #1 Skrevet 3. januar 2012 Jeg var for 4 år siden under utredning for ME. Legen mente jeg var på vippen til å kvalifisere for diagnosen,men innen jeg kom til spesialist hadde jeg blitt mye bedre med mtye hvile i nesten ett år. Jeg har stadig blitt bedre,men har ikke trent(nesten ikke gått tur en gang) siden da. jeg jobber 100% i en jobb jeg fikk for 3 år siden(de vet lite om min fungering da jeg mobiliserer når jeg er på jobb). Livet mitt består nå bare i jobb og hvile. Jeg har to barn og en mann som egentlig gjørt alt for mye for meg,men nå begynner jeg å bli lei av å ikke orke annet enn jobb. Jeg vurderer derfor å høre med legen om det er mulighet for en 20 prosent sykemelding slik at jeg får en hviledag i stedet for at jeg skal bruke hver efta og kveld til å hvile. Jeg orker sjelden å være med unga mine på noe. De på jobben merker jo ingenting av min dårlige fungering fordi jeg mobiliserer så mye når jeg er på jobb at jeg er helt utslitt når jeg kommer hjem. Gruer meg til å ta dette opp med sjefen og er redd de på jobben bare vil tenke at jeg er vanlig sliten noe som er normalt når man er småbarnsforelder. Jeg mener jeg er mer sliten og sliten på en annen måten enn som så. ville dere reagert om dere var min kollega og dere plutselig får høre at jeg er sykemeldt fordi jeg er "sliten"? Det er bare snakk om en dag fri, slik at jeg får hentet meg inn igjen da og slik at jeg kan få vært med ungene mine på efta/kveld. Huff,kjenner jeg har høy arbeidsmoral..
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #3 Skrevet 3. januar 2012 Årsaken til din sykemelding har ingen av kollegaene dine noe med, så det skal du ikke bekymre deg for. Men reagerer litt på hvordan du ordlegger deg. Du har tenkt å sykemelde deg selv? Man blir sykemeldt fordi man ikke har arbeidsevne (noe du har), ikke fordi man er sliten etter jobb. Det er selvsagt opp til legen å bestemme hvorvidt du er syk og trenger å sykemeldes. 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #4 Skrevet 3. januar 2012 Du kan ikke bare jobbe 80%, da? Er mange som velger å gjøre det, for å få ekstra tid og overskudd til andre ting enn jobb. 2
Gjest 80 Skrevet 3. januar 2012 #5 Skrevet 3. januar 2012 Det er jo som regel slik det er at man selv går til legen fordi man er syk eller sliter med noe og trenger å bli sykemeldt. Jeg tror legen vil kunne sykemelde meg siden hun vet om det jeg har slitt med, det er derfor jeg sier det slik. Jeg kan velge å ikke legge meg på sofaen når jeg kommer hjem fra jobb for å hvile,men da vet jeg at ME`n kan slå ut igjen for fullt. Fordelen da er at jeg blir så syk at jeg ikke har fysisk mulighet til å orke å gå på jobb, og da blir jeg kanskje sykemeldt mer enn 20 prosent. .slik det er nå prioriterer jeg å hvile for å orke jobb,men det går ut over hele familien. Egentlig burde jeg prioritert familien og heller blitt så dårlig at jeg ikke orket jobb.. Hvis dere skjønner hva jeg mener! Å gå ned til å jobbe i en 80 prosent stilling hadde vært fint det om man hadde økonomi til det.. TS
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #6 Skrevet 3. januar 2012 Du kan ikke bare jobbe 80%, da? Er mange som velger å gjøre det, for å få ekstra tid og overskudd til andre ting enn jobb. Hvorfor skal hun gå ned i iinntekt når det er sykdom og ikke generell latskap som gjør at hun må jobbe noe mindre i en periode? Selv er jeg 30% sykemeldt grunnet en utmattelsessykdom (ikke ME). Disse 30% sykemelding gjør at jeg har overskudd til å kunne spise middag med kjæresten, kanskje se en film på TV og være oppe til bortimot 10-tiden etter en liten middagslur. Ved 100% arbeid sovner jeg når jeg kommer hjem og sover til dagen etter, og om jeg må gjøre noe ekstraordinært på slutten av arbeidsdagen blir jeg kvalm av utmattelse. 2
Bachata Skrevet 3. januar 2012 #7 Skrevet 3. januar 2012 Istedenfor å gå å kvie seg over dette, så ville jeg tatt en tur til legen om jeg var deg. Det er legen, i samarbeid med deg, som finner ut om sykemelding er det som er riktig, hvor mye og hvor lenge. Dette er heller ikke noe du skal "ta med sjefen", om du får en sykemelding fra legen din, så leverer du sykemeldingen til din sjef, også blir dere enige om hvilke tider det passer best at sykemeldingen tas ut på. Du trenger ikke si til verken sjef eller kollegaer at "jeg er sykemeldt fordi jeg er sliten", de har faktisk ikke noe med hvorfor du er sykemeldt, og har heller ikke lov til å spør deg om det. Dersom du selv ønsker å informere, så ville jeg heller sagt at grunnen til sykemeldingen er at du ligger på vippen til å utvikle ME, og at du pga dette trenger den 20% sykemeldingen for å ha helse til å jobbe og leve. Men først, dra til legen du, det er der du får den beste hjelpen uansett. 1
Gjest 80 Skrevet 3. januar 2012 #9 Skrevet 3. januar 2012 Det er slik jeg er og, at må jeg jobbe noe utover arbeidstid eller på besøk til noen etter arbeidstid kan jeg bli kvalm fordi jeg er så sliten. Da hender det og at jeg er syk neste dag med halsvondt og feberfølelse.. Veldig deprimerende å ha det sånn! TS 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #10 Skrevet 3. januar 2012 Det er slik jeg er og, at må jeg jobbe noe utover arbeidstid eller på besøk til noen etter arbeidstid kan jeg bli kvalm fordi jeg er så sliten. Da hender det og at jeg er syk neste dag med halsvondt og feberfølelse.. Veldig deprimerende å ha det sånn! TS Oh, yeah! Arbeidsplassen min, som var så forståelsesfull i starten, har strammet inn på privilegiene mine. Jeg skal bl.a. kunne ta en sykedag om jeg kjenner det om morgenen at jeg er ekstra syk, for ikke lade meg enda mer ut. Nå har jeg fått beskjed om at mange andre på kontoret har reagert på at jeg plutselig bare blir borte, for alle andre må melde inn hjemmekontor (ikke egenmelding!!!) senest dagen før. Så nå må jeg melde inn på tirsdag at jeg er ekstra sliten på onsdag... Go figure that... Min lege er kritisk til min lave sykemeldingsgrad i forhold til diagnose (helt vanligå være 100% sykemeldt i rundt ett år), så på morgendagens legetime kommer jeg til å be om en utvidelse til 50%, og presisert på sykemeldingsskjemaet at jeg må kunne ta sykemeldingsdag etter dagsform (at jeg da blir fratatt alt ansvar, er en annen sak. Tenk å true en langtidssykemeldt om at dersom sykemeldingen blir utvidet, så blir man fratatt alt ansvar og kun satt til forefallende ansvar. Da får man skikkelig lyst til å blir raskt frisk, gitt...)
Gjest 80 Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 Huff,det er tragisk at det skal være slik. Jeg har hele tiden vegret meg for å ta opp hva jeg har slitt med på min nåværende arbeidsplass da jeg ble sagt opp på den forrige like etter at jeg sa at jeg var under utredning for ME. Jeg var sykemeldt en liten stund før jeg forsøkte å jobbe litt igjen og da benyttet de anledningen til å si meg opp med begrunnelse i "bedriftens økonomiske situasjon". Hørte aldri om noen andre som ble sagt opp. jeg var så sliten og langt nede at jeg aldri orket å gå videre med den saken,selv om jeg angrer på at jeg ikke gjorde det. . Det har ført til at jeg har fått angst for å si noe om det til min arbeidsgiver nå. men nå føler jeg at jeg må det for at det ikke skal gå mer ut over min egen livskvalitetet og forholdet til mannen og ungene..
Bachata Skrevet 3. januar 2012 #12 Skrevet 3. januar 2012 Er det ikke flott å bo i Norge.. Faktisk så er det utrolig flott å bo i et land der man ikke blir økonomisk ruinert dersom man faktisk er syk. men har du opplevd alvorlig sykdom du? Siden jeg regner med du synes TS misbruker norges fordeler. 5
Yoshi Skrevet 3. januar 2012 #13 Skrevet 3. januar 2012 Synes du skal høre med legen din jeg. De på jobb har ikke noe med hvorfor du blir delvis sykmeldt. En ting må du tenke på dog, når du er delvis sykmeldt kun du ikke bruke egenmeldingsdager. Så blir du syk eller ekstra sliten, må du ha sykemelding de dagen du bli borte. I tillegg er det mange møter for å tilfredsstille NAV. (Man taper ellers ikke mye på å gå ned i en 80% stilling, du betaler jo mindre skatt også. Prøv å regne på det og se hva du kan ende opp med. Det kan kanskje være aktuelt på lang sikt?)
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2012 #14 Skrevet 3. januar 2012 Men TS, hva slags tidsperspektiv ser du for deg? For man kan vel ikke gå sykemeldt i ubegrenset tid?
Gjest gjest Skrevet 10. januar 2012 #15 Skrevet 10. januar 2012 Det er umulig å si hvor lenge jeg ser for meg..det kommer an på hvordan kroppen responderer og hvordan jeg nyttiggjør meg sykedagene.. TS
Brunhilde Skrevet 10. januar 2012 #16 Skrevet 10. januar 2012 Er det ikke flott å bo i Norge.. Ja, det er det faktisk. Det er flott å bo i et land som ser at det er bedre samfunnsøkonomi å holde mennesker i arbeid, selv om delvis sykemelding og tilrettelegging kan være aktuelt. Inkluderende Arbeidsliv heter det. Har du problemer med det, Ragnhild<3, eller er du bare litt dum? Men TS, hva slags tidsperspektiv ser du for deg? For man kan vel ikke gå sykemeldt i ubegrenset tid? Man kan ikke være sykemeldt i ubegrenset tid. Man kan være sykemeldt i et år, og det året gjeldet om man er 5, 10 eller 100% sykemeldt. I løpet av det året må man til samtaler med arbeidsgiver og i minst en dialogsamtale med NAV med tanke på tilrettelegging på arbeidsplassen. Når året (med fratrekk av avviklet ferie) er over må man enten tilbake i 100% jobb, eller man kan søke om uføredekning fra pensjonskasse hvis man er medlem av en slik. Minste mulige uføregrad via NAV er 50%. Det ts ikke bør gjøre er å gi avkall på stillingsprosent, det er rent tap både for nåværende økonomi og for fremtidig pensjonsutbetaling. God bedring, ts, håper det hjelper med en hjemmedag i uka! 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå